A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Методики проведення інвентаризації об'єктів державної власності"

від 1 листопада 2005 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту постанови Кабінету Міністрів України
"Про затвердження Методики проведення інвентаризації об'єктів державної власності"

1. Опис проблем

На сьогодні в Україні історично склалася багатовекторна система управління об'єктами державної власності. Кожен орган влади, уповноважений управляти державним майном, веде власний облік підпорядкованих йому об'єктів (у тому числі суб'єктів господарювання), який суттєво не корелює з єдиним державним обліком підприємств та організацій України, а саме Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (далі - ЄДРПОУ). Такий стан створює додаткові труднощі як в управлінні економікою, так і при розробці стратегії і плануванні обсягів реформування власності.

Актуальність питання щодо необхідності проведення інвентаризації об'єктів державної власності викладено в Програмі "Власність народу", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 3 червня 2005 р. N 413, а саме:

"Відсутній належний облік об'єктів державної власності, що використовуються у сфері господарської діяльності, та достатня інформація про них.

Облік об'єктів державної власності за сферою управління відповідних органів виконавчої влади в органах статистики не відображає їх фактичну належність. Відсутність чіткого обліку не дає змоги одержувати вичерпну інформацію про результати діяльності суб'єктів господарювання державного сектору економіки, їх подальший розвиток, технічний, виробничий та кадровий потенціал і призводить до безконтрольного господарювання.

Нерухоме майно, яке перебуває на балансі зазначених суб'єктів і фактичним власником якого є держава, не зареєстровано в установленому порядку. Бази даних про це майно відсутні.

Потребує істотного вдосконалення правове регулювання питань управління державною власністю, в тому числі контролю за фінансовою дисципліною суб'єктів господарювання державного сектору економіки.

На сьогодні питання управління об'єктами державної власності регулюють більш як 200 нормативно-правових актів, які часто не узгоджуються між собою. Закон України "Про управління об'єктами державної власності" до цього часу не прийнятий.

Потребує удосконалення система розподілу функцій з управління об'єктами державної власності між органами виконавчої влади, зокрема, між центральними і місцевими органами виконавчої влади та Фондом державного майна."

2. Головні цілі прийняття акта

Головними цілями прийняття зазначеного акта - є втілення системного підходу щодо:

  • виявлення фактичної наявності об'єктів державної власності;
  • проведення аналізу щодо уникнення розбіжностей та впорядкування обліку об'єктів державної власності;
  • впорядкування управління об'єктами державної власності ;
  • відображення наявних об'єктів державної власності в Єдиному реєстрі об'єктів державної власності (далі - Єдиний Реєстр).

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей

Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Проект визначає правові та організаційні засади щодо проведення інвентаризації об'єктів державної власності.

Згідно з положенням акта проведення інвентаризації ­рунтується на наступних принципах:

  • Інвентаризація проводиться на єдиних методологічних засадах на основі інформації з інформаційних систем Держкомстату, Держпідприємництва, Фонду, ДКЦПФР, Держкомзему, Ради Міністрів АР Крим, обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій та інших органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності.
  • Інвентаризації проводиться за двома рівнями, а саме:
    • на першому рівні - об'єктом інвентаризації є юридична особа (у тому числі суб'єктів господарювання);
    • на другому рівні - об'єктом інвентаризації є державне майно.
  • Все державне майно, а саме: майно державних підприємств, установ та організацій, закріплене за ними на праві повного господарського відання або оперативного управління, майно державних підприємств, що перебувають у процесі приватизації, майно, що передано у безоплатне користування самоврядним організаціям та установам, майно, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), майно, що передано в оренду (концесію), у тому числі військове майно, є власністю народу України, і тому з точки зору обліку не має суттєвих відмінностей.
  • Результати інвентаризації є основою для формування та ведення Єдиного реєстру.
  • Забезпечення функціонування Єдиного реєстру та налагодження системного обліку об'єктів державної власності із занесенням до бази даних інформації про класифікацію, вартість цих об'єктів за даними бухгалтерського обліку, їх розташування та належність до сфери управління органів виконавчої влади, а також даних стосовно обтяження, фінансових і соціальних результатів управління цими об'єктами.

5. Вірогідність досягнення поставлених цілей

Запровадження зазначеного акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

6. Очікувані результати

Позитивні:

Прийняття цього акта вирішить проблему нормативного забезпечення механізму проведення інвентаризації об'єктів державної власності з метою впорядкування обліку об'єктів державної власності, створення умов для ефективного моніторингу планових та фактичних показників діяльності суб'єктів господарювання, проведення моніторингу структурних змін у державному секторі економіки, оптимізації кількості підприємств державного сектору економіки, використання об'єктів державної власності та впорядкування управління об'єктами державної власності. Це створить умови для суттєвого збільшення надходження коштів до Державного бюджету від управління об'єктами державної власності, у тому числі від приватизації, оренди, дивідендів на акції (частки, паї), що належать державі у статутних фондах господарських товариств.

Негативні: немає.

7. Показники результативності акта

  • вплив на забезпечення найбільш ефективних шляхів використання державного майна;
  • створення сприятливих умов для підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання;
  • збільшення надходжень до Державного бюджету України.

8. Заходи для відстеження результативності акта

Узагальнення результатів проведення інвентаризації об'єктів державної власності з метою:

  • ведення обліку об'єктів державної власності;
  • проведення моніторингу структурних змін у державному секторі економіки; здійснення контролю за ефективним використанням об'єктів державної власності;
  • забезпечення реалізації управлінських рішень.

В.о. Голови Фонду державного майна УкраїниВ. Петров