A A A K K K

Щодо права на передачу в оренду державного і комунального майна без аукціону

Питання 1: Чи належить лікувальний заклад, який надає первинну медичну допомогу (комунальне некомерційне підприємство «районний центр первинної медико-санітарної допомоги») до переліку підприємств, установ, організацій, яким надано право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону?

Запит комунального некомерційного підприємства «Дубровицька центральна районна лікарня»

Відповідь: Право на передачу в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають, зокрема, установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів. Зазначене право не розповсюджується на комунальні заклади охорони здоров’я, які створені у формі підприємств.

Поряд з цим інформуємо, що у Верховній Раді України зареєстрований законопроект за
№ 3451 від 08.05.2020, яким передбачається доповнити частину другу статті 15 Закону новою частиною, відповідно до якої заклади охорони здоров’я державної та комунальної власності будь-якої організаційно-правової форми матимуть змогу отримувати майно без проведення аукціону.

Детальна відповідь: лист ФДМУ від 04.06.2020 № 10-16-10845

 

Питання 2: Орендарем нерухомого майна є заклад освіти приватної форми власності. Договір укладений відповідно до старого Закону про оренду і продовжувався більше ніж один раз. Чи може такий орендар продовжити договір без аукціону?

Запит Оболонської РДА в м. Києві

Відповідь: Договори оренди із закладами освіти приватної форми власності, укладені відповідно до старого Закону про оренду (у тому числі і без проведення конкурсу), не належать до тих, які були укладені без проведення аукціону відповідно до вимог абзацу 3 частини 2 статті 15 Закону, і, відповідно, не можуть бути продовжені без проведення аукціону.

Для прикладу, до таких наразі належать орендарі – заклади освіти, які відповідно до нового Закону про оренду мають право на продовження договору оренди без аукціону при умові, що вони орендували майно без аукціону відповідно до статті 15 нового Закону про оренду.

Однак, якщо договір оренди був укладений відповідно до старого Закону про оренду, і він продовжується не вперше (а вже вдруге або втретє), то такий орендар не відповідає вимогам частин 3 та 4 статті 18 нового Закону про оренду, і відповідно, договір з таким орендарем підлягає продовженню на аукціоні.

Детальна відповідьлист від 20.08.2020 № 10-16-16695.

 

Питання 3: Прошу роз’яснити: можливість/правомірність укладення між релігійними організаціями та Державною службою України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) на безоплатній основі договорів користування (оренди) культовими будівлями та спорудами, які перебувають у сфері її управління?

Лист  «Державної служби України з надзвичайних ситуацій» від 26.01.2021  № 03-1032/214

           Відповідь: Частиною першою статті 15 Закону України від 03 жовтня 2019 року  № 157-IX «Про оренду державного та комунального майна» визначено, що право наотримання в оренду державного та комунального майна без проведенняаукціону мають, зокрема, релігійні організації для забезпечення проведеннярелігійних обрядів та церемоній.

У свою чергу статтею 17 Закону України «Про свободу совісті тарелігійні організації» від 23 квітня 1991 року № 987-XII передбачено, щокультові будівлі і майно, які становлять державну власність, передаютьсяорганізаціями, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користуванняабо повертаються у власність релігійних організацій безоплатно зарішеннями обласних, Київської та Севастопольської міських державнихадміністрацій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим.

Проте із введенням в дію Закону № 157-IX заборонена передачадержавного або комунального майна в безоплатне користування або позичку (частина друга статті 9 Закону № 157-IX).

          Враховуючи зазначене, слід враховувати, що відповідно до загальних положень теорії права у разі існування неузгодженості між нормами, виданими одним і тим самим нормотворчим органом, застосовується акт, виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не втратив своєї чинності.

Детальна відповідь: лист ФДМУ від 22.02.2021 № 10-16-3490