A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін та доповнень до деяких законів з питань приватизації"

від 22 грудня 2005 р.

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін та доповнень до деяких законів з питань приватизації"

1. Опис проблеми

Постійні несистемні зміни діючого законодавства та нормативної бази з питань приватизації, а також визначення проектом Державної програми приватизації нової стратегії приватизації державного майна, обумовлюють необхідність внесення змін до чинного законодавства з питань приватизації.

2. Об­рунтування прийняття регуляторного акту

Відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна" та на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям" розроблено проект Закону України "Про Державну програму приватизації", який визначає основні цілі, завдання, пріоритети та умови приватизації державного майна на 2005-2007 роки.

Враховуючи принципи, визначені Програмою діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям", яка визначає оновлений стратегічний курс країни та нові вимоги до ринкової трансформації на сучасному етапі її розвитку, які також закладено в основу проекту Державної програми приватизації на 2005-2007 роки, разом з проектом Програми та відповідно до пункту 2.5 доручення Кабінету Міністрів України від 06.10.05 N 52652/2/1-05 до постанови Верховної Ради України від 22.09.05 N 2896-ІV підготовлено проект Закону України "Про внесення змін та доповнень до деяких законів з питань приватизації".

Проект Закону України "Про внесення змін та доповнень до деяких законів з питань приватизації" забезпечить реалізацію норм Програми та взаємоузгодженість правової бази з питань приватизації, що сприятиме гармонізації приватизаційного законодавства.

3. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта

Прийняття запропонованого проекту забезпечить:

  • удосконалення базового законодавства з питань приватизації відповідно до сучасних реалій;
  • реалізацію положень нової Державної програми приватизації;
  • подальший розвиток та удосконалення процесів реформування відносин власності;
  • вирішення проблем приватизації попередніх років;
  • підвищення відкритості, прозорості та ефективності приватизації державного майна;
  • гармонізацію приватизаційного законодавства.

4. Головні цілі прийняття акта

Метою прийняття закону є удосконалення законодавства з питань приватизації, його спрощення та досягнення прозорості, усунення колізій у законодавстві стосовно приватизаційних процесів та належне врегулювання питань управління державною власністю у процесі приватизації.

5. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей

Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.

6. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей

Для забезпечення реалізації норм нової Державної програми приватизації, досягнення взаємоузгодженості правової бази з питань приватизації законопроектом пропонується удосконалити законодавчу базу шляхом внесення змін і доповнень до базових приватизаційних законів. Зокрема, проект передбачає викладення в новій редакції законів України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", а також зміни до законів України "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

7. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Законопроектом передбачено врегулювання наступних питань:

  • запровадження нового порядку започаткування процесу приватизації об'єктів державної власності виходячи з рішень органів, уповноважених управляти державним майном щодо економічної недоцільності подальшого перебування цих об'єктів у державній власності;
  • порядку проведення передприватизаційної підготовки об'єктів державної власності, реструктуризації таких об'єктів в процесі приватизації;
  • уточнення відповідно до чинного на сьогодні законодавства складу обмежень щодо розпорядження та використання майна, що перебуває у процесі приватизації;
  • удосконалення механізмів проведення конкурсів, аукціонів, відкритих торгів, інших способів продажу державного майна;
  • запровадження нових способів продажу державного майна (аукціонів із зниженням ціни лоту, без оголошення ціни);
  • трансформації змісту зобов'язань покупців об'єктів приватизації відповідно до укладених договорів купівлі-продажу шляхом посилення відповідальності нових власників за результати господарювання приватизованих підприємств у післяприватизаційний період, забезпечення беззбиткової діяльності цих підприємств та сплати податків до бюджетів усіх рівнів;
  • вдосконалення механізму державного контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, укладених в процесі приватизації;
  • запровадження процедур продажу земельних ділянок, що перебувають під об'єктами приватизації, державними органами приватизації тощо.

8. Об­рунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін та доповнень до деяких законів з питань приватизації" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом створення досконалої, чіткої та прозорої законодавчої бази з питань приватизації державного майна, запровадження нових механізмів та процедур здійснення приватизаційного процесу, що дозволить створити сталу правову основу для процесу реформування власності, а також забезпечити виконання норм Державної програми приватизації.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

9. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:

  • вирішити проблему недосконалості законодавчого забезпечення механізмів приватизації державного майна;
  • врегулювати питання підготовки об'єктів приватизації до продажу;
  • вдосконалити процедури приватизації державного майна, забезпечити їх спрощення;
  • запровадити ефективні способи реалізації об'єктів приватизації разом із земельними ділянками, що перебувають під ними, державними органами приватизації;
  • вдосконалити контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу новими власниками об'єктів приватизації;
  • забезпечити високу поінформованість громадян про процеси реформування відносин власності, підвищити відкритість та прозорість приватизації.

10. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта

Ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта немає.

11. Об­рунтування строку дії регуляторного акта

Обмеження строку дії закону немає.

12. Визначення показників результативності регуляторного акта

  • ефективність механізмів реформування власності;
  • дієвість процедур та способів приватизації державного майна;
  • показники приватизації відповідно до Державної програми приватизації;
  • реалізація Державної програми приватизації на відповідний період.

13. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта

  • щомісячне інформування Кабінету Міністрів України про хід приватизації державного майна та виконання Державної програми приватизації;
  • щоквартальне надання аналітичної довідки про хід приватизації державного майна та виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та Міністерству фінансів України;
  • оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації (друковані видання, радіо, телебачення, мережа Інтернет).
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).

Голова Фонду державного майна УкраїниВ. Семенюк