A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2012 роки"

від 6 квітня 2008 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про Державну програму приватизації
на 2008-2012 роки"

1. Обґрунтування необхідності прийняття Закону

Проект Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2012 роки" розроблено Фондом державного майна України відповідно до доручення Першого віце-прем'єр-міністра України О. Турчинова від 14.03.2008 № 13899/1/1-08 стосовно організації виконання Указу Президента України від 06.03.2008 № 200/2008 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 лютого 2008 року "Про забезпечення національних інтересів і національної безпеки у сфері приватизації та концептуальні засади їх реалізації" та статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна ".

Приватизація державного майна на сьогодні продовжує здійснюватися відповідно до пріоритетів, умов та механізмів приватизації, передбачених чинною Державною програмою приватизації на 2000-2002 роки, яка діє до затвердження нової Державної програми приватизації.

Подальше реформування соціально-економічної сфери, розв'язання актуальних проблем економіки потребують перегляду принципів та підходів до процесу приватизації, удосконалення законодавства з питань приватизації та прийняття нової Державної програми приватизації, яка відповідатиме стратегічному курсу країни, передбачатиме досягнення максимальної ефективності продажу державного майна шляхом підвищення прозорості ті відкритості приватизації в результаті широкого застосування конкурентних способів, максимального залучення потенційних покупців, врахування індивідуальних особливостей об'єктів приватизації.

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою Закону є підвищення соціально-економічної ефективності виробництва шляхом завершення широкомасштабної приватизації як спеціального соціально-економічного проекту, забезпечення взаємопов'язаності стратегії приватизації державного майна із стратегією розвитку економіки України та її окремих галузей; перехід на програмні принципи ринкової трансформації у стратегічних галузях економіки під час приватизації об'єктів цих галузей, яка має спиратися на програми розвитку таких галузей; оптимізація частки державного сектору економіки, створення умов для підвищення ефективності діяльності підприємств, створення конкурентного середовища, сприяння технологічному та управлінському оновленню підприємств, а також забезпечення коштів отриманих від приватизації для задоволення потреб подальшого розвитку суспільства.

Основними пріоритетами проведення приватизації у 2008-2012 роках визначаються:

оптимізація структури державної власності у виробничій сфері;

залучення до приватизації покупців, які мають довгострокові інтереси у розвитку підприємств;

підвищення довіри покупців до процесу приватизації;

врахування індивідуальних особливостей об'єктів приватизації;

досягнення максимальної ефективності продажу об'єктів приватизації;

продаж дрібних пакетів акцій, окремо визначених об'єктів нерухомого майна, об'єктів незавершеного будівництв;

продаж збиткових підприємств під зобов'язання покупця щодо проведення їх фінансового оздоровлення;

продаж високоліквідних об'єктів для забезпечення виконання бюджетних завдань;

сприяння розвитку фондового ринку шляхом максимально широкого використання продажу акцій відкритих акціонерних товариств (далі - ВАТ) на фондових біржах;

збільшення обсягу надходження до державного бюджету коштів, одержаних від приватизації, шляхом підвищення конкурентності та прозорості продажу.

З урахуванням мети та пріоритетів приватизації Програмою встановлюються завдання щодо:

максимальної відкритості та прозорості всіх процедур приватизації для суспільства і покупців;.

приватизації об'єктів, подальше перебування яких у державній власності є економічно недоцільним;

зосередження на індивідуальній приватизації, зокрема підприємств, віднесених Програмою до групи Г, коли всі етапи та процедури приватизації передбачають врахування індивідуальних особливостей об'єкта та ринків продажу його товарів ( робіт, послуг);

досягнення максимальної глибини приватизації об'єктів, приватизація яких розпочалась до набуття чинності цією Програмою;

забезпечення надходження до державного бюджету коштів, одержаних від приватизації, в сумі, передбаченій Законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Для досягнення поставлених цілей, пріоритетів та завдань проект Програми окреслює основи та чинники проведення приватизації у визначений період.

До процесу приватизації у 2008-2012 роках включатимуться, насамперед, ті об'єкти, подальше перебування яких у державній власності не ефективно і потребує значних додаткових державних витрат на їх утримання, на розвиток їх виробництва, а саме: збиткові підприємства з метою проведення їх фінансового оздоровлення; дрібні пакети акцій, які не забезпечують здійснення державою вирішального впливу на діяльність таких товариств; об'єкти незавершеного будівництва, які не можуть бути добудовані за рахунок державних коштів; окремо визначені об'єкти, що перебувають на балансах підприємств і подальше перебування яких у державній власності недоцільне.

Разом з тим, визначення високоліквідних об'єктів, продаж яких має забезпечити розвиток не тільки цих підприємств, а й економіки держави в цілому, забезпечити відповідне наповнення Державного бюджету України згідно із завданнями, встановленими Законом України про Державний бюджет України, здійснюватиметься Кабінетом Міністрів України.

Приватизація об'єктів стратегічних галузей економіки здійснюватиметься з урахуванням затверджених Кабінетом Міністрів України програм розвитку таких галузей, складовою яких мають бути визначені галузеві особливості приватизації.

Проектом Програми запроваджується планування процесу приватизації, упорядковується процес формування прогнозованих завдань і визначення об'єктів, приватизацію яких планується розпочати.

Формування переліків об'єктів права державної власності проводитиметься на підставі висновків та пропозицій міністерств та інших органів виконавчої влади (уповноважених органів управління).

Уповноважені органи управління, здійснюючи державну політику у відповідних сферах державного управління, реалізуючи стратегічні цілі та програми розвитку у відповідних галузях (секторах) економіки визначають об'єкти, які економічно доцільно вивести на приватизацію, складають переліки таких об'єктів за результатами аналізу їх фінансового і виробничо-технічного стану, ефективності використання державного майна, соціально-економічних наслідків приватизації об'єктів, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави.

Такий підхід до формування переліків об'єктів для включення їх у приватизаційний процес дозволить враховувати галузеві особливості та процеси ринкової трансформації і реструктуризації галузей, створити систему державного регулювання у сфері управління і розпорядження державним майном, а також приватизації як складової процесу управління.

З метою підвищення ліквідності та інвестиційної привабливості майбутніх об'єктів приватизації для потенційних покупців, здійснюватиметься передприватизаційна підготовка об'єктів, яка включає комплекс організаційних, фінансових, економічних та технічних заходів, спрямованих на створення сприятливих умов для реформування власності підприємств та адаптації їх до ринкових умов як суб'єктів підприємницької діяльності.

Проектом визначається порядок застосування способів приватизації, удосконалюється механізм продажу для забезпечення максимальної прозорості цього процесу, через широке застосування конкурентних способів приватизації (аукціонів, конкурсів з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону); передбачено затвердження умов приватизації об'єктів, що мають стратегічне значення для економіки та держави або мають ознаки домінування на відповідному ринку, спрощення процедур продажу для досягнення глибини приватизації об'єктів, які протягом останніх років залишаються не реалізованими на аукціонах, конкурсах, по яких відсутній попит покупців, з метою забезпечення формування чіткої та ефективної структури власності.

Продаж пакетів акцій, цілісних майнових комплексів підприємств, що мають забезпечити виконання завдань з надходження грошових коштів від приватизації, здійснюватиметься на конкурентних засадах (на конкурсі з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціоні, відкритих торгах). Відбір переможця з продажу таких об'єктів проводитиметься виключно виходячи з найбільшої ціни, запропонованої за об'єкт продажу, та прийняття покупцем зобов'язань по виконанню умов продажу щодо подальшої прибуткової діяльності цих підприємств, виконання соціальних пакетів для працівників підприємства, виконання вимог природоохоронного законодавства.

З метою забезпечення розвитку фондового ринку, створення належних умов для діяльності учасників ринку цінних паперів, поліпшення інвестиційного клімату проектом передбачено застосування інструментів фондового ринку через активне залучення фондових бірж до продажу об'єктів приватизації.

Для забезпечення відкритості та прозорості приватизаційних процесів та досягнення завдяки цьому максимального залучення до процесу приватизації ефективних власників, проектом закону передбачено розміщення повної та достовірної інформації про всі етапи приватизації об'єктів, уникнення зміни умов проведення конкурсів, аукціонів, відкритих торгів.

Програма включає комплекс заходів щодо фінансового та інформаційного забезпечення її виконання.

3. Правові аспекти

На даний час законодавство України з питань приватизації складається з Закону України "Про приватизацію державного майна", який є базовим законодавчим актом цієї сфери правового регулювання, Закону України "Про Державну програму приватизації", яка визначає цілі, пріоритети та умови приватизації на 2000-2002 роки, а також законів, які регулюють особливості приватизації окремих сфер та галузей економіки, зокрема, "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України та міністерств і інших центральних органів виконавчої влади.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація цього законопроекту не потребує додаткових матеріальних витрат з Державного бюджету України, крім передбачених цим проектом.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект закону в установленому порядку погоджено Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України надано лист із зауваженнями.

За результатами правової експертизи Міністерством юстиції України проект погоджено без зауважень.

6. Регіональний аспект

Проект Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2012 роки" не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць України.

7. Громадське обговорення

З метою оприлюднення та всебічного обговорення проекту, забезпечення відкритості та прозорості в діяльності Фонду державного майна України, редакцію законопроекту розміщено на веб-сайті Фонду державного майна України (www.spfu.gov.ua). Зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань до проекту не отримано.

8. Прогноз результатів

Прийняття законопроекту забезпечить досягнення максимальної ефективності продажу державного майна шляхом підвищення прозорості і відкритості приватизації в результаті широкого застосування конкурентних способів, максимального залучення потенційних покупців, врахування індивідуальних особливостей об'єктів приватизації, забезпечить подальший розвиток та удосконалення процесів приватизації, дозволить досягти оптимальних розмірів державного сектору економіки, визначених світовими стандартами, а також сприятиме підвищенню ефективності подальшої діяльності приватизованих підприємств.

В.о. Голови Фонду державного майна УкраїниА. Гриненко

"____" __________2008 р.