A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про деякі питання продажу військового майна"

від 31 жовтня 2006 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про деякі питання продажу військового майна"

1. Опис проблеми

Відповідно до статті 6 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України. Кошти, одержані від реалізації військового майна, зараховуються до Державного бюджету України та використовуються виключно на потреби оборони відповідно до кошторису Міністерства оборони України.

Непрозора, безконтрольна і навмисно ускладнена схема реалізації нерухомого військового майна, яка існує сьогодні, призводить до продажу цього майна не на конкурентних засадах.

Відсутність єдиного системного підходу до відчуження державного майна, залучення до продажу нерухомого військового майна уповноважених організацій, які в свою чергу ускладнюють процедуру реалізації та потребують витрачання коштів на комісійну винагороду, а також безвідповідальне ставлення Міністерства оборони до реалізації військового майна призвело до порушень законодавства щодо реалізації військового майна та втрати значних коштів Державним бюджетом України.

2. Обґрунтування прийняття регуляторного акту

Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про деякі питання продажу військового майна" розроблено відповідно до статті 137 проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", Указу Президента України від 27 грудня 2005 року № 1843/2005 про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 25 листопада 2005 року в частині продажу державного майна, що належить Збройним Силам України, виключно через Фонд державного майна України та доручень Кабінету Міністрів України від 30.11.05 № 57204/14/1-05 (п. 2), від 30.12.05 № 68730/1/1-05 (п. 72), від 03.01.06 № 68392/2/1-05 (п. 11), від 02.02.06 № 3438/1/1-06, від 03.10.06 № 36530/0/1-06 (п. 41) та від 25.10.06 № 36530/16/1-06 щодо подання в установленому порядку узгодженого проекту рішення Уряду з питання продажу військового майна.

3. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про деякі питання продажу військового майна" дозволить забезпечити:

  • відчуження державного майна за єдиними процедурами та правилами на конкурентних засадах, встановлених для об'єктів приватизації;
  • прозору та відкриту процедуру відчуження військового майна виключно на аукціонах;
  • широке інформування громадськості України про можливість участі в аукціонах з продажу надлишкового нерухомого військового майна і як наслідок залучення широких верств населення до процесу відчуження цього майна;
  • надходження коштів від продажу військового майна до державного бюджету відповідно до Закону України про Державний бюджет на відповідний рік.

4. Головні цілі прийняття акта

Ціллю прийняття цього проекту постанови є встановлення єдиних процедур та правил на конкурентних засадах, прийнятих для об'єктів приватизації, забезпечення відкритості та прозорості відчуження військового майна, участь у продажу на принципах відкритої конкурентності та забезпечення надходження грошових коштів до державного бюджету згідно з завданнями, встановленими Законом України про Державний бюджет на відповідний рік.

5. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей

На переконання Фонду державного майна України, альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.

6. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей

За висновками Рахункової палати України від 09.08.2005 № 29/17-1 схема реалізації нерухомого військового майна Міністерством оборони є неефективною, збитковою для держави та носить ознаки корупційних дій.

Так, надходження коштів від реалізації нерухомого військового майна уповноваженими організаціями за 2001-2004 роки становило 29,2 млн. грн., що складає 10,7 відсотків від залишкової вартості майна (272,7 млн. грн.), запланованого Міністерством оборони до відчуження.

За даними Генеральної прокуратури України є системними факти вилучення Міністерством оборони з балансу військових частин та установ Збройних Сил нерухомого військового майна і передачі його на праві повного господарського відання підприємствам, організаціям, які в подальшому здійснюють відчуження цього майна. Завдяки застосування таких схем відбувається зміна способу управління державного майна, в результаті чого кошти не надходять до Державного бюджету, а стимулюють тіньові фінансові потоки.

До Фонду державного майна України постійно надходять звернення місцевих органів виконавчої влади, звернення народних депутатів щодо неналежного обліку, утримання та охорони нерухомого військового майна, що призводить до розграбування та руйнування цього майна.

Такий безгосподарський підхід Міністерства оборони до використання державного майна призводить до того, що за досить короткий час будівлі та споруди стають непридатними для подальшого їх використання. Як приклад, у військовому містечку № 4 у місті Новоград-Волинському 50 об'єктів нерухомості, що входили до складу зенітно-ракетного полку, повністю зруйновані. Військове містечко № 8 у місті Коростень Житомирської області на 50 відсотків пограбоване. Майно військової частини А0951 в місті Глухів Сумської області зруйноване та є непридатним для подальшого використання.

В той же час Міністерством виставляються на продаж об'єкти, які мають соціально-важливе значення для міста, регіону (як приклад стадіон Військово-Морських Сил України в місті Севастополі).

Одним із зауважень Головного контрольно-ревізійного управління при проведенні ним аудиторської перевірки ефективності використання бюджетних коштів, виділених на реформування та розвиток Збройних Сил, до існуючої схеми відчуження військового майна є те, що в Міністерстві оборони функції надання відповідних дозволів, погоджень, укладання договорів, контролю, тощо покладені на різні структурні підрозділи міністерства.

На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 24.07.06 № 25340/1/1-06 до доручення Президента України від 13.07.06 № 010/34856-01 Головним контрольно-ревізійним управлінням за участю Фонду державного майна України була проведення ретельна перевірка діяльності Міністерства оборони України з питань управління нерухомим майном і землями, відчуження і реалізації цього майна та забезпечення фінансування військових програм. За результатом цієї перевірки були виявленні численні порушення по усіх напрямках роботи, щодо яких здійснювалась ревізія.

Усі ці порушення є наслідком відсутності єдиного системного підходу до відчуження державного майна, залучення до продажу нерухомого військового майна уповноважених організацій, які в свою чергу ускладнюють процедуру реалізації та потребують витрачання коштів на комісійну винагороду, а також безвідповідального ставлення Міністерства оборони до реалізації військового майна.

Враховуючи стратегію подальшого реформування державної власності, в тому числі проведення реформування Збройних Сил України та наближення України до Європейського Союзу та Світової Організації Торгівлі, прийняття нового запропонованого Фондом державного майна проекту постанови забезпечить створення конкурентного середовища, сприятливих умов для залучення ефективних інвесторів та інвестицій в українську економіку, зростання економіки країни.

7. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Проект постанови передбачає здійснення заходів з підготовки та продажу нерухомого військового майна за єдиними правилами на конкурентних засадах, встановленими для об'єктів приватизації, з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України":

затвердження Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства оборони України переліків військового майна, яке пропонуватиметься до продажу Фондом державного майна;

проведення продажу нерухомого військового майна виключно на аукціонах;

визначення початкової вартості продажу об'єктів відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої Кабінетом Міністрів України, у порядку, встановленому для об'єктів приватизації;

опублікування інформації про продаж нерухомого військового майна у засобах масової інформації з метою залучення широких верств населення до участі в аукціонах.

8. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про деякі питання продажу військового майна" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом створення чіткої, прозорої та відкритої нормативно-правової бази з питань відчуження військового майна, встановлення чітких механізмів та процедур здійснення процесу продажу, що дозволить забезпечити проведення процесу реформування майна Збройних Сил та оптимізувати структуру нерухомого військового майна.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

9. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впровадження даного нормативно-правового акта дасть змогу:

  • вирішити проблему нормативного забезпечення механізму проведення відчуження надлишкового нерухомого військового майна;
  • врегулювати питання підготовки надлишкового нерухомого військового майна до продажу;
  • залучати до процесу реалізації надлишкового нерухомого військового майна більш широке коло потенційних покупців;
  • вдосконалити процедури продажу надлишкового нерухомого військового майна, забезпечити їх спрощення;
  • вдосконалити контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу новими власниками об'єктів;
  • забезпечити виконання бюджетних завдань з надходження коштів від продажу надлишкового нерухомого військового майна.

10. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта

Ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта немає.

11. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Відповідно до Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" термін дії запропонованого нормативно-правового акту не визначений.

12. Визначення показників результативності регуляторного акта

  • надходження коштів від продажу надлишкового нерухомого військового майна до Державного бюджету України;
  • досягнення оптимальних розмірів державного сектору економіки, визначених світовими стандартами;
  • ефективність подальшого використання надлишкового нерухомого військового майна, на базі якого створюватимуться об'єкти соціально-культурного, побутового, санаторно-курортного та іншого призначення.

13. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта

13.1 Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах строків, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.

Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового відстеження.

Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюється на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

13.2. Щоквартальне подання Міністерству фінансів України та Міністерству економіки України звіту про продані об'єкти у кількісному та вартісному виразі.

13.3. Оприлюднення інформації про процеси відчуження в засобах масової інформації (друкованих виданнях, мережі Інтернет).

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом продажу цілісних майнових комплексів Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 200 33 54).

Голова Фонду державного майна УкраїниВ. Семенюк