A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо питань приватизації (щодо відповідальності покупців об’єктів приватизації)"

від 12 березня 2009 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо питань приватизації (щодо відповідальності покупців об'єктів приватизації)"

1. Опис проблеми

Враховуючи економічну ситуацію, яка склалася в державі в наслідок впливу світової фінансової кризи, назріла нагальна необхідність посилення відповідальності нових власників об'єктів приватизації за невиконання зобов'язань, зокрема, в частині забезпечення соціальної захищеності працівників підприємств, що приватизуються, своєчасної та в повному обсязі виплати заробітної плати, збереження робочих місць, сплати податків тощо. Для врегулювання питання необхідно внести уточнення та удосконалити положення базового законодавства з питань приватизації, посилити контроль держави за виконанням договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, запобігання порушенням вимог договорів купівлі-продажу, взятих покупцем в процесі приватизації об'єктів державної власності.

2. Обґрунтування прийняття регуляторного акту

Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо питань приватизації (щодо відповідальності покупців об'єктів приватизації)" розроблено на виконання пункту 23 протоколу наради під головуванням Прем'єр-міністра України Тимошенко Ю.В. від 02.03.09 - доручення Кабінету Міністрів України від 04.03.09 № 11316/0/1-09, доручення Першого віце-прем'єр-міністра О. Турчинова від 04.03.09 № 11156/1/1-09.

Основною метою проекту є обов'язкове включення до договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації зобов'язань покупця щодо виконання ним умов колективного договору (угоди), в тому числі недопущення виникнення заборгованості із сплати заробітної плати, забезпечення своєчасної та в повному обсязі сплати податків і обов'язкових платежів. Термін дії визначених зобов'язань, порядок здійснення контролю за їх дотриманням визначатиметься Кабінетом Міністрів України.

Запропонований законопроект врегулює питання посилення відповідальності нових власників об'єктів приватизації за невиконання зобов'язань, визначених умовами договорів купівлі-продажу об'єктів, створить дієвий механізм запобігання порушенням вимог договорів купівлі-продажу, взятих покупцем в процесі приватизації об'єктів державної власності.

3. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта

Прийняття запропонованого проекту сприятиме:

- удосконаленню базового законодавства з питань приватизації відповідно до сучасних реалій та вирішенню економічних проблем, які виникли внаслідок світової фінансової кризи;

- удосконаленню вимог договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації;

- посиленню гарантії захисту інтересів держави, соціальної захищеності працівників підприємств, що приватизуються;

- забезпеченню своєчасного та в повному обсязі виконанню умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації;

- створенню більш ефективного механізму щодо припинення порушень під час виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації;

- запобіганню негативних наслідків невиконання умов договорів купівлі-продажу, зокрема, в частині недопущення виникнення заборгованості і сплати заробітної плати.

4. Головні цілі прийняття акта

Головною цілью прийняття закону є удосконалення законодавства з питань приватизації, обов'язкове включення до договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації зобов'язань покупця щодо виконання ним умов колективного договору (угоди), в тому числі недопущення виникнення заборгованості із сплати заробітної плати, забезпечення своєчасної та в повному обсязі сплати податків і обов'язкових платежів;

врегулювання питань посилення відповідальності нових власників об'єктів приватизації за невиконання зобов'язань, визначених у договорах купівлі-продажу;

удосконалдення механізму запобігання порушенням вимог договорів купівлі-продажу, взятих покупцем в процесі приватизації об'єктів державної власності.

5. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей

Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.

6. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей

Законопроектом пропонується удосконалити законодавчу базу шляхом внесення змін і доповнень до базових законів з питань приватизації, а саме пропонується внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна", Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".

7. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Законопроектом передбачено обов'язкове включення до договору купівлі-продажу зобов'язань, визначених умовами продажу щодо:

- виконання умов колективного договору (угоди), в частині недопущення виникнення заборгованості із сплати заробітної плати;

- своєчасної та в повному обсязі сплати податків і обов'язкових платежів.

Термін дії зазначених зобов'язань, порядок здійснення контролю за дотриманням покупцями зобов'язань, визначених договором купівлі-продажу об'єкта приватизації, визначатиметься Кабінетом Міністрів України.

У разі невиконання або неналежного виконання покупцем умов, визначених договором купівлі-продажу, державні органи приватизації матимуть право відмовитися від договору. У такому випадку договір визнаватиметься розірваним з дати повідомлення покупця державним органом приватизації про відмову від договору, а приватизований об'єкт, включаючи земельну ділянку, повертатиметься в державну власність у порядку та строки, визначені договором купівлі-продажу.

8. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо питань приватизації (щодо відповідальності покупців об'єктів приватизації)" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом удосконалення умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації; запровадження дієвих механізмів запобігання порушенням вимог договорів купівлі-продажу; забезпечення своєчасного та в повному обсязі виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації; посилення захисту інтересів держави, соціальної захищеності працівників підприємств, що приватизуються.

9. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впровадження даного законодавчого акта створить передумови:

- вирішити проблеми невиконання договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації;

- не допускати виникнення заборгованості із сплати заробітної плати, забезпечення своєчасної та в повному обсязі сплати податків і обов'язкових платежів;

- вдосконалити вимоги договорів купівлі-продажу;

- посилити гарантії захисту інтересів держави, соціальної захищеності працівників підприємств, що приватизуються;

- створити більш ефективний механізм запобігання порушенням під час виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації.

10. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта

Ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта немає.

11. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Обмеження строку дії закону немає.

12. Визначення показників результативності регуляторного акта

- показники приватизації відповідно до Державної програми приватизації, зокрема, щодо контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів;

- аналіз результатів виконання покупцями взятих зобов'язань.

13. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта

- щоквартальне надання аналітичної довідки про хід приватизації державного майна, в тому числі в частині контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу та виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та Міністерству фінансів України;

- оприлюднення інформації про процес приватизації у засобах масової інформації, у тому числі щодо результатів контролю виконання умов договорів купівлі-продажу.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).

В.о. Голови ФондуД. Парфененко