A A A K K K

Положення про порядок підготовки до приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутних фондах господарських товариств, інших господарських організацій, підприємств, заснованих на змішаній формі власності

від 17 вересня 2006 р.

Положення

про порядок підготовки до приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутних фондах господарських товариств, інших господарських організацій, підприємств, заснованих на змішаній формі власності

Розділ 1. Загальні положення

1.1. Це Положення розроблено відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України "Про приватизацію державного майна", Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (далі - Закон), інших нормативно-правових актів і визначає порядок підготовки до приватизації суб'єктів господарювання, заснованих на змішаній формі власності та визначення розміру частки держави в їх статутних (пайових) фондах.

1.2. Дія цього положення розповсюджується на господарські товариства, інші господарські організації, підприємства, засновані на змішаній формі власності (далі - Підприємства).

1.3. Підготовка до приватизації Підприємств здійснюється Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та Фондом майна Автономної Республіки Крим (далі - органи приватизації) до прийняття рішення про приватизацію відповідного об'єкта і включає в себе роботи з визначення в статутному капіталі цих Підприємств державної частки (паю), її розміру, складу інших засновників (учасників) та внесення відповідних змін до установчих документів Підприємства .

Дія цього Положення не поширюється на підготовку до приватизації підприємств, створених орендарями на базі орендованого у держави майна та підприємств з іноземними інвестиціями.

Розділ 2. Прийняття рішення та створення комісії з визначення частки держави у майні Підприємства та підготовки його до приватизації

2.1. Підготовка Підприємства до приватизації складається з наступних етапів:

  • ініціювання визначення в статутному капіталі Підприємства наявності та розміру державної частки (паю);
  • створення комісії з визначення частки держави у майні Підприємства та підготовки його до приватизації;
  • установлення комісією з підготовки Підприємства до приватизації наявності або відсутності (в разі наявності - розміру) частки (паю), що належить державі у статутному капіталі Підприємства;
  • затвердження органом приватизації результатів визначення розміру частки (паю), що належить державі у статутному капіталі Підприємства;
  • внесення, в разі наявності частки (паю), що належить державі у статутному капіталі Підприємства, відповідних змін до установчих документів Підприємства.

Розділ 3. Ініціювання проведення підготовки до приватизації та визначення державної частки (паю)

3.1. Рішення про проведення підготовки до приватизації та визначення державної частки в статутному капіталі Підприємства приймається органами приватизації за власної ініціативи, ініціативи Підприємства або органу, уповноваженого управляти його майном.

Прийняття рішення про проведення підготовки до приватизації та визначення частки держави у статутному капіталі Підприємства відбувається шляхом видання органом приватизації відповідного наказу.

3.2. Орган приватизації для перевірки наявності державної частки у статутному капіталі Підприємства створює комісію з визначення частки держави у майні Підприємства та підготовки його до приватизації (надалі - Комісія) за участю на принципах рівного представництва представників органу приватизації, Підприємства, територіальних підрозділів фінансового органу та податкової адміністрації за місцезнаходженням Підприємства, місцевих органів виконавчої влади (за їх згодою). До складу Комісії також можуть залучатися представники правоохоронних органів із правом дорадчого голосу.

З метою формування Комісії Фонд державного майна України робить відповідні запити до органів та установ, представники яких мають увійти до її складу.

3.3. Якщо у місячний термін з дня одержання запиту щодо надання кандидатур до складу Комісії, відповідні органи та установи не надали відповіді, орган приватизації видає наказ про затвердження складу комісії на підставі наявних кандидатур.

Представники, які увійшли до складу комісії з підготовки, діють на підставі доручення, виданого відповідним органом чи установою, які їх направили для роботи в комісії.

Склад Комісії має складатися не менш ніж як з трьох осіб.

Очолює Комісію представник органу приватизації.

3.4. Голова Комісії в межах своєї компетенції:

  • скликає засідання Комісії;
  • організовує підготовку матеріалів на розгляд Комісії ;
  • дає розпорядження, обов'язкові для членів Комісії та посадових осіб Підприємства;
  • представляє Комісію у відносинах з іншими органами та організаціями.
3.5. Рішення Комісії приймаються простою більшістю голосів. У випадку рівності голосів голос голови Комісії є вирішальним.

Засідання Комісії проводяться в міру потреби і є правомочними при наявності не менше як 2/3 складу Комісії. Дата проведення засідання визначається головою.

Розділ 4. Порядок визначення в установчих документах Підприємства наявності та розміру державної частки (паю)

4.1. Частка держави в статутному (пайовому) капіталі Підприємства (далі - частка держави) визначається виходячи з розміру державних внесків, які були здійснені при створенні Підприємства (далі - первинні внески) та подальшій його діяльності (далі - додаткові внески), а саме:

центральними та місцевими органами виконавчої влади за рахунок коштів Державного, Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів;

державними підприємствами й установами за рахунок власних коштів;

внаслідок реорганізації за рішенням органів виконавчої влади цілісних майнових комплексів державних підприємств та підприємств інших форм власності або окремих структурних підрозділів таких підприємств;

шляхом безоплатної передачі на баланс недержавних підприємств державного майна тощо.

Частка держави у статутному фонді Підприємства зменшується відповідно до залишкової вартості майна Підприємства, безоплатно переданого у державну власність.

4.2. До первинних внесків недержавних засновників (учасників) Підприємства відносяться їх грошові і матеріальні внески до статутного (пайового) капіталу Підприємства при його створенні.

Частка недержавних засновників (учасників) збільшується за рахунок здійснених ними додаткових внесків у вигляді:

майна, безоплатно переданого у власність Підприємству;

витрат на придбання (введення в дію) основних фондів Підприємства та поповнення його обігових коштів, зокрема здійснених за рахунок недержавних централізованих фондів.

Частка недержавних засновників (учасників) зменшується відповідно до залишкової вартості майна Підприємства, безоплатно переданого у власність недержавним підприємствам, установам, організаціями, тощо.

Частка недержавних засновників (учасників) також зменшується відповідно до залишкової вартості майна Підприємства, безоплатно переданого підприємствам, установам та організаціям, форму власності яких встановити не виявилося можливим.

Якщо Комісією виявлено факт безоплатної передачі майна Підприємством, але не вдалося встановити, кому конкретно воно було передане, то така передача безумовно враховується Комісією, як передача у власність недержавним підприємствам, установам, організаціями, тощо.

4.3. Згідно з цим Порядком при визначенні частки держави та недержавних засновників у Підприємстві не враховуються:

майно державних підприємств, яке після його використання при ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, передане безоплатно Підприємству;

внески держави в майно сільськогосподарських Підприємств зони гарантованого відселення у зв'язку з Чорнобильською катастрофою;

первинні та додаткові внески приватизованих державних підприємств і організацій до статутного (пайового) фонду Підприємства, якщо ці внески були включені до статутного фонду підприємств, що приватизувалися або були виділені в окремий об'єкт приватизації;

державні капітальні вкладення та цільове фінансування, які виділялися Підприємству для розробки науково-технічної продукції та виконання робіт за державним замовленням;

державні капітальні вкладення та цільове фінансування, які виділялися Підприємству на будівництво об'єктів соціально-побутового призначення (житлові будинки, гуртожитки тощо) та під'їзних шляхів, інженерних мереж та комунікацій до них.

4.4. Частки засновників у майні Підприємства не змінюються внаслідок:

перерахування частини прибутку та амортизаційних відрахувань Підприємства до організацій вищого рівня;

безоплатної передачі об'єктів, фінансування яких здійснювалося відповідно до абзаців 5, 6 п. 4.3. цього Розділу, іншим підприємствам, організаціям та установам.

4.5. Джерелами інформації про здійснені внески до статутного (пайового) капіталу Підприємства є:

інформація органів виконавчої влади про прийняті ними рішення щодо здійснення таких внесків;

інформація представницького органу недержавних засновників про здійснені цими засновниками внески

дані бухгалтерського обліку та фінансова звітність підприємства;

статистична звітність;

архівні дані;

інші джерела інформації.

4.6. У разі неможливості встановлення джерела коштів, за рахунок яких був здійснений внесок до статутного капіталу Підприємства, зазначений внесок безумовно враховується комісією як державний.

4.7. Визначення частки держави та недержавних засновників здійснюється в декілька етапів шляхом проведення:

початкового розрахунку часток держави та недержавних засновників відповідно до їх первинних внесків при створенні Підприємства;

перерахування початково визначених часток держави та недержавних засновників (учасників) відповідно до їх додаткових внесків до статутного (пайового) капіталу Підприємства.

Форма довідки про обсяги внесків держави та недержавних засновників (учасників) у майно підприємства наведена у додатку 1 до Положення

4.8. Початковий розрахунок часток держави та недержавних засновників (учасників) здійснюється пропорційно до розміру їх первинних внесків до статутного (пайового) капіталу Підприємства при його створенні.

4.9. Частки держави та недержавних засновників (учасників), утворені за рахунок первинних внесків, перераховуються за кожним наступним звітним періодом (роком, кварталом), коли здійснювалися додаткові внески будь-яким засновником (додаток до Положення). Такими періодами до 1990 року включно вважається рік, у 1991 - 1995 роках - квартал, а в 1996 і наступних роках - рік.

4.10. Перерахування частки держави виконується за формулою:

Чдi =(Чдi-1 х Бi)/100 + Вдiх100,
--------------------------
Бi + Вдi + Внi

де Чдi - перерахована частка держави за результатами здійснення додаткових внесків протягом i-го звітного періоду, відсотків;

Чдi-1 - перерахована частка держави за результатами здійснення внесків протягом попереднього i-1-го звітного періоду, коли засновниками здійснювалися внески, відсотків;

Бi - балансова вартість майна Підприємства на початок i-го звітного періоду (грошові одиниці відповідного періоду);

Вдi - додатковий внесок держави, здійснений нею протягом i-го звітного періоду (грошові одиниці відповідного періоду);

Внi - сумарний внесок всіх недержавних засновників (учасників), здійснений ними протягом i-го звітного періоду (грошові одиниці відповідного періоду).

Балансова вартість майна Підприємства, що застосовується у формулі, визначається як сума вартості основних засобів (без вартості зносу) та прирівняних до них витрат, вартості запасів і витрат, грошових коштів, розрахунків та інших активів з відніманням від цієї величини вартості зобов'язань (довгострокові пасиви; розрахунки та інші пасиви) Підприємства (додаток 2 до Положення).

В разі, якщо комісії надані банківські, фінансові або інші документи, в яких зазначено точну дату фінансової (господарської) операції, яка була здійснена в період з 1991 по 1995 рік включно, та в результаті якої змінилися розміри часток засновників (учасників) у майні підприємства, комісія враховує зазначену операцію на дату її фактичного здійснення.

В даному випадку комісія розраховує умовну балансову вартість майна підприємства на дату фактичного здійснення операції. З цією метою береться балансова вартість майна на початок та кінець періоду, в якому була здійснена зазначена операція, та розраховується балансова вартість майна підприємства на необхідну дату періоду за наступною формулою:

Бд = Бпп +Бкп - Бппх Д
--------------
Тп

Де Бд - балансова вартість майна Підприємства на дату операції;

Бпп - балансова вартість майна Підприємства на початок періоду;

Бкп - балансова вартість майна Підприємства на кінець періоду;

Тп - довжина періоду в днях;

Д - кількість днів від початку періоду.

4.11. Загальна частка недержавних засновників (учасників) у майні Підприємства перераховується за формулою :

Чнi = 100 - Чді,
де Чнi - частка недержавних засновників.

4.12. Схема розрахунку часток держави і недержавних засновників (учасників) наведена в додатку 3 до цього Положення.

4.13. Якщо за результатами розрахунків відповідно до пункту 4.10 цього Розділу, остаточне значення частки держави є від'ємним, розмір частки держави вважається таким, що дорівнює нулю.

4.14. За результатами своєї роботи Комісія надає висновки про наявність або відсутність державної частки у статутному фонді Підприємства, її розмір шляхом складання відповідного Акта за формою, що наведена у додатку 4 до Положення.

До Акта додаються копії документів, на підставі яких Комісією були зроблені викладені в Акті висновки.

4.15 Підприємство в місячний термін після підписання Акта організує роботу з визначення складу та розміру часток кожного з недержавних засновників (учасників) Підприємства.

В 10-ти денний термін після визначення складу недержавних засновників (учасників), Підприємство організує проведення їх загальних зборів, на яких затверджується розмір часток кожного з недержавних засновників (учасників) у відсотковому співвідношенні.

Оформлене протоколом Рішення загальних зборів передається у триденний термін до органу приватизації.

Зразкова форма протоколу наведена у додатку 5 до Положення.

4.16 У випадку, коли в зазначений термін повний склад недержавних засновників (учасників) Підприємства або їх правонаступників щодо здійснених недержавних інвестицій визначити не вдалося, Підприємство повідомляє про це орган приватизації та здійснює заходи щодо визначення власників недержавної частки майна у відповідності з розділом І книги 3 "Право власності та інші речові права" Цивільного кодексу України.

Проведення робіт з визначення складу та розміру часток кожного з недержавних засновників (учасників) Підприємства до компетенції Комісії не відноситься і здійснюється Підприємством відповідно до Цивільного кодексу України та іншого законодавства, що регулює питання власності, в термін, що не перевищує трьох місяців від дати підписання Акта.

4.17. Підписаний Комісією Акт разом з протоколом зборів недержавних засновників (учасників) в тижневий термін подається на рецензування до органу приватизації.

4.18. Орган приватизації в двотижневий термін розглядає поданий Комісією Акт та, в разі його відповідності нормам чинного законодавства, видає наказ про його затвердження.

Наказ про затвердження Акта в 10-ти денний термін передається органом приватизації Підприємству.

В разі, якщо Підприємство належить до агропромислового комплексу, йому разом з Актом направляється пропозиція щодо перетворення Підприємства у відкрите акціонерне товариство у відповідності з ст. 20 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

4.19. Якщо за результатами своєї роботи Комісія встановила відсутність державної частки в статутному капіталі Підприємства, орган приватизації після рецензування Акта видає наказ про припинення подальших робіт з підготовки Підприємства до приватизації, затвердження Акта з розміром державної частки, що дорівнює нулю і повідомляє про це в 10-ти денний термін Підприємство та інші державні органи, представники яких входили до складу Комісії.

Розділ 5. Внесення змін до установчих документів підприємства.

5.1. Підприємство в місячний термін після отримання затвердженого Акта та зазначеної вище пропозиції органу приватизації, організує проведення чергових зборів повноважних представників недержавних засновників (учасників) до порядку денного яких включаються наступні питання:

  • розгляд пропозиції органу приватизації щодо перетворення Підприємства у відкрите акціонерне товариство;
  • рішення про вид господарського товариства, що буде створено на базі майна Підприємства та спосіб приватизації державної частки;
  • прийняття рішення про внесення змін до статутних документів підприємства
Оформлене протоколом Рішення загальних зборів передається у триденний термін до органу приватизації.

5.2. В разі згоди недержавних засновників Підприємства на перетворення його у відкрите акціонерне товариство та при умові, що Підприємство є об'єктом агропромислового комплексу, Орган приватизації своїм наказом визнає передприватизаційну підготовку підприємства завершеною, діяльність Комісії припиненою та вживає заходів щодо приватизації частки держави в майні підприємства відповідно до ст. 20 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

5.3. В разі, коли підприємство не відноситься до об'єктів агропромислового комплексу, або недержавні засновники відмовились від перетворення Підприємства у відкрите акціонерне товариство та повідомили орган приватизації про прийняте ними рішення щодо створення на базі його майна господарського товариства іншого виду (ТОВ, ЗАТ) або внесення змін до статуту Підприємства, орган приватизації приймає рішення про доповнення складу Комісії представниками недержавних засновників та продовження роботи з передприватизаційної підготовки Підприємства шляхом внесення відповідних змін до його установчих документів або перетворення Підприємства у господарське товариство іншого виду. При цьому подальша приватизація державних часток (акцій) господарського товариства, яке буде створене на базі майна Підприємства, здійснюється за умов, що визначені Державною програмою приватизації для об'єктів групи Е.

Пропозиції від недержавних засновників Підприємства щодо доповнення складу Комісії їх представниками подаються органу приватизації в термін, що не перевищує десяти днів від дати отримання ними рішення про продовження проведення передприватизаційної підготовки.

5.4. Після затвердження уточненого складу комісії та в разі прийняття рішення про перетворення Підприємства у господарське товариство, оцінка вартості цілісного майнового комплексу Підприємства, на базі майна якого буде створено господарське товариство здійснюється відповідно до Методики оцінки майна, що затверджується постановою Кабінету Міністрів України.

5.5. Висновок про вартість цілісного майнового комплексу Підприємства, на базі якого буде створене господарське товариство, за результатами рецензування звіту про оцінку майна погоджується відповідним державним органом приватизації та в тижневий термін подається до Комісії.

5.6. Комісія на підставі висновку про вартість цілісного майнового комплексу Підприємства визначає розмір статутного фонду господарського товариства, яке буде створене на базі майна Підприємства, визначає розмір часток кожного із засновників (учасників) у грошовому виразі, розробляє проекти установчих документів господарського товариства та приймає рішення про проведення в місячний термін зборів засновників господарського товариства (засновницьких зборів).

5.7. Засновником господарських товариств з боку держави виступає Фонд державного майна України. Регіональні відділення Фонду державного майна України та Фонд майна Автономної Республіки Крим виступають засновниками господарських товариств за окремим дорученням Фонду державного майна України.

5.8. В разі внесення змін до установчих документів Підприємства без зміни його організаційно-правої форми, Комісія розробляє нову редакцію Статуту Підприємства та подає її на державну реєстрацію у встановленому законодавством порядку.

Розділ 6. Прикінцеві положення.

6.1. Державна реєстрація змін до установчих документів Підприємства або його перереєстрація у господарське товариство відбувається на загальних умовах відповідно до чинного законодавства України.

6.2. Після реєстрації відповідних змін до статутних документів Підприємства або реєстрації (перереєстрації) Підприємства у господарське товариство, Фонд державного майна України бере на облік корпоративні права, які держава має в статутному капіталі Підприємства (новоствореного господарського товариства) та вживає визначені частиною 3 статті 3 Закону "Про приватизацію державного майна" заходи щодо приватизації частки держави в його майні, відповідно до законодавства та установчих документів Підприємства.

6.3. За відсутності згоди засновників (учасників) на внесення змін до установчих документів Підприємства, державний орган приватизації здійснює необхідні заходи щодо виділу державної частки в майні Підприємства відповідно до цивільного законодавства.

6.4. У разі незгоди будь-кого з недержавних засновників (учасників) з діями, що пов'язані з визначенням в установчих документах Підприємства державної частки (паю) або частки (паю) цього засновника (учасника), питання вирішується у судовому порядку.

Директор Департаменту реформування власностіВ. Красовський


Завантажити Додатки