A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про Державну програму приватизації"

від 22 грудня 2005 р.

Аналіз регуляторного впливу проекту
Закону України "Про Державну програму приватизації"

1. Опис проблеми

Відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна" Державна програма приватизації затверджується законом України один раз на три роки.

На сьогодні залишається чинною Державна програма приватизації на 2000-2002 роки, яка діє до прийняття нової Державної програми приватизації.

Таким чином, приватизація державного майна досі здійснюється відповідно до пріоритетів, умов та механізмів приватизації, передбачених Програмою, яка була розрахована на період 2000-2002 років. Разом з тим, нова політична ситуація в Україні зумовила необхідність визначення нових підходів до процесу приватизації державного майна.

Програмою діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям" встановлено завдання з розробки та прийняття нової Державної програми приватизації.

Для забезпечення подальшого розвитку та удосконалення процесів приватизації, реалізації нових вимог до ринкової трансформації на сучасному етапі її розвитку, встановлення нових завдань, визначення чітких законодавчих норм, забезпечення оптимізації розміру державного сектору економіки, необхідно прийняття нової Державної програми приватизації.

2. Об­рунтування прийняття регуляторного акту

Проект Закону України "Про Державну програму приватизації" розроблено відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна", на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям", окремого доручення Кабінету Міністрів України від 15.02.2005 N 4778/4/1-05, пункту 2.5 доручення Кабінету Міністрів України від 06.10.05 N 52652/2/1-05 до постанови Верховної Ради України від 22.09.05 N 2896-ІV, пункту 3 доручення Кабінету Міністрів України від 02.11.2005 N 58142/1/1-05 та доручення Прем'єр-міністра України Ю. Єханурова від 14.10.05 N 53206/7/1-05.

3. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта

Прийняття нової Державної програми приватизації забезпечить:

  • реалізацію положень Програми діяльності Уряду у сфері приватизації;
  • встановлення завдання щодо визначення чітких і об­рунтованих критеріїв віднесення підприємств до таких, що підлягають приватизації у визначений період;
  • оптимізацію структури активів державного сектору економіки;
  • виконання завдань з надходження грошових коштів до Державного бюджету від приватизації;
  • залучення широких верств населення до процесу реалізації державного майна та розвиток завдяки цьому дрібного та середнього бізнесу при приватизації об'єктів малої приватизації (дрібних підприємств, їх структурних підрозділів, окремих об'єктів нерухомого та рухомого майна, об'єктів незавершеного будівництва);
  • широке застосування конкурентних способів приватизації: конкурсів, відкритих торгів, аукціонів, продаж через організаторів торгівлі цінними паперами тощо, обмеження конкурсних умов, максимальне спрощення процедур продажу;
  • широке інформування громадськості України про умови приватизації державного майна та державну політику у цій сфері;
  • підвищення відкритості та прозорості приватизації державного майна.

4. Головні цілі прийняття акта

Ціллю прийняття цього законопроекту є визначення пріоритетів, завдань і комплексу заходів, спрямованих на організаційне та правове забезпечення процесу приватизації державного майна.

Основними цілями Програми приватизації на 2005 - 2007 роки є:

підвищення ефективності державного сектора економіки через оптимізацію структури його активів;

забезпечення надходження грошових коштів до державного бюджету від приватизації згідно з завданнями, встановленими законом України про Державний бюджет на відповідний рік.

5. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей

Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.

6. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей

Переважна кількість галузей виробництва має низький технологічний уклад, морально та фізично зношене обладнання, застарілі технології, що не забезпечує конкурентоспроможність продукції та послуг на зовнішньому і внутрішньому ринках, матеріальних основ для підвищення життєвого рівня населення, його добробуту, а також науково-технічні та економічні передумови європейської інтеграції вітчизняної економіки.

Приватизація державного майна в Україні являє собою потужний системо-змінюючий механізм, який забезпечує умови і сприяє створенню нової системи відносин власності, побудованої на засадах ринку, а саме приватної власності та конкуренції.

Приватизація вирішує завдання по створенню процвітаючої ринкової економіки, а також забезпечує досягнення таких цілей, як пожвавлення конкуренції, стимулювання дій менеджменту для підвищення ефективності виробництва, формування класу акціонерів, створення умов для підвищення ефективності діяльності підприємств, продуктивності праці, високої капіталоємності та прибутковості об'єктів приватизації.

Завдяки відчуженню державного майна шляхом приватизації створюються сприятливі умови для появи ефективних приватних власників, які мають довгострокові інтереси у розвитку приватизованого об'єкта, здійснюють ефективне управління ним, спроможні інвестувати у виробництво, модернізацію та технічне оновлення основних засобів підприємства, вирішувати соціальні питання, підвищувати добробут працівників підприємства, створювати сприятливий інвестиційний клімат.

Враховуючи стратегію подальшого реформування державної власності та наближення України до Європейського Союзу та Світової Організації Торгівлі, прийняття нової Державної програми приватизації забезпечить створення конкурентного середовища, сприятливих умов для залучення ефективних інвесторів та інвестицій в українську економіку, зростання економіки країни.

7. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Проект Програми передбачає здійснення заходів з приватизації протягом терміну дії цього документу, виходячи з наступних концептуальних підходів:

Посилення державної керованості приватизаційними процесами. Приватизація державного майна організовується як складовий елемент підвищення ефективності використання та розпорядження державним майном, спрямований на оптимізацію структури державного майна, збільшення надходжень до державного та місцевого бюджетів у вигляді податків, дивідендів, орендних, концесійних платежів тощо, а також скорочення бюджетних видатків на утримання окремих об'єктів права державної власності;

формування складу об'єктів, що підлягатимуть приватизації не за заявами потенційних покупців, а за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, прийнятим з результатами аналізу господарської діяльності державних підприємств та організацій;

включення в процес приватизації, насамперед, тих об'єктів, подальше перебування у державній власності яких більше не ефективно та потребує додаткових державних витрат на розвиток виробництва або на їх утримання;

формування Кабінетом Міністрів України переліків об'єктів приватизації, продаж яких має забезпечити виконання встановлених Державним бюджетом України завдань з надходження коштів від приватизації та внесення цих переліків на розгляд Верховної Ради разом з відповідним проектом закону про Державний бюджет.

Проектом Програми передбачено виконання фінансових завдань не за рахунок збільшення кількості об'єктів, що пропонуються для продажу, а, насамперед, завдяки підвищенню ціни продажу об'єктів приватизації через підвищення прозорості та конкурентності продажів, а саме шляхом:

широкого застосування інструментів фондового ринку через активне залучення фондових бірж та інших організаторів торгівлі цінними паперами до продажу об'єктів приватизації (невеликих пакетів акцій, часток у майні, паїв);

поширення конкурентних способів приватизації (аукціонів, конкурсів), розміщенню достатньої та достовірної інформації для участі майбутніх учасників у конкурсах (аукціонах, відкритих торгах); уникненню зміни умов проведення конкурсів (аукціонів, відкритих торгів);

відмови від встановлення кваліфікаційних вимог до учасників конкурсів (аукціонів) з продажу об'єктів приватизації, в тому числі відповідно до визначення у Державній програмі на 2000 - 2002 роки терміну "промисловий інвестор;

продажу пакетів акцій, цілісних майнових комплексів підприємств, що мають забезпечити виконання завдань з надходження грошових коштів від приватизації, на конкурсі (аукціоні, відкритих торгах), який здійснюється без інвестиційних зобов'язань покупця, а відбір переможця з продажу таких об'єктів здійснюється виключно виходячи з найбільшої ціни, запропонованої за об'єкт продажу та прийняття ним зобов'язань по виконанню умов конкурсу (відкритих торгів).

Водночас, продаж контрольних пакетів акцій, цілісних майнових комплексів збиткових підприємств, що потребують фінансового оздоровлення, здійснюється за умови прийняття покупцем зобов'язань згідно з укладеним договором купівлі-продажу щодо подальшої прибуткової діяльності цих підприємств.

З метою унормування питань та подолання колізій законодавства з питань, пов'язаних з земельними ділянками під об'єктами приватизації, а також для досягнення цілей Програми, проектом вперше запропоновано поєднати процеси відчуження земельних ділянок та приватизації державного майна. Завдяки такому підходу вдасться:

суттєво підвищити інвестиційну привабливість об'єктів приватизації;

збільшити капіталізацію господарських товариств, що створюються за участю держави;

розширити матеріальну базу для розвитку фондового ринку;

забезпечити додаткові надходження від реалізації державних земельних ділянок.

Програма включає комплекс заходів щодо фінансового, інформаційного та законодавчого забезпечення виконання Програми, а також заходи щодо завершення сертифікатної приватизації.

8. Об­рунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту Закону України "Про Державну програму приватизації" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом створення досконалої, чіткої та прозорої законодавчої бази з питань приватизації державного майна, встановлення механізмів та процедур здійснення приватизаційного процесу на визначений період, що дозволить забезпечити проведення процесу реформування власності та оптимізувати структуру державного майна відповідно до законодавства.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

9. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:

  • вирішити проблему нормативного забезпечення механізму проведення приватизації державного майна;
  • визначити стратегію приватизації, її пріоритети та умови на 2005-2007 роки;
  • врегулювати питання підготовки об'єктів приватизації до продажу;
  • залучати до процесу реалізації державного майна більш широке коло потенційних покупців;
  • вдосконалити процедури приватизації, забезпечити їх спрощення;
  • посилити державний вплив на процес приватизації об'єктів, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави або займають монопольне становище на ринку;
  • вдосконалити контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу новими власниками об'єктів приватизації;
  • забезпечити виконання бюджетних завдань з надходження коштів від приватизації державного майна.
10. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта Ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта немає.

11. Об­рунтування строку дії регуляторного акта

Відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна" Державна програма приватизації розробляється Фондом державного майна України і затверджується Верховною Радою України законом України один раз на три роки.

12. Визначення показників результативності регуляторного акта

  • надходження коштів від приватизації державного майна до Державного бюджету України;
  • досягнення оптимальних розмірів державного сектору економіки, визначених світовими стандартами;
  • ефективність подальшої діяльності приватизованих підприємств.
13. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта

  • щомісячне інформування Кабінету Міністрів України про хід виконання Державної програми приватизації та виконання завдань з надходження коштів до державного бюджету;
  • щоквартальне надання аналітичної довідки про хід виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та Міністерству фінансів України;
  • щорічне заслуховування і затвердження Верховної Радою України звіту Фонду державного майна України про виконання завдань, встановлених Державною програмою приватизації;
  • оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації (друковані видання, радіо, телебачення, мережа Інтернет).
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).

Голова Фонду державного майна УкраїниВ. Семенюк