A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок списання об'єктів державної власності"

від 30 листопада 2006 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок списання об'єктів державної власності"

1. Опис проблеми

Чинним законодавством України передбачена можливість списання шляхом ліквідації державного майна, яке закріплене (передане) за суб'єктами господарювання, установами (організаціями).

Проте, на сьогодні відсутній нормативно-правовий документ, який би в сучасних суспільно-економічних умовах регламентував єдиний (уніфікований) порядок списання шляхом ліквідації державного майна, яке перебуває у сфері управління відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності, державного майна, переданого в оренду у складі цілісних майнових комплексів, їх структурних підрозділів, орендодавцем якого є державні органи приватизації, а також державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств, але перебуває на їх балансі.

Відсутність такого документа не дає можливості відповідним суб'єктам управління об'єктами державної власності приймати обґрунтовані та виважені рішення щодо надання згоди на списання шляхом ліквідації зазначеного державного майна.

Проект постанови розроблено у зв'язку з необхідністю встановлення:

  • чітких критеріїв, яким має відповідати державне майно, що підлягає списанню;
  • переліку документів, які мають подаватися до відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності для прийняття рішення про застосування процедури списання та про списання шляхом ліквідації державного майна;
  • порядку створення комісії зі списання державного майна та визначення завдань, які покладаються на неї;
  • шляхів використання майна, яке утворюється в результаті ліквідації майнових об'єктів;
  • особливостей списання майна, переданого в оренду, та майна, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі;
  • напрямків та порядку використання коштів, отриманих у результаті ліквідації майнових об'єктів.

2. Цілі і завдання прийняття пропонованого акта

Метою розробки зазначеного нормативно-правового акта є реалізація державою (через відповідні суб'єкти управління об'єктами державної власності) права державної власності у державному секторі економіки через систему організаційно-господарських заходів та повноважень щодо впорядкування процесів списання державних майнових об'єктів та керованості цих процесів з боку держави як власника.

Досягнення цієї мети має здійснюватися шляхом створення єдиних (уніфікованих) підходів щодо порядку прийняття відповідними суб'єктами управління об'єктами державної власності рішень про надання згоди (дозволу) на списання майнових об'єктів, визначення найбільш ефективних способів використання державного майна та порядку їх застосування, використання коштів, отриманих від ліквідації основних фондів, проведення загального аналізу процесів списання шляхом ліквідації майнових об'єктів державної власності, що, в свою чергу, дасть можливість уникнути економічних та фінансових збитків держави при здійсненні відчуження майнових об'єктів та підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Проектом постанови передбачається затвердження єдиних (уніфікованих) підходів щодо порядку прийняття відповідними суб'єктами управління об'єктами державної власності рішень про надання згоди (дозволу) на списання майнових об'єктів та порядку списання шляхом ліквідації цих державних майнових об'єктів.

Основними заходами є:

  • установлення чітких критеріїв, яким має відповідати державне майно, що підлягає списанню;
  • визначення переліку документів, які мають подаватися до відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності для прийняття рішення про застосування процедури списання та про списання шляхом ліквідації державного майна і регламентування дій відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності при здійсненні цих процедур;
  • визначення умов та порядку створення комісії з списання державного майна та визначення завдань, які покладаються на неї, а також установлення процедури діяльності комісії;
  • обумовлення шляхів використання майна, яке утворюється в результаті ліквідації майнових об'єктів;
  • врахування особливостей правового режиму державного майна, переданого в оренду, та майна, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі, встановлення особливостей його списання;
  • на підставі врахування особливостей правового режиму державного майна визначення напрямків та порядку використання коштів, отриманих у результаті ліквідації майнових об'єктів.

5. Вірогідність досягнення поставлених цілей

Запровадження зазначеного проекту постанови забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

6. Очікувані результати

Позитивні:

створення єдиних (уніфікованих) підходів щодо порядку прийняття відповідними суб'єктами управління об'єктами державної власності рішень про надання згоди на списання майнових об'єктів та порядку списання шляхом ліквідації цих державних майнових об'єктів;

підвищення контролю за ефективністю використання державних майнових об'єктів суб'єктами господарювання;

створення передумов для оновлення основних фондів суб'єктами господарювання та підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання;

удосконалення системи організаційно-господарських заходів щодо реалізації державою права державної власності.

Негативні: немає.

7. Обґрунтування строку чинності акта

Строк дії запропонованої постанови Кабінету Міністрів України до її скасування в установленому законодавством порядку.

8. Показники результативності акта:

  • вплив на забезпечення найбільш ефективних шляхів використання державного майна;
  • створення сприятливих умов для оновлення основних фондів суб'єктами господарювання та підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання;
  • збільшення надходжень до Державного бюджету України.
  • 9. Заходи для відстеження результативності акта

    9.1. Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах строків, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

    Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.

    Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового відстеження.

    Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

    У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

    Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюється на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

    9.2. Узагальнення та аналіз звітності суб'єктів господарювання, установ (організацій) про списання державного майна та рішень відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності щодо застосування процедури списання державного майна у кількісному та вартісному виразі.

    9.3 Оприлюднення інформації про процеси списання державного майна в засобах масової інформації (друкованих виданнях, мережі Інтернет).

    Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом банкрутства, санації та реструктуризації Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 200-36-59)

    Голова ФондуВ. Семенюк