A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України"

від 6 листопада 2006 р.

Аналіз регуляторного впливу проекту
Закону України "Про внесення змін до статті 6
Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України"

1. Опис проблеми

Статтею 6 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" встановлено, що відчуження військового майна здійснюється Міністерством оборони України через уповноважені Кабінетом Міністрів України підприємства та організації, визначені ним за результатами тендеру, після його списання, за винятком майна, визначеного частиною другою цієї статті.

Рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України.

На даний час відчуження надлишкового військового майна здійснюється уповноваженими організаціями. Однак, непрозора, безконтрольна і навмисно ускладнена схема реалізації надлишкового нерухомого військового майна, яка існує сьогодні, призводить до продажу цього майна не на конкурентних засадах.

Відсутність єдиного системного підходу до відчуження державного майна, залучення до продажу нерухомого військового майна уповноважених організацій, які в свою чергу ускладнюють процедуру реалізації та потребують витрачання коштів на комісійну винагороду, а також безвідповідальне ставлення Міністерства оборони до реалізації військового майна призвело до численних порушень та втрати значних коштів Державним бюджетом України.

В зв'язку з цим Президентом України та Урядом України прийнято ряд доручень щодо необхідності запровадження продажу надлишкового нерухомого військового майна виключно Фондом державного майна України.

2. Обґрунтування прийняття регуляторного акту

Проект Закону України "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" розроблено відповідно до Плану першочергових заходів у сфері інвестиційної діяльності, затвердженому Указом Президента України від 10 квітня 2006 року № 300/2006 та пункту 3 протокольного рішення наради у Першого віце-прем'єр-міністра України М. Азарова від 31.10.06.

3. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" дозволить забезпечити:

  • чітке розмежування повноважень Міністерства оборони України та Фонду державного майна України щодо відчуження військового майна;
  • звільнення Міністерства оборони України від невластивих йому функцій продажу об'єктів нерухомості;
  • відчуження державного майна за єдиними процедурами та правилами на конкурентних засадах, встановлених для об'єктів приватизації;
  • прозору та відкриту процедуру відчуження військового майна виключно на аукціонах;
  • широке інформування громадськості України про можливість участі в аукціонах з продажу надлишкового нерухомого військового майна і як наслідок залучення широких верств населення до процесу відчуження цього майна;
  • надходження коштів від продажу військового майна до державного бюджету відповідно до Закону України про Державний бюджет на відповідний рік.

4. Головні цілі прийняття акта

Ціллю прийняття цього проекту Закону є встановлення єдиних процедур та правил на конкурентних засадах, прийнятих для об'єктів приватизації, забезпечення відкритості та прозорості відчуження військового майна, участь у продажу на принципах відкритої конкурентності та забезпечення надходження грошових коштів до державного бюджету згідно з завданнями, встановленими Законом України про Державний бюджет на відповідний рік.

5. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей

На переконання Фонду державного майна України, альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.

6. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей

За висновками Рахункової палати України від 09.08.2005 № 29/17-1 схема реалізації нерухомого військового майна Міністерством оборони є неефективною, збитковою для держави та носить ознаки корупційних дій.

Так, надходження коштів від реалізації нерухомого військового майна уповноваженими організаціями за 2001-2004 роки становило 29,2 млн. грн., що складає 10,7 відсотків від залишкової вартості майна (272,7 млн. грн.), запланованого Міністерством оборони до відчуження.

За даними Генеральної прокуратури України є системними факти вилучення Міністерством оборони з балансу військових частин та установ Збройних Сил нерухомого військового майна і передачі його на праві повного господарського відання підприємствам, організаціям, які в подальшому здійснюють відчуження цього майна. Завдяки застосування таких схем відбувається зміна способу управління державного майна, в результаті чого кошти не надходять до Державного бюджету, а стимулюють тіньові фінансові потоки.

До Фонду державного майна України постійно надходять звернення місцевих органів виконавчої влади, звернення народних депутатів щодо неналежного обліку, утримання та охорони нерухомого військового майна, що призводить до розграбування та руйнування цього майна.

Такий безгосподарський підхід Міністерства оборони до використання державного майна призводить до того, що за досить короткий час будівлі та споруди стають непридатними для подальшого їх використання. Як приклад, у військовому містечку № 4 у місті Новоград-Волинському 50 об'єктів нерухомості, що входили до складу зенітно-ракетного полку, повністю зруйновані. Військове містечко № 8 у місті Коростень Житомирської області на 50 відсотків пограбоване. Майно військової частини А0951 в місті Глухів Сумської області зруйноване та є непридатним для подальшого використання.

В той же час Міністерством виставляються на продаж об'єкти, які мають соціально-важливе значення для міста, регіону (як приклад стадіон Військово-Морських Сил України в місті Севастополі).

Одним із зауважень Головного контрольно-ревізійного управління при проведенні ним аудиторської перевірки ефективності використання бюджетних коштів, виділених на реформування та розвиток Збройних Сил, до існуючої схеми відчуження військового майна є те, що в Міністерстві оборони функції надання відповідних дозволів, погоджень, укладання договорів, контролю, тощо покладені на різні структурні підрозділи міністерства.

На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 24.07.06 № 25340/1/1-06 до доручення Президента України від 13.07.06 № 010/34856-01 Головним контрольно-ревізійним управлінням за участю Фонду державного майна України була проведення ретельна перевірка діяльності Міністерства оборони України з питань управління нерухомим майном і землями, відчуження і реалізації цього майна та забезпечення фінансування військових програм. За результатом цієї перевірки були виявленні численні порушення по усіх напрямках роботи, щодо яких здійснювалась ревізія.

Усі ці порушення є наслідком відсутності єдиного системного підходу до відчуження державного майна, залучення до продажу нерухомого військового майна уповноважених організацій, які в свою чергу ускладнюють процедуру реалізації та потребують витрачання коштів на комісійну винагороду, а також безвідповідального ставлення Міністерства оборони до реалізації військового майна.

Враховуючи стратегію подальшого реформування державної власності, в тому числі проведення реформування Збройних Сил України та наближення України до Європейського Союзу та Світової Організації Торгівлі, прийняття нової редакції статті 6 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України", запропонованої Фондом державного майна, забезпечить створення конкурентного середовища, сприятливих умов для залучення ефективних інвесторів та інвестицій в українську економіку, зростання економіки країни.

7. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Проект Закону передбачає, що рішення про відчуження та реалізацію військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України шляхом затвердження:

  • переліків нерухомого військового майна, в тому числі військових містечок, що відчужується Фондом державного майна України;
  • переліків надлишкового озброєння, військової, спеціальної техніки та іншого майна, крім нерухомого, що відчужується Міністерством оборони України через уповноважені Кабінетом Міністрів України підприємства та організації, визначені ним за результатами тендеру.
Таким чином, забезпечується чітке розмежування повноважень Міністерства оборони України та Фонду державного майна України щодо відчуження військового майна.

Проект Закону передбачає здійснення відчуження нерухомого військового майна за процедурою, встановленою для об'єктів приватизації, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Крім того, визначення початкової вартості продажу об'єктів відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої Кабінетом Міністрів України, у порядку, встановленому для об'єктів приватизації.

На даний час проект постанови Кабінету Міністрів України, яким буде затверджений порядок продажу військового майна, проходить відповідні погодження.

8. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом створення чіткої, прозорої та відкритої законодавчо-правової бази з питань відчуження військового майна, встановлення чітких механізмів та процедур здійснення процесу продажу, що дозволить забезпечити проведення процесу реформування майна Збройних Сил та оптимізувати структуру нерухомого військового майна.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

9. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впровадження даного законодавчо-правового акта дасть змогу:

  • вирішити проблему законодавчого врегулювання процесу відчуження надлишкового військового майна;
  • -
  • врегулювати питання розмежування повноважень Міністерства оборони та Фонду державного майна з питання відчуження військового майна;
  • залучати до процесу реалізації надлишкового військового майна більш широке коло потенційних покупців;
  • вдосконалити процедури продажу надлишкового нерухомого військового майна, забезпечити їх спрощення;
  • забезпечити виконання бюджетних завдань з надходження коштів від продажу надлишкового нерухомого військового майна.

10. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта

Ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта немає.

11. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Термін дії запропонованого законодавчо-правового акту не визначений.

12. Визначення показників результативності регуляторного акта

  • надходження коштів від продажу надлишкового військового майна до Державного бюджету України;
  • досягнення оптимальних розмірів державного сектору економіки, визначених світовими стандартами;
  • ефективність подальшого використання надлишкового нерухомого військового майна, на базі якого створюватимуться об'єкти соціально-культурного, побутового, санаторно-курортного та іншого призначення.

13. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта

13.1 Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах строків, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.

Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового відстеження.

Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюється на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

13.2. Щоквартальне подання Міністерству фінансів України та Міністерству економіки України звіту про продані об'єкти у кількісному та вартісному виразі.

13.3. Оприлюднення інформації про процеси відчуження в засобах масової інформації (друкованих виданнях, мережі Інтернет).

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом продажу цілісних майнових комплексів Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 200 33 54).

Голова Фонду державного майна УкраїниВ. Семенюк