A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту Закону України "Про Державну програму приватизації"

від 29 вересня 2010 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про Державну програму приватизації"

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

На сьогодні приватизація державного майна продовжує здійснюватися відповідно до чинної Державної програми приватизації, яка була розрахована на період 2000-2002 років і згідно з законодавством продовжує діяти до затвердження нової Програми.

Сучасний стан реформ в економіці країни обумовив нові підходи до проведення приватизації та підготовку концептуально нового програмного документу, який має забезпечити протягом п'яти років завершення процесу приватизації як широкомасштабного соціально-економічного проекту, оптимізацію державного сектору економіки, спроможного забезпечити виконання державою своїх основних функцій, національну і економічну безпеку.

Проект Закону України "Про Державну програму приватизації" (далі - Програма) розроблено Фондом державного майна України відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна", Закону України "Про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2010 рік", Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", підготовленої Комітетом економічних реформ при Президентові України, пункту 6 доручення Прем'єр-міністра України М. Азарова від 16.06.10 № 35210/1/1-10 до пункту 2 доручення Президента України від 11.06.10 № 1-1/1154.

Підготовка проектів координується Міжвідомчою робочою підгрупою "Приватизація" групи "Сталий економічний розвиток, бізнес-клімат та інвестиції" Комітету з питань економічних реформ при Президентові України згідно з планом-графіком реформ (п.1.6. та 2.1.) за напрямком "Приватизація та управління державною власністю", затвердженим дорученням Віце-прем'єр-міністра України С. Тігіпка від 13.07.10 № 42790/0/1-10.

2. Мета і шляхи її досягнення

Мета Програми - сприяти оптимізації частки державного сектору в умовах ринку, підвищенню ефективності економіки та збільшенню конкурентоспроможності країни.

Шляхи досягнення поставленої мети:

  • забезпечення високих темпів приватизації державних об'єктів, на які не встановлена заборона і обмеження на приватизацію і які є надлишковими для виконання державою своїх функцій, не користуються попитом у покупців, є збитковими та малорентабельними;
  • використання програмно-цільового підходу до приватизації державних об'єктів ключового комплексу стратегічних галузей з метою запобігання ризиків для розвитку економіки та безпеки держави, створення умов для ефективного розвитку підприємств після приватизації;
  • застосування індивідуальних засад при приватизації підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, підприємств з ознаками домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг) та таких, що потребують спеціального підходу в силу того, що використовують при виробництві унікальні ресурси та нематеріальні активи (група Г) або входять до складу ключового комплексу стратегічних галузей;
  • масового включення до приватизації земельних ділянок, на яких розташовані державні об'єкти, які підлягають приватизації;
  • зменшення обмежень для включення державних об'єктів до приватизації за умовою, що це негативно не позначиться на виконанні державою своїх функцій, не створить небезпеки та не вплине негативно на соціально-економічні та екологічні умови життєдіяльності суспільства;
  • залучення до приватизації інвесторів, зацікавлених у довгостроковому розвитку підприємств після приватизації;
  • збільшення привабливості приватизації для інвесторів, створення позитивного іміджу приватизації в українському суспільстві та міжнародній спільноті.

Для реалізації поставленої мети термін Програми розраховано на п'ять років - 2010 - 2014 роки.

Програма встановлює конкретні способи, заходи, завдання її реалізації; окреслює послідовні етапи здійснення реформи:

перший етап (2010 р.) - це період, коли створюється необхідна правова, нормативна та організаційна база для переходу до приватизації на засадах нової Програми; формується масив державних об'єктів, які підлягають приватизації протягом 2011-2012 років; здійснюється підготовка до переходу на приватизацію об'єктів, що входять до складу ключового комплексу стратегічних галузей, на основі галузевих програм: уточнення переліку стратегічних галузей; підготовка галузевих програм розвитку визначених галузей;

другий етап (2011-2012 рр.) - це етап завершення продажу об'єктів масової приватизації та об'єктів, приватизація яких розпочалась до набрання чинності Програмою; перехід до приватизації на нових засадах, визначених Програмою; приватизація державних об'єктів разом з земельними ділянками, на яких вони розташовані; впровадження приватизації об'єктів стратегічних галузей з урахуванням галузевих програм; формування масиву державних об'єктів, приватизація яких завершується у 2013-2014 роках;

третій етап (2013-2014 рр.) - заключний етап дії цієї Програми. Завершується приватизація як широкомасштабний соціально-економічний проект, який розпочався в Україні в 1992 році; завершуються процедури продажу об'єктів, на яких заплановано здійснити зміну форми власності; здійснюється підготовка необхідних інституційних змін (корегування законодавства і функцій органів управління) для забезпечення переходу від процесу приватизації у цілях масової трансформації відносин власності до процесу продажу державних об'єктів як функції управління об'єктами державної власності.

Програма містить положення щодо фінансових результатів виконання Програми, надходжень від приватизації, які передбачається залучити до Державного бюджету, контролю виконання Програми.

3. Правові аспекти

На даний час законодавство України з питань приватизації складається з Закону України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", які є базовими законодавчими актами цієї сфери правового регулювання, Закону України "Про Державну програму приватизації", яка визначає цілі, пріоритети та умови приватизації на 2000-2002 роки, а також законів, які регулюють особливості приватизації окремих сфер та галузей економіки, зокрема, "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація цього законопроекту не потребує додаткових матеріальних витрат з Державного бюджету України. Забезпечення виконання цієї Програми здійснюється в межах видатків, передбачених Державним бюджетом України на відповідний рік. Реалізація заходів, пов'язаних з проведенням приватизації державного майна у 2010-2014 роках, забезпечить надходження до Державного бюджету України та виконання фінансових завдань приватизації.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект в установленому порядку надіслано на розгляд до Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Антимонопольного комітету України, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Державного комітету України із земельних ресурсів, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.

З метою прийняття взаємоузгоджених рішень, відпрацювання спірних питань у Фонді проведено Міжвідомчу узгоджувальну нараду (19.07.2010).

Під головуванням Віце-прем'єр-міністра України відбулися наради, на яких розглядалися питання підготовки проекту (12.07.10 та 27.07.10).

За результатами проведеної роботи проект доопрацьовано, згідно з планом-графіком реформ в установленому порядку погоджено з заінтересованими органами виконавчої влади.

Проект погоджено без зауважень Міністерством фінансів України, Антимонопольним комітетом України, Державним комітетом України із земельних ресурсів, Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва.

Міністерством економіки України проект погоджено із зауваженнями, які враховані під час його доопрацювання у повному обсязі, що не змінило суті проекту.

Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку проект погоджено із зауваженнями, які частково враховані під час його доопрацювання.

Міністерством юстиції України надано висновок за результатами правової експертизи проекту. За результатами правової експертизи проект погоджено без зауважень.

Позиція міністерств, висновки Фонду щодо мотивів відхилення зауважень та пропозицій, отриманих до проекту, наведено у протоколі узгодження позицій.

6. Регіональний аспект

Проект не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць України.

7. Запобігання корупції

Проект закону не містить ризиків вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Відповідно до вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" проводилось оприлюднення законопроекту, шляхом розміщення на веб-сайті Фонду державного майна України (www.spfu.gov.ua) його редакції, оголошення про оприлюднення та аналізу регуляторного впливу проекту.

Зауважень і пропозицій до проекту від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань не надходило.

9. Позиція соціальних партнерів

Відповідно до Заключних положень Генеральної угоди між КМУ, всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб'єднаннями на 2008-2009 роки проект розглянуто Федерацією профспілок України та Спільним представницьким органом роботодавців на національному рівні.

Федерацією профспілок України та Спільним представницьким органом роботодавців на національному рівні підтримано редакцію проекту.

10. Прогноз результатів

Підготовлений програмний документ створює умови для завершення виконання основної ролі приватизації як інструмента трансформації відносин власності в Україні, формування ринково - орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.

Нова Програма разом із змінами до законів з питань приватизації дасть можливість залучити до економіки держави інвестиції, вивільнити державу та державний бюджет від утримання об'єктів, перебування яких в державній власності є економічно недоцільним.

Прийняття закону забезпечить прискорення структурної перебудови економіки, виконання завдань проведення економічних реформ, визначених Президентом України та спрямованих на економічне зростання в Україні.

Голова Фонду державного майна УкраїниО. Рябченко

"____" __________2010 р.