A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту змін до Положення про порядок укладення угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом Фонду державного майна України (ФДМУ) від 29.10.01 №1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.01 за №955/6146

від 18 березня 2009 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту змін до Положення про порядок укладення угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом Фонду державного майна України (ФДМУ) від 29.10.01 №1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.01 за №955/6146

1.Опис проблем

Відповідно до Положення про порядок укладення угоди про співробіт-ництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом ФДМУ від 29.10.01 № 1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.01 за № 955/6146 (далі - Положення), навчальні заклади укладають вищезазначені угоди з ФДМУ. Більшість з них мають ліцензії Міністерства освіти і науки України на надання послуг з післядипломного навчання (а не ліцензії, що засвідчують певний рівень акредитації навчального закладу). Термін дії названих вище ліцензій закінчився у 2007 році. За рішенням Державної акредитаційної комісії від 27.11.07 (протокол № 68) підприємствам, установам та організаціям, що мали ліцензії на надання послуг з післядипломного навчання, дію зазначених ліцензій автоматично продовжували кожні півроку.

У зв'язку із змінами, що відбулися у законодавстві про вищу освіту, послуги з післядипломного навчання у сфері професійно-технічної та вищої освіти мають ліцензуватися лише у разі, коли передбачається видача документа державного зразка. Кваліфікаційний документ оцінювача, який відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", ФДМУ видає спільно з навчальними закладами, не є документом державного зразка. З огляду на вищезазначене Міністерство освіти і науки України не вбачає можливим видавати навчальним закладам, які співпрацюють з ФДМУ з питань підготовки оцінювачів, відповідні ліцензії.

Важливість продовження угод зумовлена також тим, що довготривалий процес підготовки оцінювачів (фактично протягом року) неможливо зупинити водночас. Вищезазначені заклади в процесі навчання оцінювачів опікуються не лише їх теоретичною підготовкою, що передбачає лекційні заняття, але й процесом стажування, складанням іспитів (опрацюванням навчальних звітів тощо).

Таким чином, припинення діяльності навчальних закладів, які співпрацювали з ФДМУ, але термін дії ліцензії яких закінчився, призведе до зриву підготовки сотень слухачів, що вже розпочали навчання і сплатили кошти за надання цієї послуги в повному обсязі, а також до ускладнення проходження підвищення кваліфікації працівниками органів приватизації, які забезпечують проведення своєчасної оцінки та рецензування звітів.

Питання щодо доцільності внесення змін до Положення, зокрема в частині можливості укладення угод з навчальними закладами, що не мають ліцензій Міністерства освіти і науки України, неодноразово піднімалися на засіданнях Наглядової ради з питань оціночної діяльності (починаючи з 2005 року), на спільних нарадах ФДМУ і навчальних закладів. Ухвалено рішення, відповідно до якого буде утворено Комісію з тестування навчальних закладів (далі - Комісія з тестування), яка складається з фахівців ФДМУ і саморегулівних організацій оцінювачів та яка повинна мати такі повноваження:

визначати відповідність матеріальної бази навчального закладу покладеним на нього завданням щодо підготовки фахівців з оцінки;

контролювати ефективність навчального процесу;

перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів;

вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво.

Отже, контроль за діяльністю навчальних закладів буде покладено на Комісію з тестування.

2. Головні цілі прийняття акта

Внесення змін до Положення, відповідно до яких буде утворено Комісію з тестування (з фахівців ФДМУ і саморегулівних організацій оцінювачів) та надання повноважень цій комісії визначати відповідність матеріальної бази навчального закладу покладеним на нього завданням щодо підготовки фахівців з оцінки; контролювати ефективність навчального процесу; перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів; вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво з навчальними закладами. Це дасть змогу ФДМУ та саморегулівним організаціям оцінювачів здійснювати дієвий контроль за підготовкою фахівців з оцінки за всіма напрямами та спеціалізаціями оцінки.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Нормативно-законодавча база:

- Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";

- Закон України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Проектом передбачено процедуру роботи Комісії з тестування (з фахівців ФДМУ і саморегулівних організацій оцінювачів), яка повинна мати такі повноваження:

визначати відповідність матеріальної бази навчального закладу покладеним на нього завданням щодо підготовки фахівців з оцінки;

контролювати ефективність навчального процесу;

перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів;

вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво.

З метою виконання заходів щодо контролю за діяльністю навчальних закладів будуть здійснюватися перевірки у терміни і за участю осіб, визначених наказами ФДМУ.

5. Вірогідність досягнення поставлених цілей

Запровадження зазначеного нормативного акта забезпечить утворення при ФДМУ Комісії з тестування навчальних закладів (з фахівців ФДМУ і саморегулівних організацій оцінювачів), що надасть можливість контролювати ефективність навчального процесу, перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів; вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво.

6. Очікувані результати

Позитивні:

Проект змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності:

- сприятиме підвищенню ефективності підготовки фахівців з оціночної діяльності;

- забезпечить контроль за ефективністю навчального процесу та дотримання вимог чинного законодавства;

- дасть можливість перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів;

- дозволить Комісії, утвореної з представників саморегулівних організацій оцінювачів, вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво.

Негативні: немає.

6.1. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Строк чинності регуляторного акта не обмежений в часі. Разом з тим він може змінюватися з урахуванням майбутніх змін до законодавства, що впливає на регуляторний акт.

7. Показники результативності акта

- можливість укладення угод не лише з навчальними закладами, які мають ліцензій Міністерства освіти і науки України;

- контроль саморегулівних організацій оцінювачів процесу підготовки та підвищення кваліфікації оцінювачів;

- заощадження державних коштів та робочого часу щодо підготовки фахівців з оцінки для державних органів приватизації;

- розширення кола навчальних закладів, які будуть співпрацювати з ФДМУ.

8. Заходи для відстеження результативності акта

Строки проведення відстеження:

базове відстеження - до набрання чинності змінами до Положення про порядок укладення угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом ФДМУ від 29.10.01 № 1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.01 за № 955/6146;

повторне відстеження - через рік з дня набрання чинності змінами до вищезазначеного Положення.

Вид даних - статистичні показники:

- кількості підготовлених фахівців з оцінки за всіма напрямами оцінки майна та спеціалізаціями в межах цих напрямів оцінки.

Директор Департаменту оцінки майна та оціночної діяльностіВ. Гайдук