A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна"

від 20 жовтня 2014 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України
"Про приватизацію державного майна"

1. Опис проблеми

Сучасний стан реформ в економіці країни, новий період приватизації, проведення реформ у цій сфері вимагає удосконалення процесу приватизації, застосування нових технологій та процедур, що забезпечать ефективність продажу об’єктів, гнучку систему підходів до приватизації та прийняття рішень.

Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" спрямовано на забезпечення проведення реформ у сфері приватизації, реалізацію нової Державної програми приватизації, створення ринково-орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.

Проект розроблено відповідно до рішень засідань Урядового комітету соціально-економічного розвитку та з питань міжнародного співробітництва від 29 серпня 2014 року, 05 вересня 2014 року, 19 вересня 2014 року та засідання Уряду від 03 вересня 2014 року.

2. Обґрунтування прийняття регуляторного акту

Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" розроблено на виконання рішень засідання Урядового комітету соціально-економічного розвитку та з питань міжнародного співробітництва від 29 серпня 2014 року, 05 вересня 2014 року, 19 вересня 2014 року та засідання Уряду від 03 вересня 2014 року з метою удосконалення процедури приватизації для забезпечення реалізації Державної програми приватизації та стимулювання ринку цінних паперів.

3. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта

Прийняття запропонованого проекту дозволить удосконалити механізми та процедури приватизації, підвищити економічну ефективність продажу об’єктів, забезпечити формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації, досягнення прозорості приватизаційного процесу, реалізацію Державної програми приватизації, вимог до процесу реформування власності на завершальному етапі, надходження до Державного бюджету України.

4. Головні цілі прийняття акта

Метою проекту є удосконалення Закону України "Про приватизацію державного майна", формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації, досягнення прозорості та відкритості приватизаційного процесу, забезпечення реалізації нової Державної програми приватизації, вимог до процесу реформування власності на завершальному етапі.

5. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей

1) Залишення без змін чинного законодаства України

Залишення без змін чинного законодаства України не забезпечить удосконалення механізмів та процедур приватизації, підвищення економічної ефективності продажу об’єктів, формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації, досягнення прозорості приватизаційного процесу, реалізації Державної програми приватизації, вимог до процесу реформування власності на завершальному етапі.

2) Внесення проекту Закону

Для досягнення поставлених цілей є необхідними розробка та прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна".

Проект Закону створить умови для удосконалення механізмів та процедур приватизації, підвищення економічної ефективності продажу об’єктів, формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації, досягнення прозорості приватизаційного процесу, реалізації Державної програми приватизації, вимог до процесу реформування власності на завершальному етапі, стимулювання ринку цінних паперів.

Прийняття проекту Закону забезпечить виконання рішень засідання Урядового комітету соціально-економічного розвитку та з питань міжнародного співробітництва від 29 серпня 2014 року, 05 вересня 2014 року, 19 вересня 2014 року та засідання Уряду від 03 вересня 2014 року.

Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.

6. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей

Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" забезпечить виконання рішень засідання Урядового комітету соціально-економічного розвитку та з питань міжнародного співробітництва від 29 серпня 2014 року, 05 вересня 2014 року, 19 вересня 2014 року та засідання Уряду від 03 вересня 2014 року. Законопроектом пропонується удосконалити законодавчу базу шляхом внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна".

7. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Пропонується внести зміни до Закону України "Про приватизацію державного майна" (далі – Закон) та удосконалити механізм приватизації пакетів акцій шляхом внесення змін до статей 184 та 185 Закону.

З метою стимулювання ринку цінних паперів у пункті 4 частини третьої статті 184 Закону пропонується імперативну норму щодо обов‘язкового пропонування Фондом для продажу на фондових біржах пакета акцій акціонерного товариства розміром 5 - 10 відсотків статутного капіталу з метою визначення його ринкової вартості пакета акцій групи Г, замінити на диспозитивну норму, яка буде передбачати можливість, а не обов‘язковість за рішенням Кабінету Міністрів України для продажу на фондових біржах, у тому числі іноземних, пакета акцій акціонерного товариства розміром 5 - 10 відсотків.

Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про приватизацію та затвердження умов продажу об’єктів групи Г та паливно-енергетичного комплексу" від 13 червня 2012 р. № 525 затвердження плану приватизації або плану розміщення акцій здійснюється шляхом прийняття розпорядження Кабінету Міністрів України.

Крім того, пункт 1 частини першої ст. 185 Закону пропонується викласти в новій редакції.

Так, пункт 1 частини першої статті 185 Закону передбачає, що 25 і менше відсотків пакетів акцій, пропонуються до продажу на фондових біржах, а пункт 3 вказаної норми Закону передбачає проведення конкурсу з продажу пакета акцій акціонерного товариства, що належить до групи В, у разі, якщо об'єктом продажу є контрольний пакет акцій.

Пункт 5 частини першої статті 185 Закону передбачає, що акції, не продані на фондових біржах, пропонуються для продажу на спеціалізованих аукціонах за гроші або відкритих грошових регіональних аукціонах у порядку, встановленому Фондом державного майна України.

Пункт 6 частини першої статті 185 Закону передбачає, що пакети акцій акціонерних товариств, які не вдалося продати в будь-який інший спосіб, пропонуються для продажу на аукціоні без оголошення ціни.

Отже, спосіб продажу акцій підприємства об'єкту групи В державна частка в статутному капіталі якого становить від 25+1 акція до 60 відсотків залишився не врегульованим.

Тому пропонується передбачити, що продаж належного державі пакета акцій здійснюється:

– на конкурсах – за умови, що об’єктом продажу є контрольний пакет акцій;

– на фондових біржах – за умови, що об’єктом продажу є пакет акцій, менший за контрольний.

Разом з тим, вилучається пункт 4 частини першої статті 185 Закону як такий, що врегульований пунктом 1 частини першої статті 185 Закону.

Такі зміни дозволять пришвидшити процес приватизації та удосконалять законодавство з питань приватизації.

8. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом удосконалення механізмів та процедур приватизації, продажу об’єктів, формування чіткої правової бази у сфері приватизації, досягнення прозорості приватизаційного процесу, а також стимулювання ринку цінних паперів.

9. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впровадження даного законодавчого акта дозволить:

– удосконалити механізми та процедури приватизації;

– сформувати чітку, ефективну правову базу у сфері приватизації;

– забезпечити економічну ефективність продажу об’єктів;

– підвищити прозорість та відкритість приватизаційного процесу;

– забезпечити реалізацію Державної програми приватизації, вимог до процесу реформування власності на завершальному етапі;

– стимулювати ринок цінних паперів.

10. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта

Ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта немає.

11. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Обмеження строку дії Закону немає.

12. Визначення показників результативності регуляторного акта:

– розмір надходжень до Державного бюджету України від приватизації державного майна;

– показники приватизації щодо продажу пакетів акцій об’єктів приватизації груп В, Г.

13. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта:

Відповідно до статті 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" проводитимуться базове, повторне та періодичні відстеження результативності регуляторного акта.

Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься до дати набрання ним чинності шляхом отримання зауважень та пропозицій.

Повторне відстеження результативності планується здійснити через рік після набуття чинності регуляторним актом шляхом аналізу процесу приватизації.

Періодичні відстеження результативності планується проводити раз на кожні три роки після проведення повторного відстеження шляхом аналізу процесу приватизації.

Оприлюднюватиметься інформація про процес приватизації на офіційній сторінці Фонду державного майна України в мережі Internet.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування відносин власності та інформаційних технологій Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел./факс: 284-51-62).

 

В.о. Голови Фонду                                                                            Д. Парфененко