A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту змін до Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії

від 21 жовтня 2009 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту змін до Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії

1.Опис проблем

У зв'язку з прийняттям Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, наказу ФДМУ "Про затвердження Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації" від 15.04.04 №754, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.05.04 за №562/9161, на сьогодні є потреба удосконалення Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії, затвердженого наказом ФДМУ від 13.11.2002 № 1997 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 28.11.2002 за № 925/7213 (далі - Положення), в частині приведення його у відповідність до вимог вищезазначених законодавчих та нормативних актів.

З метою забезпечення контролю за розмежуванням кваліфікаційних документів оцінювачів встановлюються вимоги до процедури її проведення.

Якщо оцінювач має єдиний базовий кваліфікаційний документ більше ніж за одним напрямом оцінки майна, але здійснює практичну діяльність не за усіма напрямами оцінки, зазначеними у його кваліфікаційному документі, він може звернутися з заявою до Екзаменаційної комісії про видачу замість єдиного кваліфікаційного документа декількох свідоцтв за кожним напрямом оцінки окремо. До заяви додається перелік звітів про оцінку майна, виконаних оцінювачем за останній рік, копія свідоцтва про реєстрацію у Державному реєстрі оцінювачів, копія єдиного базового кваліфікаційного документа. На підставі рішення Екзаменаційної комісії навчальний заклад спільно з ФДМУ видає кваліфікаційні свідоцтва оцінювача за відповідними напрямами оцінки майна. Після розмежування єдиного базового кваліфікаційного документа, підвищення кваліфікації відбувається за тим напрямом оцінки, за яким оцінювач здійснює практичну діяльність.

Прийняття запропонованих змін дозволить посилити контроль з боку держави за додержанням оцінювачами вимог чинного законодавства щодо проходження підвищення кваліфікації у встановлені законодавством терміни.

Таким чином, розв'язати вищезазначені питання можливо тільки за допомогою внесення змін до Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії.

2. Головні цілі прийняття акта

Головними цілями прийняття акта є приведення Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії, затвердженого наказом ФДМУ від 13.11.2002 №1997 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 28.11.2002 за №925/7213 у відповідність до вимог: Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, наказу ФДМУ "Про затвердження Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації" від 15.04.04 №754, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.05.04 за №562/9161, удосконалення роботи Екзаменаційної комісії; удосконалення навчального процесу щодо професійної підготовки оцінювачів.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

В даному випадку вбачається за можливе визначити два альтернативні способи досягнення цілей:

1. Залишити існуюче Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії. Але цей спосіб не є ефективним і не врегульовує змін, що встановлені Національним стандартом № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", Загальними вимогами до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затвердженими наказом ФДМУ на підставі відповідних прийнятих рішень Наглядової ради з питань оціночної діяльності.

2. Внести зміни до Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії. Способом досягнення зазначених цілей, який обраний ФДМУ, є затвердження змін до Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії. Прийняття запропонованого регуляторного акту є єдиним прийнятним способом досягнення встановленої мети.

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Для розв'язання проблем регуляторний акт, що пропонується, встановлює чіткі вимоги щодо удосконалення роботи Екзаменаційної комісії стосовно запровадження процедури розмежування, на підставі відповідних протокольних рішень Екзаменаційної комісії, єдиних базових кваліфікаційних документів оцінювачів, виданих до набрання чинності Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" на кваліфікаційні свідоцтва оцінювачів за кожним напрямом оцінки окремо, викладення додатку № 3 Положення у новій редакції.

Механізмом, який застосовується для розв'язання проблем, є здійснення Екзаменаційною комісією, яка складається з представників ФДМУ, державних органів виконавчої влади, саморегулівних організацій оцінювачів, провідних фахівців у сфері оцінки функцій контролю за рівнем фахової підготовки оцінювачів в Україні.

5. Обгрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Прийняття регуляторного акту надасть можливість встановлення більш чітких підходів до організації роботи Екзаменаційної комісії, удосконалення навчального процесу професійної підготовки оцінювачів, у тому числі підвищення якості підготовки оцінювачів.

Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.

Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб'єктам господарювання - суб'єктам оціночної діяльності.

Запровадження зазначеного наказу ФДМУ забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

6. Очікувані результати

Впровадження даного регуляторного акта дасть змогу:

- удосконалити роботу Екзаменаційної комісії;

- посилити контроль з боку держави за якістю фахової підготовки оцінювачів;

- удосконалити навчальний процес професійної підготовки оцінювачів.

Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:

Об'єкт впливу Вигоди Витрати
Держава Правове забезпечення прогалин у регулюванні процесу фахової професійної підготовки оцінювачів; удосконалення роботи Екзаменаційної комісії Додаткові витрати відсутні
Навчальні заклади (центри)Удосконалення процесу професійної підготовки оцінювачів Додаткові витрати відсутні
Громадяни Удосконалення процесу професійної підготовки оцінювачів Додаткові витрати відсутні

7. Обґрунтування строку чинності акта

Обмежень строку регуляторного акта немає, що дасть змогу розв'язати проблеми та досягти цілі державного регулювання. Термін чинності регуляторного акта - відповідно до законодавства після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

8. Показники результативності акта:

Надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта не очікується.

Показниками результативності є:

  • кількість навчальних закладів (центрів), які здійснюють навчання за програмою базової підготовки та підвищення кваліфікації оцінювачів;
  • кількість фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів за будь-яким з її напрямів та успішно склали кваліфікаційний іспит;
  • зменшення порушень у сфері професійної підготовки оцінювачів всіма учасниками цього процесу;
  • зменшення порушень у процесі здійснення оцінювачами практичної оціночної діяльності.
Рівень поінформованості професійних учасників ринку оцінки вище середнього, оскільки проект регуляторного акта та аналіз його регуляторного впливу оприлюднюється на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України;

9. Заходи для відстеження результативності акта

Стосовно регулятивного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах строків, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.

Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні показники результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового обстеження.

Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюється на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом оціночної діяльності Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/7, тел./факс 285-17-13).

Директор Департаменту оціночної діяльностіВ.Зеленський