A A A K K K

Про порядок списання об'єктів державної власності

від 21 лютого 2007 р.

Проект

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від "___" _______ 2007 р.Київ№ _____

Про порядок списання об'єктів державної власності

Відповідно до статті 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Затвердити Положення про порядок списання об'єктів державної власності (додається).

2. Фонду державного майна України у місячний термін затвердити примірні форми договорів, передбачені цим Положенням.

Прем'єр-міністр УкраїниВ. Янукович

Проект

 ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від "___" __________2007 р. № ______

Положення
про порядок списання об'єктів державної власності

1. Положення про порядок списання об'єктів державної власності (далі - Положення) визначає організаційно-господарські процедури реалізації державою права державної власності через відповідні суб'єкти управління та встановлює єдиний порядок списання об'єктів державної власності.

2. Положення визначає процедури та порядок списання об'єктів державної власності, закріплених за державними казенними підприємствами, державними комерційними підприємствами (їх об'єднаннями), установами і організаціями, державного майна, переданого в оренду у складі цілісних майнових комплексів державних підприємств, організацій (їх структурних підрозділів), державного майна, переданого в безстрокове безоплатне користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі.

Положення має рекомендаційний характер при списанні майна Національного банку України, майна, що перебуває на балансі або у віданні Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, а також майна, що забезпечує діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України.

Загальні положення

3. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:

об'єкти державної власності (далі - майно) - матеріальні активи, які відповідно до нормативно-правових актів визнаються основними фондами (засобами), та об'єкти незавершеного будівництва (незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи);

списання майна - процедура вибуття шляхом ліквідації (знищення) майна, що відповідає критеріям, передбаченим пунктом 5 цього Положення;

процедура списання майна - сукупність дій відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності, суб'єктів господарювання, установ, організацій та інших осіб, зазначених у цьому Положенні, спрямованих на списання майна відповідно до вимог цього Положення.

Інші терміни, які використовуються у цьому Положенні, вживаються у значеннях, визначених відповідними законодавчими та нормативно-правовими актами, що регулюють правовий режим власності відповідного державного майна та питання управління державним майном, його оцінки та бухгалтерського обліку.

4. Дія цього Положення не поширюється на цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурні підрозділи, на державне майно, правовий режим якого встановлюється відповідними законами (житловий фонд, військове майно, державний матеріальний резерв, об'єкти цивільної оборони тощо).

5. Списанню підлягає майно, яке не може бути в установленому порядку відчужене, безоплатно передане іншим державним підприємствам, установам чи організаціям або щодо якого не можуть бути визначені інші способи управління (або такі дії є неможливими та/або економічно недоцільними), та відповідає одному з таких критеріїв:

а) знищене (виявлене в результаті інвентаризації як нестача), морально застаріле чи фізично зношене майно, яке не придатне для подальшого використання суб'єктом господарювання, установою, організацією (у тому числі у зв'язку з будівництвом, розширенням, реконструкцією та технічним переоснащенням суб'єкта господарювання, установи, організації);

б) пошкоджене внаслідок аварії чи стихійного лиха (за умови, що відновлення його є неможливим та/або економічно недоцільним).

6. Знос майна, що за даними бухгалтерського обліку становить 100 відсотків його первісної (переоціненої) вартості, не може бути достатньою підставою для його списання.

Прийняття рішення про застосування процедури списання майна

7. Списання державного майна проводиться безпосередньо суб'єктом господарювання, установою (організацією), на балансі яких перебуває це майно, після отримання у випадках, встановлених законом та цим Положенням, на це згоди (дозволу) відповідного суб'єкта управління об'єктами державної власності, який є представником власника і виконує його функції у межах, визначених законодавчими актами України (далі - суб'єкт управління).

Списання суб'єктом господарювання, установою, організацією нерухомого майна, а також повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання, рухомого складу залізничного транспорту та іншого майна, права на яке підлягають державній реєстрації, проводиться лише за згодою суб'єкта управління.

Списання об'єктів незавершеного будівництва (витрат на проектно-вишукувальні роботи), фінансування яких здійснювалося за рахунок бюджетних або позабюджетних коштів, проводиться з дозволу суб'єкта управління за погодженням з державним органом приватизації за місцезнаходженням суб'єкта господарювання, установи, організації (крім витрат на проектно-вишукувальні роботи).

Списання виноградників здійснюється відповідно до цього Положення з дотриманням вимог, встановлених статтею 2 Закону України "Про виноград та виноградне вино".

Списання державного майна, яке відображається на балансі суб'єкта управління, здійснюється за рішенням цього суб'єкта у порядку, що встановлюється цим Положенням.

Кабінет Міністрів України надає згоду на списання майна лише суб'єктам господарювання, установам, організаціям, стосовно яких виконує функції з управління.

У разі, якщо списання майна потребує рішення Кабінету Міністрів України, то за дорученням Кабінету Міністрів України всі процедурні питання, передбачені цим Положенням (у т. ч. і надання попередньої згоди), організовуються та проводяться Фондом державного майна України разом з іншими заінтересованими органами, визначеними Кабінетом Міністрів України.

Після виконання всіх необхідних процедур, передбачених цим Положенням, Фонд державного майна України в установленому порядку готує та подає на розгляд Кабінету Міністрів проект відповідного рішення (погодженого з іншими заінтересованими органами) стосовно надання згоди на списання майна, якщо інше не передбачено цим Положенням. Звіт про списання такого майна не потребує затвердження Кабінетом Міністрів України.

8. Списання майна, переданого в оренду у складі цілісних майнових комплексів державних підприємств, організацій (їх структурних підрозділів), здійснюється за ініціативою орендаря з дозволу орендодавця та за умови наявності відповідних умов у договорі оренди.

9. Списання державного майна, що не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі, здійснюється за ініціативою господарського товариства з дозволу суб'єкта управління та з урахуванням наявних договірних зобов'язань щодо цього майна.

10. Для розгляду питання про списання майна суб'єктом господарювання, установою, організацією до відповідного суб'єкта управління подаються:

  • звернення суб'єкта господарювання, установи, організації про списання майна;
  • техніко-економічне обґрунтування необхідності списання майна;
  • відомість про майно, яке пропонується до списання, згідно з даними бухгалтерського обліку (за винятком об'єктів незавершеного будівництва) за встановленою формою (додаток 1);
  • інформація про об'єкти незавершеного будівництва (проектно-вишукувальні роботи): дата початку будівництва, дата припинення будівництва, затверджена загальна вартість, вартість виконаних робіт на дату припинення будівництва (ким і коли затверджено завдання на проектування, загальна кошторисна вартість проектно-вишукувальних робіт, кошторисна вартість виконаних проектно-вишукувальних робіт до їх припинення, стадії виконання робіт);
  • пропозиції щодо внесення змін до договору оренди (переліку і вартості орендованого майна, орендної плати) та довідка щодо використання амортизаційних відрахувань (у разі списання майна, переданого в оренду);
  • погодження суб'єкта управління, яким погоджувалася передача майна в оренду (або його правонаступником);
  • пропозиції комісії з приватизації чи корпоратизації (у разі створення комісії).
У разі списання майна, визначеного абзацом третім пункту 7 цього Положення, документи додатково подаються до відповідного державного органу приватизації.

Державний орган приватизації у 20-денний термін розглядає подані документи та погоджує списання такого майна, або відмовляє у погодженні з одночасним внесенням пропозиції щодо приватизації такого майна.

11. Суб'єкти управління протягом 30 календарних днів після отримання повного пакета документів, визначеного пунктом 11 цього Положення, погодження відповідного державного органу приватизації (у разі списання майна, визначеного абзацом третім пункту 7 цього Положення) листом надають попередню згоду суб'єкту господарювання, установі, організації щодо застосування процедури списання майна або відмови з визначенням інших шляхів використання цього майна.

У разі згоди про застосування процедури списання майна суб'єктом управління визначаються умови його списання та можуть надаватися кандидатури представників органу управління та інших фахівців, які передбачені пунктом 14 цього Положення, для участі в комісії зі списання майна (далі - комісія).

Створення, завдання та повноваження комісії зі списання майна

12. Для визначення непридатності майна і встановлення неможливості та/або неефективності проведення його відновлювального ремонту чи неможливості застосування інших шляхів його використання, а також для оформлення документації на списання цього майна утворюється комісія.

Комісія утворюється на підставі попередньої згоди суб'єкта управління про застосування процедури списання майна (або рішення керівника суб'єкта господарювання, установи, організації, якщо отримання згоди (дозволу) не передбачено) наказом керівника суб'єкта господарювання, установи, організації у складі:

голови комісії:

  • керівника або його заступника;
членів комісії:

  • головного бухгалтера або його заступника;
  • осіб, на яких покладено відповідальність за збереження майна;
  • працівників інженерних, технічних, технологічних, будівельних, обліково-економічних та інших служб суб'єкта господарювання, установи, організації;
  • представників суб'єкта управління та інших фахівців, залучених суб'єктом управління (за вимогою цих органів).
13. Для участі в роботі комісії з установлення непридатності майна, яке перебуває під наглядом державних інспекцій, суб'єктом господарювання, установою (організацією) запрошується представник відповідної інспекції, який підписує акт про списання або передає комісії свій письмовий висновок, що додається до акта.

14. У разі потреби суб'єкти управління можуть залучати до складу комісії фахівців відповідного міністерства (іншого центрального органу виконавчої влади), органу місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, правоохоронних органів та інших (за згодою).

15. Комісія зі списання майна:

а) проводить у встановленому законодавством порядку інвентаризацію майна, яке пропонується до списання, та за її результатами складає акт за встановленою формою (додаток 2);

б) проводить огляд майна, використовуючи при цьому необхідну технічну документацію (технічні паспорти, поетажні плани, відомості дефектів та інші документи), а також дані бухгалтерського обліку;

в) установлює економічну (технічну) доцільність чи недоцільність відновлення та/або подальшого використання майна та вносить відповідні пропозиції;

г) установлює конкретні причини списання майна: знищене (виявлене як нестача), фізичне або моральне зношення, реконструкція, порушення технічних (технологічних) умов експлуатації чи зберігання, аварія та інше;

ґ) установлює можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів об'єкта, який підлягає списанню;

д) здійснює контроль за вилученням із списаного майна придатних вузлів, деталей та матеріалів з кольорових і дорогоцінних металів, визначає їх кількість, вагу та контролює здачу на відповідний склад і оприбуткування на відповідних балансових рахунках;

е) складає акти на списання майна за встановленими типовими формами, затвердженими актом відповідного центрального органу виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики в галузі статистики.

У тих випадках, коли майно списується у зв'язку з будівництвом нових, розширенням, реконструкцією та технічним переоснащенням діючих об'єктів, комісія перевіряє їх наявність у плані реконструкції та технічного переоснащення, затвердженому органом управління майном (орендодавцем), та робить в акті на списання посилання на пункт та дату затвердження плану.

16. За результатами роботи комісія складає протокол засідання комісії, до якого додаються:

  • акт інвентаризації майна, яке пропонується до списання;
  • акти на списання майна;
  • інші документи (про аварії, стихійне лихо, висновки відповідних інспекцій, державних органів тощо, за наявності).
У протоколі засідання комісії зазначаються терміни проведення інвентаризації та огляду майна, пропозиції щодо шляхів використання майна, яке не підлягає списанню, заходи щодо відшкодування вартості майна, виявленого як нестача (знищеного, розукомплектованого).

Протокол підписується всіма членами комісії. Члени комісії, які мають зауваження до протоколу засідання комісії, надають письмові обґрунтування щодо цих зауважень чи незгоди з протоколом.

В актах на списання вказуються дані, які характеризують об'єкт: рік виготовлення або будівництва, дата введення його в експлуатацію, первісна вартість (переоцінена), сума нарахованого зносу за даними бухгалтерського обліку, кількість проведених поліпшень (модернізації, модифікації, добудови, дообладнання, реконструкції).

В акті детально вказуються причини вибуття майна, стан основних частин, деталей і вузлів, конструктивних елементів та обґрунтовується економічна (технічна) недоцільність та/або неможливість їх відновлення.

При списанні майна, яке вибуло внаслідок аварій, до акта про списання додається належним чином оформлена копія акта про аварію, де пояснюються причини, які призвели до аварії.

Протокол засідання комісії, акт інвентаризації та акти на списання майна затверджуються керівником суб'єкта господарювання, установи, організації.

Прийняття рішення про списання та ліквідацію майна

17. Суб'єкти господарювання, установи, організації направляють в установленому порядку належним чином оформлені документи, визначені пунктом 16 цього Положення, до суб'єкта управління, який надав попередню згоду на застосування процедури списання майна.

Суб'єкти управління протягом 30 календарних днів з моменту надходження документів, визначених пунктом 16 цього Положення, надають згоду (дозвіл) на списання державного майна з визначенням умов його списання або обґрунтовану відмову.

Суб'єкт управління відмовляє у наданні згоди (дозволу) на списання державного майна у разі:

  • прийняття суб'єктом управління рішення щодо інших шляхів використання майна, запропонованого до списання;
  • неподання суб'єктом господарювання, установою, організацією всіх документів, передбачених цим Положенням, або подання не належним чином оформлених документів, а також при наявності у документах помилок, суперечностей;
  • обґрунтування доцільності списання майна потребує додаткового уточнення;
  • наявності грунтовних зауважень членів комісії до протоколу засідання комісії чи їх незгоди з протоколом;
  • невиконання суб'єктом господарювання, установою, організацією при списанні закріпленого за ними майна вимог суб'єкта управління або порушення вимог щодо процедури списання майна.
Згода (дозвіл) на списання державного майна надається розпорядчим актом відповідного суб'єкта управління, а у випадках, передбачених цим Положенням, шляхом укладання договорів про списання майна.

18. Розбирання та демонтаж майна, яке пропонується до списання, проводиться тільки після отримання згоди (дозволу) відповідного суб'єкта управління на списання цього майна.

19. Демонтаж, розбирання та списання з балансу майна відповідно до цього Положення забезпечується безпосередньо суб'єктом господарювання, установою, організацією, на балансі якого відображається це майно.

20. Усі деталі, вузли й агрегати розібраного та демонтованого обладнання, які придатні для ремонту іншого обладнання чи для подальшого використання, а також матеріали, отримані від ліквідації майна, оприбутковуються з відображенням на рахунках бухгалтерського обліку запасів.

Непридатні для використання деталі та матеріали оприбутковуються як вторинна сировина, металобрухт, утіль.

21. Оцінка придатних деталей, вузлів, агрегатів, матеріалів, сировини, отриманих унаслідок списання об'єктів основних засобів, здійснюється відповідно до нормативно-правових актів з оцінки майна.

22. Вилучені після демонтажу майна деталі і вузли, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, підлягають здачі суб'єктам господарювання, які здійснюють діяльність із збирання та первинної обробки брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на підставі ліцензій, одержаних відповідно до вимог Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".

23. Забороняється знищувати, викидати, здавати в лом з кольорових і чорних металів техніку, апаратуру, прилади та інші вироби, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, без попереднього їх вилучення й одночасного оприбуткування придатних для подальшого використання деталей.

24. Кошти, одержані внаслідок списання майна, спрямовуються відповідно до вимог чинного законодавства України.

25. У місячний термін після закінчення процедури розбирання, демонтажу та оприбуткування суб'єкти господарювання, установи організації, на балансі яких перебувало це майно, подають до суб'єктів управління звіт про списання майна (за встановленою формою - додаток 3), підписаний комісією та затверджений керівником суб'єкта господарювання, установи організації.

26. Суб'єкти управління протягом 30 календарних днів розглядають наданий звіт та затверджують його розпорядчим актом або надають обґрунтовані зауваження (відмову у прийнятті) до звіту, про що листом повідомляють суб'єкт господарювання, установу, організацію.

Суб'єкти господарювання, установи, організації усувають недоліки, вказані органами управління, та подають звіт на новий розгляд.

27. Процедура списання майна вважається закінченою після виконання суб'єктами господарювання, установами, організаціями умов списання майна та затвердження суб'єктом управління звіту про списання майна.

Особливості списання державного майна, переданого в оренду, та державного майна, що не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі

28. Дозволи на списання майна, переданого в оренду у складі цілісних майнових комплексів державних підприємств, організацій (їх структурних підрозділів), майна, яке не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі, оформляються шляхом укладання між відповідним суб'єктом управління (орендодавцем) та суб'єктом господарювання окремих договорів про списання майна, примірні форми яких затверджуються Фондом державного майна України.

29. Списання майна, переданого в оренду у складі цілісних майнових комплексів державних підприємств, організацій (їх структурних підрозділів), нарахований знос на яке менше 100 відсотків, здійснюється за умови донарахування орендарем амортизації на це майно. Амортизаційні відрахування використовуються далі відповідно до умов договору оренди та норм чинного законодавства.

Витрати на списання майна, переданого в оренду, включаються до складу витрат орендаря, якщо інше не передбачено договором оренди та нормами чинного законодавства.

30. Матеріальні цінності, отримані в результаті списання майна, переданого в оренду, використовуються відповідно до умов договору оренди, а необоротні активи (у частині основних засобів) включаються до складу орендованого майна.

Оборотні активи, отримані в результаті списання майна, яке не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але відображається на їх балансі, можуть бути використані господарським товариством (за згодою суб'єкта управління) для власних потреб за умови компенсації їх вартості та/або для ремонту інших державних основних засобів.

31. При списанні майна, яке не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі, господарське товариство додатково подає до відповідного суб'єкта управління розрахунок витрат, необхідних для проведення списання майна.

32. При списанні майна, яке не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі, кошти (за вирахуванням документально підтверджених витрат на списання), отримані від здачі вторинної сировини (металобрухту тощо), деталей і вузлів, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, спрямовуються до Державного бюджету України.

33. Процедура списання майна, переданого в оренду у складі цілісних майнових комплексів державних підприємств, організацій (їх структурних підрозділів), майна, яке не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі, здійснюється відповідно до норм цього Положення.

Прикінцеві положення

34. Визначення розміру збитків здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.01.96 № 116 "Про затвердження Порядку визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей", Закону України "Про визначення розміру збитків, завданих підприємству, установі, організації розкраданням, знищенням (псуванням), недостачею або втратою дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння та валютних цінностей" та інших актів законодавства, чинних на момент здійснення процедури списання майна.

Відшкодування збитків здійснюється у встановленому законодавством порядку.

35. Керівники суб'єктів господарювання, установ, організацій та члени комісії є відповідальними згідно з чинним законодавством за достовірність інформації, наданої органам управління.

36. Керівники суб'єктів господарювання, установ, організацій є відповідальними за дотримання порядку списання майна.

Контроль за дотриманням порядку списання державного майна та цільовим використанням коштів покладається на відповідні суб'єкти управління та орендодавця.

37. Спори, що виникають у процесі списання майна відповідно до цього Положення, вирішуються у порядку, передбаченому чинним законодавством.


Завантажити Додатки