A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна"

від 31 березня 2014 р.

Після доопрацювання та внесення змін

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики
оцінки майна"
  1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

З дня набрання чинності Методикою оцінки майна, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891 (далі - Методика оцінки майна), в законодавчому полі відбулися значні зміни. З’явилися, зокрема, такі законодавчі акти: Податковий кодекс України, закони України «Про акціонерні товариства», «Про холдингові компанії в Україні», «Про управління об’єктами державної власності», «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки», «Про Державну програму приватизації», «Про особливості приватизації вугледобувних підприємств», постанова Кабінету Міністрів України від 08.04.2013 № 238 "Про затвердження Порядку проведення аукціону та інвестиційного конкурсу з продажу єдиних майнових комплексів, пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі акціонерних товариств, утворених у процесі приватизації чи корпоратизації державних вугледобувних підприємств", а також такі основоположні нормативно-правові акти з оцінки майна як національні стандарти оцінки.

З метою запровадження нових підходів до оцінки державного (комунального) майна та майна суб'єктів господарювання з державною (комунальною) часткою в статутному (складеному) капіталі Фонд державного майна розробив зміни до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891, (далі - Методика), пов’язані з приведенням положень діючої редакції Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891 (зі змінами), у відповідність до нових положень законодавства.

  1. Мета і шляхи її досягнення

Внесення змін до Методики дасть змогу визначати організаційні та методичні засади проведення оцінки об’єктів приватизації, у тому числі разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані, визначення розміру статутного капіталу господарського товариства, що створюється в процесі приватизації (корпоратизації) на основі державного (комунального) майна, а також майна суб’єктів господарювання державного сектору економіки для усіх випадків їх оцінки.

Суть найважливіших положень запропонованого проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" полягає в такому.

З метою реалізації нових підходів до оцінки майна в Методику оцінки майна пропонується внести такі зміни:

визначення процедури оцінки об’єктів приватизації, що належать до усіх груп, та для всіх способів їх приватизації, з урахуванням особливостей продажу таких об’єктів;

визначення організаційних та методичних засад оцінки об’єктів приватизації разом з земельними ділянками, на яких такі об’єкти розташовані;

визначення порядку оцінки майна, яке не було відображене у матеріалах інвентаризації під час приватизації (корпоратизації); щодо якого знято заборону на приватизацію; безпідставно виключене з переліку майна, що вноситься до статутного капіталу, під час приватизації (корпоратизації); яке отримане (придбане) підприємством у період між датою оцінки та датою його державної реєстрації як господарського товариства, набутого державним підприємством, що підлягає приватизації (корпоратизації), у період між датою оцінки розміру статутного капіталу та датою державної реєстрації акціонерного товариства, що додатково вноситься до статутного капіталу такого акціонерного товариства;

визначення порядку оцінки та рецензування документів з оцінки об’єктів приватизації, яка проводиться для складання альтернативного плану приватизації;

визначення порядку проведення оцінки об’єктів приватизації для цілей їх приватизації новими способами продажу (для конкурсу з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, за методом зниження ціни, без оголошення ціни);

визначення організаційних та методичних засад оцінки об’єктів незавершеного будівництва, у тому числі для цілей приватизації шляхом продажу під розбирання;

визначення процедури оцінки об’єктів приватизації, що повертаються в державну власність у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі- продажу таких об'єктів, а також визначення особливостей оцінки розміру збитків для таких випадків;

визначення особливостей оцінки об’єктів, що приватизуються відповідно до Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі»;

визначення порядку та алгоритму розрахунку суми збільшення вартості власного капіталу за рахунок додаткового капіталу та прибутку з метою збільшення статутного капіталу.

  1. Правові аспекти

Нормативно-правова база, що регулює питання оцінки об’єктів права державної власності, у тому числі для цілей приватизації, включає: закони України «Про приватизацію державного майна», «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)», «Про особливості приватизації об’єктів незавершеного будівництва», «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», "Про Державну програму приватизації», «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Методику оцінки майна, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891, Національний стандарт № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року №1440, та інші національні стандарти оцінки.

  1. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту не потребує додаткових матеріальних витрат.

  1. Позиція заінтересованих органів

Відповідно до статті 21 Закону України «Про засади держаної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» проект нормативно-правового акта буде надісланий Державній службі України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва.

З метою з'ясування позиції заінтересованих органів після оприлюднення проект нормативно-правового акта відповідно до порядку, встановленого Регламентом Кабінету Міністрів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950, буде надісланий таким заінтересованим органам: Міністерству економічного розвитку і торгівлі, Міністерству фінансів. Для отримання висновку після проведення правової експертизи проект постанови в установленому порядку буде надісланий Міністерству юстиції.

  1. Регіональний аспект

Проект акта не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць та не впливає на регіональний розвиток.

6і. Запобігання дискримінації

Проект акта не містить ознак дискримінації.

  1. Запобігання корупції

Проект акта не містить правил і процедур, які можуть призвести до вчинення корупційних правопорушень.

  1. Громадське обговорення

Проект нормативно-правового акта було розроблено Фондом державного майна як державним органом, який відповідно до законодавства здійснює повноваження, пов'язані з державним регулюванням оціночної діяльності, разом з представниками саморегулівних організацій оцінювачів. Проект нормативно-правового акта разом і повідомленням про його оприлюднення та аналізом регулятивного впливу розміщений на офіційному сайті Фонду державного майна України для одержання зауважень і пропозицій.

Таким чином, головний розробник проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" вжив максимально вичерпних заходів для оприлюднення проекту зазначеного нормативно-правового акта з метою забезпечення широкого громадського обговорення його положень не тільки професіоналами в сфері оцінки майна, а також усіма бажаючими взяти участь у обговоренні членами суспільства.

  1. Позиція соціальних партнерів

Проект акта не стосується соціально-трудової сфери.

  1. Оцінка регуляторного впливу

Проект акта є регуляторним актом.

  1. Прогноз результатів

Прийняття постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" сприятиме захисту майнових прав та інтересів держави у випадках приватизації об’єктів права державної власності та інших випадках їх відчуження внаслідок запровадження організаційних процедур, оціночних підходів, методів та процедур до оцінки таких об’єктів.

 

Заступник Голови Фонду                                               І. Хотей