A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про Державну програму приватизації"

від 4 липня 2010 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про Державну програму приватизації"

1. Опис проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання

На сьогодні приватизація державного майна продовжує здійснюватися відповідно до чинної Державної програми приватизації, яка була розрахована на період 2000-2002 роки і згідно з законодавством продовжує діяти до затвердження нової Програми.

Процес приватизації в Україні, що був розпочатий в 1992 році як широкомасштабний соціально-економічний проект трансформації державної власності і мав на меті в стислі строки забезпечити стратегічні позиції приватної власності в економіці, дещо затягнувся - він триває близько 18 років.

Після 2002 року не було прийнято жодного проекту Державної програми приватизації, що мало наслідком втрату системної політики в сфері трансформації відносин власності.

Сучасний стан реформ в економіці країни обумовив нові підходи до приватизації та підготовку концептуально нового програмного документу, який має забезпечити протягом п'яти років завершення процесу приватизації як широкомасштабного соціально-економічного проекту, оптимізацію державного сектору економіки, сконцентрувати зусилля держави на виконання своїх основних функцій, національну і економічну безпеку.

Необхідно визначити стратегію приватизації на період 2010-2014 роки, шляхи, способи і заходи її реалізації, які забезпечать виконання завдань економічних реформ України.

Проект Закону України "Про Державну програму приватизації" (далі - Програма) розроблено Фондом державного майна України відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна", Закону України "Про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2010 рік", з урахуванням "Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки", підготовленої Комітетом економічних реформ при Президентові України, доручення Прем'єр - міністра України М. Азарова від 12.06.2010 № 35210/0/1-10 до доручення Президента України від 11.06.2010 № 1-1/1154.

Координація підготовки Програми здійснюється міжвідомчою робочою підгрупою "Приватизація", створеною згідно з дорученням Віце - прем'єр- міністра України С. Тігіпка (від 02.04.2010 № 17139/0/1-10).

2. Визначення цілей державного регулювання

На новому етапі української економіки приватизація повинна стати одним з основних інструментів, які можуть бути використані для відновлення в Україні економічного зростання.

Ціллю державного регулювання є визначення мети, шляхів та завдань приватизації на завершальному етапі трансформації державної власності, коли в Україні сформувалася ринкова економіка та приватний сектор зайняв стратегічні позиції; систематизація процесу, встановлення послідовних етапів реалізації реформи в сфері приватизації.

Термін дії нової Програми розраховано на п'ять років - 2010-2014 роки.

На відміну від багатовекторності попередніх програм в частині визначення мети, мета цієї Програми одна - сприяти оптимізації частки державного сектору за критерієм збільшення конкурентоспроможності та вивільненню держави від невластивих для неї функцій в умовах ринкової економіки.

3. Визначення та оцінка усіх альтернативних способів досягнення встановлених цілей

Існує два альтернативні способи досягнення встановленої мети:

1. Збереження чинної редакції Закону України "Про Державну програму приватизації", тобто альтернатива залишення пріоритетів, умов та механізмів приватизації, передбачених чинною Державною програмою приватизації на 2000-2002 роки, яка діє до затвердження нової Державної програми приватизації, без змін.

Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки положеннями чинної Державної програми приватизації визначено мету, пріоритети та умови приватизації на період 2000-2002 роки. Встановлені підходи до приватизації є застарілими, не відповідають економічним реаліям сьогодення, не враховують завдання проведення економічних реформ на найближчий період у сфері приватизації, окреслені у Державній програмі економічного і соціального розвитку України на 2010 рік, Програмі економічних реформ України на 2010-2014 роки, підготовленої Комітетом економічних реформ при Президентові України.

Залишення чинної редакції закону може мати наслідком гальмування процесу приватизації, призведе до неможливості впровадження нових підходів до приватизації з урахуванням Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки, поставить під сумнів виконання завдань проведення економічних реформ в Україні, спрямованих на економічне зростання.

2. Досягнення встановленої мети можливо лише шляхом підготовки концептуально нової Державної програми приватизації, яка визначить стратегію та шляхи проведення приватизації на період 2010-2014 роки, способи і заходи їх реалізації, які забезпечать виконання завдань економічних реформ України в цій сфері.

Зазначений спосіб забезпечить завершення за п'ять років приватизації, як проекту реформ трансформації власності, створить умови для оптимізації державного сектору економіки, формування ринково-орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити виконання державою своїх функцій, забезпечить проведення економічних реформ, спрямованих на економічне зростання в Україні.

У зв'язку із наведеним вище, єдиним прийнятним способом досягнення встановленої мети є прийняття Закону України "Про Державну програму приватизації".

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Шляхи досягнення поставленої мети:

  • забезпечення високих темпів приватизації державних об'єктів, на які не встановлена заборона на приватизацію і які є надлишковими для виконання державою своїх функцій;
  • застосування індивідуальних засад при приватизації стратегічних підприємств, підприємств монополістів (група Г);
  • застосування програмно-цільового підходу до приватизації державних об'єктів групи Г у стратегічних галузях;
  • масового включення до приватизації земельних ділянок, на яких розташовані державні об'єкти, які підлягають приватизації, або об'єкти, які були приватизовані без земельних ділянок;
  • зменшення обмежень для включення державних об'єктів до приватизації за умовою, що це негативно не позначиться на виконанні державою своїх функцій;
  • залучення до приватизації інвесторів, зацікавлених у довгостроковому розвитку підприємств після приватизації;
  • збільшення привабливості приватизації для інвесторів, створення позитивного іміджу приватизації в українському суспільстві та міжнародній спільноті.

Для реалізації поставленої мети термін Програми розраховано на п'ять років - 2010 - 2014 роки.

Програма встановлює конкретні способи, заходи, завдання її реалізації; окреслює послідовні етапи здійснення реформи:

перший етап (2010 р.) - приватизація державних об'єктів здійснюється на базі діючого законодавства. Одночасно створюється необхідна правова та організаційна база для переходу до приватизації на засадах, визначених Президентом України;

другий етап (2011-2012 рр.) передбачає завершення продажу об'єктів масової приватизації та об'єктів, приватизація яких розпочалась до набрання чинності Програмою;

третій етап (2013-2014 рр.) - заключний етап дії Програми: здійснюється приватизація об'єктів як складова реформування стратегічно важливих і соціально значущих галузей; до кінця 2014 року завершується приватизація як широкомасштабний соціально-економічний проект; підбиваються її підсумки, здійснюється підготовка необхідних інституційних змін (законодавства і функцій органів, що здійснювали приватизацію, до виконання в більш широкому обсязі функцій обліку та управління об'єктами державної власності).

Програма містить положення щодо фінансових результатів виконання Програми, надходжень від приватизації, які передбачається залучити до Державного бюджету, контролю виконання Програми.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:

- систематизувати процес реформ в сфері приватизації; визначити послідовні кроки її реалізації;

- досягти максимальної ефективності приватизації державного майна;

- залучити до процесу приватизації широке коло покупців, зацікавлених у довгостроковому розвитку підприємств після приватизації.;

- обмежити ризики при проведенні приватизації об'єктів, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави або мають ознаки домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг), (об'єкти групи Г);

- досягти запланованої глибини реформування державної власності;

- підвищити відкритість та прозорість процесу приватизації; поінформованість суспільства, інвесторів, міжнародної спільноти про процеси реформування відносин власності;

- забезпечити реалізацію завдань та проведення реформ в сфері приватизації, завершити приватизацію як проект трансформації відносин власності.

6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта

Підготовлений програмний документ створює умови для завершення виконання основної ролі приватизації як інструмента трансформації відносин власності в Україні, формування ринково - орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.

Нова Програма сприятиме розвитку приватизаційного процесу, залученню до економіки держави інвестицій, дозволить вивільнити державу та державний бюджет від утримання об'єктів, перебування яких в державній власності є економічно недоцільним.

Прийняття закону забезпечить прискорення структурної перебудови економіки, виконання завдань проведення економічних реформ, визначених Президентом України та спрямованих на економічне зростання в Україні.

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Акт набирає чинності з дня його опублікування у засобах масової інформації відповідно до законодавства України. Строк дії нової Державної програми приватизації розраховано на п'ять років (2010-2014 роки) для реалізації поставленої мети, виконання завдань приватизації протягом визначеного періоду.

8. Визначення показників результативності регуляторного акта

Показниками результативності акта є :

- обсяг приватизованих об'єктів державної власності (у тому числі разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані);

- обсяг залучення приватного капіталу, в тому числі іноземного, результати виконання покупцями зобов'язань, визначених договорами купівлі - продажу;

- виконання фінансових показників надходження коштів від приватизації до Державного бюджету;

- зниження обсягу управлінських витрат, скорочення витрат держави на утримання об'єктів, перебування яких в державній власності є економічно недоцільним;

- рівень поінформованості про процеси приватизації.

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акта у разі його прийняття

9.1. Щомісячне інформування Кабінету Міністрів України про хід виконання Державної програми приватизації;

9.2. щоквартальне надання аналітичної довідки про виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України;

9.3. щорічне надання звіту про результати виконання Програми Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України;

9.4. оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації, у тому числі шляхом розміщення її на офіційній сторінці Фонду державного майна України в мережі Internet.

Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься відстеження, у строки, установлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Вид даних для відстеження - аналітична довідка про виконання Державної програми приватизації.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності та виконання програмних документів Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).

Голова Фонду державного майна УкраїниО. Рябченко

"____" __________2010 р.