A A A K K K

Пояснювальна  записка до проекту наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методичних рекомендацій"

від 19 червня 2011 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методичних рекомендацій"

1. Обґрунтування необхідності прийняття нормативного акта

Проект наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методичних рекомендацій" розроблено відповідно до пункту 3.11 Національного плану дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 27 квітня 2011 р. №504/2011.

Світова економічна криза справила суттєвий вплив на вітчизняні банки. Період активного розширення діяльності і нарощування обсягів кредитних портфелів змінився практично повною зупинкою кредитування, обумовленою дефіцитом банківської ліквідності та погіршенням фінансового стану значної кількості позичальників, наслідком чого був стрімкий ріст проблемної заборгованості. У огляду на те, що доходи від кредитування є істотною частиною загального доходу фінансових установ, збільшення числа кредитів, які не приносять доход, а також зниження якості кредитних портфелів, що вимагало збільшення витрат на формування резервів по активних операціях, призвело до збиткової діяльності значної кількості банків України. У зв'язку із зазначеними негативними змінами на фінансовому ринку України назріла гостра необхідність у якісних змінах банківської діяльності, однією із яких є зміна підходів до роботи з проблемною заборгованістю. Передача (відступлення) права вимоги зобов'язання є одним із дієвих засобів оздоровлення кредитних портфелів банків.

Сьогодні українськими банками вже укладено декілька угод з купівлі-продажу проблемних зобов'язань (заборгованості), проте процес не набув широкого характеру. Однією з причин відсутності активного ринку таких активів є відсутність методичного забезпечення оцінки права вимоги зобов'язань. Запровадження методичного регулювання оцінки таких активів сприятиме підвищенню її якості та достовірності і не буде стримуючим чинником процесу купівлі-продажу кредитних портфелів, сформованих із проблемної заборгованості.

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою розробки проекту акта є нормативно-правовий акт, який встановить єдині підходи та правила до оцінки такий активів як право вимоги зобов'язання, які є характерними активами фінансових установ, зокрема банків.

Нормативно-правовий акт забезпечить методологічне регулювання оцінки права вимоги зобов'язань, що сприятиме проведенню якісної та об'єктивної оцінки таких активів.

3. Правові аспекти

У даній сфері суспільних відносин діють Господарський кодекс України, Цивільний кодекс України, закони України "Про банки і банківську діяльність", "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей проведення заходів з фінансового оздоровлення банків", "Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Національний стандарт № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440, нормативно-правові акти Національного банку України з питань формування та використання резервів, а також списання безнадійної заборгованості.

Реалізація акта потребує розроблення нових розпорядчих документів Національного банку України.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація регуляторного акта не потребує додаткових коштів з державного бюджету.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект наказу потребує погодження з Національним банком України. Проект наказу підлягає правовій експертизі, що проводиться Мін'юстом України.

6. Регіональний аспект

Проект акта не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Запобігання корупції

У проекті акта відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень. Проект наказу не потребує проведення антикорупційної експертизи.

8. Громадське обговорення

Проект нормативно-правового акта разом з повідомленням про його оприлюднення та аналізом регулятивного впливу розміщений на офіційному сайті Фонду державного майна України для одержання зауважень і пропозицій.

Таким чином, Фонд державного майна вжив максимально вичерпних заходів для оприлюднення проекту зазначеного нормативно-правового акта з метою забезпечення широкого громадського обговорення його положень.

9. Позиція соціальних партнерів

Наказ не стосується соціально-трудової сфери.

10. Прогноз результатів

Прийняття регуляторного акта запровадить процедуру проведення незалежної оцінки права вимоги зобов'язання, яке є характерним активом для суб'єктів господарювання банківської сфери економіки, що сприятиме оздоровленню кредитних портфелів банків та підвищенню прибутковості їх діяльності. Незалежна оцінки права вимоги зобов'язання, проведена із застосуванням положень зазначеного нормативно-правового акта, буде сприяти підвищенню якості та достовірності такої оцінки.

Заступник Голови ФондуЄ. Григоренко

"___" _________________ 2011 р.