A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку відчуження об'єктів державної власності та Порядку списання об'єктів державної власності"

від 11 жовтня 2010 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку відчуження об'єктів державної власності та Порядку списання об'єктів державної власності"

1. Обґрунтування необхідності прийняття постанови

Згідно із статтею 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" постановами Кабінету Міністрів України від 6 червня 2007 р. № 803 та від 8 листопада 2007 р. № 1314 затверджено відповідно Порядок відчуження об'єктів державної власності та Порядок списання об'єктів державної власності, якими визначено процедурні питання стосовно відчуження і списання об'єктів державної власності, а також послідовність дій у таких процедурах відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності та державних органів приватизації.

У свою чергу, проведений аналіз практики застосування зазначених актів законодавства свідчить про наявність прогалин у цих нормативно-правих документах. Крім цього, існують чинники, які значно ускладнюють, утворюють колізії, а подекуди й унеможливлюють реалізацію управлінських рішень щодо розпорядження окремими видами майна, а саме:

неврегульованість процедури усунення суб'єктом господарювання наявних недоліків та суперечностей в документах, які подаються відповідно до Порядку відчуження об'єктів державної власності, а також невизначеність строку застосування звіту про незалежну оцінку майна для погодження висновку про його вартість призводять до різних підходів у тлумаченні цих процедур;

невідповідність існуючої норми Порядку відчуження об'єктів державної власності вимогам статті 15 Закону України "Про товарну біржу" (із змінами, внесеними Законом України від 20.05.2010 № 2275-VI), в частині можливості продажу майна через біржі;

відсутність механізму списання малоцінних та швидкозношуваних предметів, які не ввійшли до статутних (складених) капіталів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебувають на їх балансі, а також морально чи фізично зношеного, непридатного для подальшого використання позастатутного майна, яке залишилося після ліквідації балансоутримувача, не дозволяє власнику такого майна реалізувати відповідне управлінське рішення;

невизначеність повноважень балансоутримувача щодо подальшого розпорядження майном, яке утворилося у процесі списання об'єктів державної власності, що, у свою чергу, не дозволяє вжити вичерпних заходів стосовно ефективного використання такого майна;

неможливість застосування бюджетною установою (організацією) норми Порядку списання об'єктів державної власності в частині списання за рішенням керівника такої установи (організації) повністю амортизованих основних фондів (засобів), первісна (переоцінена) вартість яких становить менш як 10 тис. гривень, призводить до надмірного навантаження на суб'єкти управління, зайвої тяганини тощо.

Слід зазначити, що на сьогодні застосування чинних нормативно-правових актів не дозволяє усунути прогалини, що містяться у згаданих Порядках, а, отже, низка наведених вище проблемних питань у сфері розпорядження державним майном залишається невирішеною.

2. Мета і шляхи її досягнення

Основною метою розробки проекту акта є удосконалення процедури відчуження та списання суб'єктами господарювання об'єктів державної власності, розширення сфери застосування Порядку списання об'єктів державної власності, а також приведення Порядку відчуження об'єктів державної власності у відповідність з нормами та вимогами чинних законодавчих актів України.

Зокрема проектом нормативно-правового акта запроваджується механізм щодо:

реалізації положень Закону України "Про товарну біржу" (із змінами, внесеними Законом України від 20.05.2010 № 2275-VI) в частині обмежень щодо продажу майна через біржі;

встановлення чіткої процедури та єдиних підходів щодо усунення суб'єктом господарювання наявних недоліків і суперечностей в документах, які подаються відповідно до Порядку відчуження об'єктів державної власності, а також визначення строку застосування звіту про оцінку майна для погодження висновку про його вартість;

врегулювання порядку списання малоцінних та швидкозношуваних предметів, які не ввійшли до статутних (складених) капіталів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебувають на їх балансі, а також позастатутного майна, яке залишилося після ліквідації балансоутримувача;

визначення шляхів подальшого використання балансоутримувачем майна, яке утворилося у процесі списання об'єктів державної власності;

списання повністю амортизованих основних фондів (засобів) бюджетної установи (організації), первісна (переоцінена) вартість яких становить менш як 10 тис. гривень, за рішенням керівника такої установи (організації).

3. Правові аспекти

У цій сфері суспільних відносин діють Господарський кодекс України, Цивільний кодекс України, Закон України "Про управління об'єктами державної власності", інші нормативно-правові акти з питань управління об'єктами державної власності, зокрема Порядок відчуження об'єктів державної власності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2007 № 803 (із змінами та доповненнями), Порядок списання об'єктів державної власності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 № 1314 (із змінами та доповненнями).

Реалізація акта не потребує розроблення нових актів.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація постанови не потребує додаткових витрат з державного бюджету, матеріальних та інших витрат.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект постанови потребує погодження з Мінекономіки, Мінфіном, Мін'юстом, ГоловКРУ та Держкомпідприємництвом.

6. Регіональний аспект

Проект акта не стосується питання розвитку адміністративно - територіальних одиниць.

7. Запобігання корупції

У проекті акта відсутні правила і процедури, які можуть посилити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Проект постанови розміщено на веб-порталі Фонду державного майна України для можливого ознайомлення, надання зауважень та пропозицій.

9. Позиція соціальних партнерів

Проект акта не стосується соціально-трудової сфери.

10. Прогноз результатів

Прийняття постанови сприятиме запровадженню удосконаленого механізму відчуження та списання суб'єктами господарювання об'єктів державної власності, розширенню сфери застосування Порядку списання об'єктів державної власності, а також приведення Порядку відчуження об'єктів державної власності у відповідність з нормами та вимогами чинних актів законодавства України.

Голова ФондуО. РЯБЧЕНКО