A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна"

від 27 листопада 2007 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна"

1. Проблеми, які передбачається розв'язати шляхом державного регулювання

Предметом регулювання постанови є процедура, яка встановлює порядок оцінки початкової вартості пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), а також часток (паїв, акцій), що належать державі. Постанова запроваджує нові організаційні та методичні засади визначення оціночної вартості таких пакетів акцій (часток, паїв).

Відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінетом Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891, (далі - Методика) визначення початкової вартості пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що належать державі, здійснюється переважно шляхом проведення стандартизованої оцінки. Як правило, приватизації шляхом продажу на конкурсах підлягають пакети акцій, що засвідчують корпоративні права держави, які забезпечують право контролю. Відповідно до Порядку визначення початкової вартості пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, що підлягають продажу на конкурсах, затвердженого наказом Фонду державного майна від 23 січня 2004 р. № 105, (далі - Порядок) початкова вартість пакетів акцій визначається переважно за результатами, отриманими внаслідок застосування майнового підходу. Алгоритм майнового підходу полягає у визначенні на дату оцінки балансової вартості власного капіталу акціонерного товариства, що формується переважно з балансової вартості необоротних активів. Таким чином, у разі переоцінки необоротних активів для визначення статутного фонду відкритого акціонерного товариства в процесі приватизації (корпоратизації), проведення якої запроваджене з дати набрання чинності Методикою оцінки вартості майна під час приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. №1554, балансову вартість власного капіталу акціонерного товариства можна вважати наближеною до реальної вартості цілісного майнового комплексу такого товариства, що позитивно впливає на визначення оціночної вартості пакета акцій. В інших випадках під час оцінки пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, статутні фонди яких визначалися на підставі даних передавальних балансів, активи яких не переоцінювалися, використання майнового підходу в оцінці таких пакетів не забезпечує визначення реальної вартості цілісного майнового комплексу, що, в свою чергу, негативно впливає на визначену початкову вартість пакета акцій. Крім того, вимога Методики щодо визначення початкової вартості пакета акцій на рівні номінальної у випадках, коли узгоджене значення його оціночної вартості менше номінальної, що часто виникає у випадках оцінки пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, що перебувають в процедурах банкрутства, призводить до необґрунтованого завищення величини початкової вартості, що суттєво збільшує строк продажу такого пакета з трьох до десяти - дванадцяти місяців.

Запропоновані зміни до Методики, що передбачають у відповідних випадках визначення початкової вартості державних пакетів акцій шляхом проведення незалежної оцінки, сприятимуть уникненню зазначених вище проблем.

З метою приведення методики оцінки часток (паїв, акцій) господарських товариств, що приватизуються, до чинного законодавства пропонується внести зміни до Методики в частині порядку визначення ціни продажу та початкової вартості таких об'єктів, які ґрунтуються на визначенні частини балансової вартості майна, пропорційній частці (паю, пакету акцій) держави у статутному капіталі такого товариства.

2. Головні цілі державного регулювання

Зміни до Методики сприятимуть підвищенню достовірності визначеної початкової вартості державних пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), статутні фонди яких визначались без попередньої переоцінки їх активів, та початкової вартості (ціни продажу) державних пакетів (часток, паїв) господарських товариств (об'єкти приватизації групи Е), розмір яких менший за 10 відсотків статутного фонду господарського товариства та має номінальну вартість, меншу ніж 5000 гривень.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Відповідно до статті 20 Закону України "Про приватизацію державного майна" визначення початкової вартості об'єктів приватизації здійснюється відповідно до Методики оцінки майна, що затверджується Кабінетом Міністрів України. Таким чином запровадження нового порядку оцінки початкової вартості державних пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), статутні фонди яких визначались без попередньої переоцінки їх активів, та початкової вартості (ціни продажу) державних пакетів (часток, паїв) господарських товариств (об'єкти приватизації групи Е), розмір яких менший за 10 відсотків статутного фонду господарського товариства та має номінальну вартість, меншу ніж 5000 гривень, можливе виключно шляхом внесення змін до Методики оцінки майна, тому альтернативні способи досягнення зазначених цілей відсутні.

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблем

Суть найважливіших положень запропонованого проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" полягає в такому.

Визначення початкової вартості пакетів акцій, що належать державі і підлягають продажу на конкурсах, відкритих акціонерних товариств, статутний фонд яких визначався до набрання чинності Методикою оцінки вартості майна під час приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. № 1554, без переоцінки необоротних активів, здійснюється шляхом проведення незалежної оцінки.

Визначення початкової вартості пакетів акцій, що належать державі і підлягають продажу на конкурсах, відкритих акціонерних товариств, статутний фонд яких визначався після набрання чинності Методикою оцінки вартості майна під час приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. № 1554, з урахуванням результатів переоцінки необоротних активів, здійснюється шляхом проведення стандартизованої оцінки.

5. Можливість досягнення поставлених цілей

Висока

6. Очікувані результати

Позитивні: Внесення змін до Методики сприятиме підвищенню рівня вірогідності отриманих результатів оцінки пакетів акцій, що належать державі і підлягають продажу на конкурсах, відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що сприятиме залученню максимальної кількості потенційних покупців до процесу приватизації пакетів акцій і дасть змогу уникнути необґрунтованого збільшення часу продажу таких об'єктів приватизації.

Негативні: немає.

7. Запропонований строк дії акта

Строк дії акта необмежений.

8. Показники результативності акта

Зменшення строку експозиції об'єктів приватизації прискорить надходження грошових коштів до Державного та місцевих бюджетів.

9. Заходи для відстеження результативності акта

Практика застосування нового порядку визначення початкової вартості державних пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), статутні фонди яких визначались без попередньої переоцінки їх активів, та початкової вартості (ціни продажу) державних пакетів (часток, паїв) господарських товариств (об'єкти приватизації групи Е), розмір яких менший за 10 відсотків статутного фонду господарського товариства та має номінальну вартість, меншу ніж 5000 гривень, буде вивчатись Фондом державного майна протягом року з дати набрання чинності актом з метою встановлення результативності його запровадження.

Заступник Голови ФондуО. Потімков