A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань приватизації та земельних відносин"

від 8 червня 2010 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань приватизації та земельних відносин"

1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв'язати шляхом державного регулювання господарських відносин

Пунктом 12 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, на державні органи приватизації покладено повноваження з розпорядження (крім відчуження земель, на яких розташовані об'єкти, що не підлягають приватизації) землями, на яких розташовані державні, в тому числі казенні підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації. Проте, нормами діючих законодавчих та нормативно-правових актів не конкретизовано функції та повноваження державних органів приватизації у процесі розпорядження зазначеними землями.

Цим законодавчим актом передбачається конкретизувати функції державних органів приватизації в процесі розпорядження землями державної власності та спосіб їх виконання, усунути суперечливості положень Земельного кодексу України та його Перехідних положень, які призводять до колізії норм законодавства під час їх застосування.

Метою прийняття акту є реалізація повноважень державних органів приватизації щодо розпорядження землями, на яких розташовані державні, в тому числі казенні підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації.

2. Визначення цілей державного регулювання

Метою розробки зазначеного проекту Закону України є вдосконалення реалізації права власності держави на землю через систему організаційно-господарських заходів та повноважень щодо впорядкування процесів розпорядження землями, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, та керованості цих процесів з боку держави як власника.

Запропонований проект Закону України має конкретизувати функції державних органів приватизації у процесі розпорядження зазначеними землями, визначити спосіб їх виконання і усунути суперечливості положень Земельного кодексу України та його Перехідних положень, які призводять до колізії норм законодавства під час їх застосування.

3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу

В даному випадку вбачається за можливе визначити два альтернативні способи досягнення встановлених цілей.

1. Залишити існуюче законодавче регулювання питань щодо виконання повноважень державними органами приватизації з розпорядження землями, на яких розташовані державні, в тому числі казенні підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, без змін.

Але цей спосіб не є ефективним і, у сфері земельних відносин, унеможливлює реалізацію державними органами приватизації своїх повноважень наданих Земельним кодексом України.

Неврегульованість даного питання ставить під загрозу виконання завдань з приватизації земельних ділянок разом з об'єктами, що на них розташовані, та, відповідно, надходження коштів до Державного бюджету України у запланованих обсягах.

2. Вбачається за можливе визначити державне регулювання зазначеного питання шляхом прийняття акта. Прийняття Закону сприятиме чіткому визначенню повноважень державних органів приватизації у сфері розпорядження та продажу земель державної власності та способу їх реалізації.

Таким чином, вважаємо єдиним прийнятним методом забезпечення досягнення цілей прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань приватизації та земельних відносин".

4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта

В рамках впровадження Закону передбачається здійснення наступних заходів:

- прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань приватизації та земельних відносин";

- надання роз'яснень та інструктивних листів щодо організаційних процедур із запровадження Закону.

Орієнтовний строк впровадження становитиме 3 місяці після набуття чинності актом.

5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта та оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Оцінка можливості впровадження акта та виконання вимог акта суб'єктами господарювання висока.

Прийняття регуляторного акта надасть можливість чіткого визначення повноважень державних органів приватизації у сфері розпорядження та продажу земель державної власності та способу їх реалізації.

Реалізація запропонованого нормативно-правового акта не потребує додаткових матеріальних витрат.

Очікувані наслідки дії запропонованого акта не передбачають нанесення шкоди суб'єктам господарювання.

Запровадження зазначеного проекту Закону України забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

6. Визначення очікуваних результатів прийняття запропонованого регуляторного акта, зокрема розрахунок очікуваних витрат та вигод суб'єктів господарювання, громадян та держави внаслідок дії регуляторного акта

Впровадження даного акта дасть змогу:

- чітко визначити повноваження державних органів приватизації у сфері розпорядження та продажу земель державної власності та способу їх реалізації;

- удосконалити процеси продажу земельних ділянок державної власності разом з об'єктами приватизації.

Від впровадження запропонованого акта негативних результатів не очікується.

Реалізація проекту Закону направлена на збільшення надходжень коштів до Державного бюджету України від операцій з продажу державними органами приватизації земельних ділянок державної власності разом з об'єктами приватизації, земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, що були відчужені з державної власності без займаних ними земельних ділянок, та від оренди землі. Прийняття цього Закону також забезпечуватиме господарську діяльність суб'єктів господарювання, які є користувачами вказаних земельних ділянок, у сфері земельних відносин.

7. Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта

Обмежень строку дії акта немає, що дасть змогу розв'язати проблеми та досягти цілі державного регулювання. Термін дії акта - необмежений, з моменту набуття чинності цим Законом.

8. Визначення показників результативності регуляторного акта

Після впровадження Закону результативність буде відображатись в кількості проданих об'єктів приватизації разом із земельними ділянками або кількості переданих в оренду земельних ділянок та сумою коштів, що надійдуть від продажу земельних ділянок чи передачі їх в оренду до Державного бюджету.

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття

Результативність регуляторного акта в разі його прийняття можливо здійснити за допомогою відстеження звітності органів приватизації щодо здійснення продажу об'єктів приватизації разом із земельними ділянками, або передачі їх в оренду, тощо.

Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься базове, повторне та періодичне відстеження, у строки, встановлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності":

базове відстеження - до набрання актом чинності;

повторне відстеження - через рік з дня набрання актом чинності;

періодичні відстеження - кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

Вид даних для відстежень - дослідження статистичних показників.

Оприлюднення інформації в засобах масової інформації (друкованих виданнях, мережі Інтернет).

Голова ФондуВ. Рябченко