A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна"

від 27 листопада 2007 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна"

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінетом Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891, (далі - Методика) визначення початкової вартості пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що належать державі, здійснюється переважно шляхом проведення стандартизованої оцінки. Як правило, приватизації шляхом продажу на конкурсах підлягають пакети акцій, що засвідчують корпоративні права держави, які забезпечують право контролю. Відповідно до Порядку визначення початкової вартості пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, що підлягають продажу на конкурсах, затвердженого наказом Фонду державного майна від 23 січня 2004 р. № 105, (далі - Порядок) початкова вартість пакетів акцій переважно визначається за результатами, отриманими внаслідок застосування майнового підходу. Алгоритм майнового підходу полягає у визначенні на дату оцінки балансової вартості власного капіталу акціонерного товариства, що формується переважно з балансової вартості необоротних активів. Таким чином, у разі переоцінки необоротних активів для визначення статутного фонду відкритого акціонерного товариства в процесі приватизації (корпоратизації), проведення якої запроваджене з дати набрання чинності Методикою оцінки вартості майна під час приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. №1554, балансову вартість власного капіталу акціонерного товариства можна вважати наближеною до реальної вартості цілісного майнового комплексу такого товариства, що позитивно впливає на визначення оціночної вартості пакета акцій. В інших випадках під час оцінки пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, статутні фонди яких визначалися на підставі даних передавальних балансів, активи яких не переоцінювалися, використання майнового підходу в оцінці таких пакетів не забезпечує визначення реальної вартості цілісного майнового комплексу, що, в свою чергу, негативно впливає на визначену початкову вартість пакета акцій. Крім того, вимога Методики щодо визначення початкової вартості пакета акцій на рівні номінальної у випадках, коли узгоджене значення його оціночної вартості менше номінальної, що часто виникає під час оцінки пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, що перебувають в процедурах банкрутства, призводить до необґрунтованого завищення величини початкової вартості, що суттєво збільшує строк продажу такого пакета з трьох до десяти - дванадцяти місяців.

З метою уникнення зазначених вище проблем пропонується внесення змін до Методики, що передбачають у відповідних випадках визначення початкової вартості державних пакетів акцій шляхом проведення незалежної оцінки.

З метою приведення методики оцінки часток (паїв, акцій) господарських товариств, що приватизуються, до чинного законодавства пропонується внести зміни до Методики в частині алгоритму визначення ціни продажу та початкової вартості таких об'єктів, що ґрунтується на визначенні балансової вартості частини майна, пропорційній частці (паю, пакету акцій) держави у статутному капіталі такого товариства.

2. Мета і шляхи її досягнення

Внесення змін до Методики сприятиме підвищенню рівня вірогідності отриманих результатів оцінки пакетів акцій, що належать державі і підлягають продажу на конкурсах, відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що сприятиме залученню максимальної кількості потенційних покупців до процесу приватизації пакетів акцій і дасть змогу уникнути необґрунтованого збільшення часу продажу таких об'єктів приватизації.

Суть найважливіших положень запропонованого проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" полягає в такому.

Визначення початкової вартості пакетів акцій, що належать державі і підлягають продажу на конкурсах, відкритих акціонерних товариств, статутний фонд яких визначався до набрання чинності Методикою оцінки вартості майна під час приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. № 1554, без переоцінки необоротних активів, здійснюється шляхом проведення незалежної оцінки.

Визначення початкової вартості пакетів акцій, що належать державі і підлягають продажу на конкурсах, відкритих акціонерних товариств, статутний фонд яких визначався після набрання чинності Методикою оцінки вартості майна під час приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. № 1554, з урахуванням результатів переоцінки необоротних активів, здійснюється шляхом проведення стандартизованої оцінки.

3. Правові аспекти

Нормативно-правова база оцінки майна регулюється Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України", Методикою оцінки майна, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891, Національним стандартом №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року №1440, Національним стандартом № 2 "Оцінка нерухомого майна", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2004 року № 1442, Національним стандартом № 3 "Оцінка цілісних майнових комплексів", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2006 року №1655, Національним стандартом № 4 "Оцінка майнових прав інтелектуальної власності", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2007 року № 1185, Порядком визначення початкової вартості пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, що підлягають продажу на конкурсах, затвердженим наказом Фонду державного майна від 23.01.2004 № 105, та іншими нормативно-правовими актами Фонду державного майна України, прийнятими на їх виконання.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту не потребує додаткових матеріальних витрат.

5. Позиція заінтересованих органів

З метою з'ясування позиції заінтересованих органів проект нормативно-правового акта відповідно до порядку, встановленого Регламентом Кабінету Міністрів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950, буде надісланий таким заінтересованим органам: Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Міністерству юстиції, Державному комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.

6. Регіональний аспект

Проект акта не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць та не впливає на регіональний розвиток.

7. Громадське обговорення

Проект нормативно-правового акта було розроблено Фондом державного мана України як органом державної влади, який відповідно до законодавства здійснює повноваження, пов'язані з державним регулюванням оціночної діяльності, разом з представниками саморегулівних організацій оцінювачів (Українського товариства оцінювачів та Асоціації фахівців оцінки). Проект нормативно-правового акта разом з повідомленням про його оприлюднення розміщений на офіційному сайті Фонду державного майна України.

Таким чином головний розробник проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" вжив максимально вичерпних заходів для оприлюднення проекту зазначеного нормативно-правового акта з метою забезпечення широкого громадського обговорення його положень не тільки професіоналами в сферах оцінки майна, а також усіма бажаючими взяти участь у обговоренні членами суспільства.

8. Прогноз результатів

Прийняття постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" сприятиме підвищенню рівня вірогідності результатів оцінки пакетів акцій, що належать державі і підлягають продажу на конкурсах, відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що сприятиме залученню максимальної кількості потенційних покупців до процесу приватизації пакетів акцій і дасть змогу уникнути необґрунтованого збільшення строку продажу таких об'єктів приватизації.

Голова ФондуВ. Семенюк

"___" _________________ 2007 р.