A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду державного майна України (ФДМУ) від 25.11.2003 №2100 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за №1194/8515

від 8 квітня 2008 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду державного майна України (ФДМУ) від 25.11.2003 №2100 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за №1194/8515

1.Опис проблем

Відповідно до ст.17 Земельного кодексу України державні органи приватизації здійснюють розпорядження (крім відчуження земель, на яких розташовані об єкти, що не підлягають приватизації) землями, на яких розташовані державні, в тому числі казенні підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об єкти незавершеного будівництва та законсервовані об єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об єкти, які підлягають приватизації.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.08 №110 "Про затвердження Порядку продажу у 2008 році державними органами приватизації земельних ділянок державної власності, на яких розташовані об єкти, що підлягають приватизації" державні органи здійснюють продаж земельних ділянок у складі об єкта аукціону.

Таким чином, відповідно до пункту 7 зазначеного Порядку під час підготовки земельних ділянок до продажу разом з об єктами, що розташовані на вищезазначених ділянках, у державних органів приватизації виникає потреба у залученні: суб єктів оціночної діяльності - суб єктів господарювання, що отримали сертифікат суб єкта оціночної діяльності, суб єктів оціночної діяльності в сфері оцінки земель, які отримали ліцензію на виконання землеоціночних робіт (далі - суб єкти оціночної діяльності); виконавців робіт із землеустрою, що отримали ліцензію на проведення землевпорядних робіт.

Крім того, згідно з Тимчасовим положенням про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.08 №274 (далі - Тимчасове положення), встановлені граничні межі щодо закупівлі послуг та робіт за державні кошти без застосування тендерних процедур: відповідно 100 тис.грн. та 300 тис.грн. Внаслідок цього необхідно внести зміни до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом ФДМУ від 25.11.03 №2100 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.03 за №1194/8515 (далі - Положення), в частині обмеження закупівлі послуги (без застосування тендерних процедур) з оцінки сумою, що перевищує 100 тис. грн., землеоціночних робіт та робіт із землеустрою - перевищує 300 тис.грн.

2. Головні цілі прийняття акта

Внесення змін до Положення в частині надання повноважень одній комісії здійснювати конкурсний відбір як суб єктів оціночної діяльності, так і виконавців робіт із землеустрою дасть змогу:

розширити можливості комісії та підвищити її фаховий рівень завдяки залученню до її складу представника державного органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів або його територіального органу;

оптимізувати процес опрацювання робочою групою документів учасників конкурсу на етапі його підготовки внаслідок залучення фахівця із державного органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів або його територіального органу;

прискорити термін обрання відповідних фахівців, а отже скоротити строк підготовки об єктів до приватизації;

члени комісії зможуть більш детально, глибше ознайомитися з об єктом приватизації, що дасть змогу оптимізувати обрання відповідних фахівців як для виконання землевпорядних робіт, так і для здійснення оцінки;

забезпечити можливість вибору фахівця для окремого виду робіт (зокрема, тільки для оцінки земельної ділянки);

не утворювати в державних органах приватизації кілька комісій із подібними функціями і більш раціонально використовувати робочий час службовців.

Згідно із Законом України "Про оцінку земель" та Законом України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" проведення землеоціночних робіт та робіт із землеустрою відноситься до категорії певного виду робіт, що підлягають ліцензуванню.

Діяльність, пов язана з оцінкою майна, відноситься до послуг, які надає суб єкт оціночної діяльності.

Таким чином, у разі, якщо вартість послуг з оцінки майна дорівнює або перевищує 100 тис.грн., землеоціночних та землевпорядних робіт дорівнює або перевищує 300 тис.грн., матеріали конкурсу мають передаватися до тендерного комітету для здійснення закупівлі послуги (послуг) відповідно до Тимчасового положення, а не за процедурою, визначеною Положенням про конкурсний відбір.

Змінами до Положення встановлено, що залежно від того, який конкретно вид послуг або робіт виконує суб єкт господарювання, він повинен мати або сертифікат суб єкта оціночної діяльності, яким передбачено практичну діяльність з оцінки майна, або ліцензію на виконання землеоціночних робіт, або ліцензію на виконання землевпорядних робіт.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Нормативно-законодавча база:

  • Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";
  • Земельний кодекс України";
  • Закон України "Про землеустрій";
  • Тимчасове положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.08 №274;
  • Закон України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України";
  • Закон України "Про оцінку земель";
  • Закон України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності";
  • постанова Кабінету Міністрів України від 22.02.08 №110 "Про затвердження Порядку продажу у 2008 році державними органами приватизації земельних ділянок державної власності, на яких розташовані об єкти, що підлягають приватизації";
  • Порядок виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 №1619;
  • Розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг, затверджені наказом Держкомзему України, Мінфіну України, Мінекономіки України від 15.06.2001 №97/298/124 і зареєстровані у Міністерстві юстиції України від 10.07.2001 за №579/5770.

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Проектом передбачено процедуру конкурсного відбору суб єктів оціночної діяльності - суб єктів господарювання ФДМУ, його регіональними відділеннями та Фондом майна Автономної Республіки Крим, якщо вони виступають замовниками незалежної оцінки майна, експертної грошової оцінки земельних ділянок, робіт із землеустрою або здійснюють конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності чи виконавців робіт із землеустрою у випадках, визначених законодавством, у разі, якщо вартість виконання послуг з оцінки менша 100 тис.грн., землеоціночних робіт - менша 300 тис.грн., робіт із землеустрою - менша 300 тис.грн. Проект передбачає також відбір суб єктів оціночної діяльності і виконавців робіт із землеустрою (та вимоги до їх кваліфікації), якщо приватизація об єктів здійснюється разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані.

Якщо під час проведення конкурсу з відбору суб єктів оціночної діяльності і виконавців робіт із землеустрою конкурсна комісія органу приватизації з ясує, що вартість послуг з оцінки дорівнює або перевищує 100 тис.грн., а вартість землеоціночних та землевпорядних робіт відповідно дорівнює або перевищує 300 тис.грн., матеріали вищезазначеного конкурсу передаються до тендерного комітету для здійснення закупівлі послуги з оцінки майна, землеоціночних робіт та робіт із землеустрою на тендерних засадах.

Якщо оцінці буде підлягати земельна ділянка державної власності, на якій розташований об єкт, що підлягає приватизації, то суб єкт оціночної діяльності повинен мати два документи: сертифікат суб єкта оціночної діяльності, виданий ФДМУ відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та ліцензію на виконання землеоціночних робіт. Суб єкт, що буде виконувати землевпорядні роботи, повинен мати ліцензію на виконання землевпорядних робіт, видану центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів згідно із Законом України "Про оцінку земель" та Законом України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності.

5. Вірогідність досягнення поставлених цілей

Запровадження зазначеного нормативного акта забезпечить утворення в органах приватизації універсальних комісій, які зможуть обирати на конкурентних засадах і суб єктів оціночної діяльності (для оцінки майна та оцінки земельних ділянок), і виконавців робіт із землеустрою. Крім того, запровадження названого вище документа забезпечить дотримання вимог чинного законодавства при закупівлі послуг та робіт у випадках, коли вартість послуги з оцінки майна:

  • менша 100 тис.грн.;
  • дорівнює або більша 100 тис.грн.;
вартість землеоціночних робіт:
  • менша 300 тис.грн.;
  • дорівнює або більша 300 тис.грн.
вартість землевпорядних робіт:
  • менша 300 тис.грн.;
  • дорівнює або більша 300 тис.грн.
Під час приватизації (корпоратизації) великих об єктів - монополістів, які мають стратегічне значення для держави, відбір суб єктів оціночної діяльності з метою проведення оцінки має велике значення.

Якщо балансова залишкова вартість об єктів приватизації буде перевищувати 700 000,0 тис.грн., або якщо кількість необоротних активів підприємств буде перевищувати 40 тис. одиниць, вартість виконання робіт з оцінки перевищить 100 тис.грн. У цьому випадку, а також у разі, якщо вартість землеоціночних та землевпорядних робіт буде дорівнювати або перевищувати 300 тис.грн. доцільно матеріали конкурсу передавати до тендерного комітету з метою здійснення відбору суб єкта оціночної діяльності та виконавця робіт із землеустрою на тендерних засадах.

Разом з тим, якщо об єкт приватизації невеликий, вартість послуг з оцінки незначна, і проводити тендер (який триває декілька місяців) з метою обрання суб єкта оціночної діяльності та виконавця робіт із землеустрою на тендерних засадах не доцільно. У таких випадках слід керуватися процедурою, визначеною у Положенні про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою.

6. Очікувані результати

Позитивні:

Проект змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності:

  • сприятиме підвищенню ефективності відбору суб єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою;
  • забезпечить дотримання вимог чинного законодавства у разі, якщо державним органом приватизації продається земельна ділянка, на якій розташований об єкт приватизації;
  • прискорить процедуру конкурсного відбору суб єктів оціночної діяльності у випадку, коли вартість виконання послуг з оцінки майна менша 100 тис.грн., а вартість землеоціночних робіт та робіт із землеустрою - менша 300 тис.грн.;
  • розширить можливість комісії та підвищить її фаховий рівень завдяки залученню до складу представника державного органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів або його територіального органу;
  • оптимізує процес опрацювання робочою групою документів учасників конкурсу на етапі його підготовки внаслідок залучення фахівця із державного органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів або його територіального органу.
Негативні: немає.

6.1. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Строк чинності регуляторного акта не обмежений в часі. Разом з тим він може змінюватися з урахуванням майбутніх змін до законодавства, що впливає на регуляторний акт.

7. Показники результативності акта

  • вплив на механізм відбору (зокрема забезпечення прозорості процесу) суб єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою з метою виконання робіт з оцінки майна, земле- оціночних робіт та робіт із землеустрою;
  • прискорення обрання суб єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою;
  • запровадження процедури тендерного відбору суб єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою у разі, якщо вартість оціночних послуг перевищує 100 тис.грн., а землеоціночних робіт та робіт із землеустрою - більша 300 тис.грн.;
  • заощадження державних коштів та робочого часу фахівців органів приватизації;
  • забезпечення реалізації управлінських рішень.

8. Заходи для відстеження результативності акта

Строки проведення відстеження:

базове відстеження - до набрання чинності змінами до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності;

повторне відстеження - через рік з дня набрання чинності змінами до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності.

Вид даних - статистичні показники:

  • вартості послуг з оцінки майна;
  • вартості робіт з оцінки земельних ділянок;
  • вартість робіт із землеустрою;
  • термінів відбору суб єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою ;
  • кількості суб єктів господарювання, що стали переможцями конкурсів;
  • терміну проведення процедури приватизації (корпоратизації) об єктів;
  • якості виконання послуг з оцінки майна, землеоціночних робіт та робіт із землеустрою.

Директор Департаменту оцінки майна та оціночної діяльностіВ. Гайдук