A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку продажу корпоративних прав держави у статутних капіталах банків, що знаходяться в управлінні Міністерства фінансів" (Оновлений 13.09.2010)

від 30 серпня 2010 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку продажу корпоративних прав держави у статутних капіталах банків, що знаходяться в управлінні Міністерства фінансів"

1. Визначення та аналіз проблеми, яку буде розв'язано шляхом державного регулювання

Згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 10.06.2009 №№ 566,567 і 580, держава прийняла участь у капіталізації банків, а саме: ПАТ"АКБ "Київ" - 3,565 млрд грн., АБ "Укргазбанк" - 3,1 млрд грн., АТ "Родовід банк" - 2,808 млрд грн. шляхом придбання акцій додаткової емісії зазначених банків в обмін на облігації внутрішньої державної позики, набувши частки у статутних капіталах відповідно - 99,94; 87,72; 99,99 відсотки. Також, згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 02.12.2009 №1349 і від 11.11.2009 №1202 відбулася додаткова капіталізація АБ "Укргазбанк" у сумі 1,9 млрд грн. та АТ "Родовід Банк" у сумі 5,6 млрд грн.. В результаті капіталізації вказаних банків їм були передані облігації внутрішньої державної позики на загальну суму 16,974 млрд грн., а саме: ПАТ "АКБ "Київ" - 3,565 млрд грн., АБ "Укргазбанк" - 5,000 млрд грн., АТ "Родовід банк" - 8,409 млрд грн.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 04.11.2008 №960 "Про затвердження Порядку участі держави у капіталізації банків" передбачено, що Мінфін після покращення фінансового стану банків уносить Кабінету Міністрів України пропозиції щодо продажу частки держави або спільного продажу часток держави та інших акціонерів (інвесторів) у статутному капіталі банку на відкритих аукціонах.

Статтею 2 Закону України "Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" передбачається обов'язкове врахування у разі надходження від акціонерів банку пропозицій щодо викупу але першочергового права на викуп не надається. Відповідно до правових норм чинного законодавства необхідно здійснити продаж пакетів акцій банків, у яких держава прийняла участь у капіталізації. Тому, шляхом державного регулювання господарських відносин пропонується розв'язати проблему та розробити процедуру продажу корпоративних прав держави у статутних капіталах банків. Запропонована процедура продажу передбачає застосування конкурентного способу продажу. У разі, якщо конкурс не відбувся за відсутності заяв на участь у конкурсі, здійснюється викуп пакета акцій акціонерами банку. Право на придбання акцій шляхом викупу мають акціонери банку, пакет акцій якого приватизується, у разі, якщо таке право передбачене установчим документом цього банку. Проект нормативно-правового акту відповідає актам законодавства, що мають вищу юридичну силу.

На сьогодні ця проблема не може бути розв'язана за допомогою існуючих нормативних актів у зв'язку з відсутністю актів, що регулюють ці правовідносини.

2. Ціль державного регулювання

Метою державного регулювання є здійснення заходів, які направлені на зменшення можливих збитків для економіки та фінансової системи України від фінансової кризи, кошти від продажу корпоративних прав держави будуть зараховані до Державного бюджету України та за рішенням Уряду можуть бути спрямовані на погашення або на вимогу Національного банку України на достроковий викуп державних облігацій України, придбаних Національним банком України.

3. Альтернативні способи досягнення встановленої цілі

Серед альтернативних способів досягнення встановленої цілі можливо розглянути вже існуючі чинні процедури продажу. Серед яких є продаж часток (паїв, акцій) згідно з Положенням про порядок здійснення підготовки до приватизації та продажу часток (паїв, акцій), що належать державі в майні підприємств з іноземними інвестиціями та господарських товариств, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 16.06.99 №1138 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.99 за №525/3818 та продаж пакетів акцій згідно з Положенням про порядок проведення конкурсів з продажу пакетів акцій акціонерних товариств, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 31.08.2004 №1800 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2004 за №1634/10233. Після опрацювання та оцінки зазначених процедур продажу необхідно зазначити, що вони не можуть бути застосовані за таких підстав, а саме:

- не враховано специфіка грошово-фінансової сфери;

- не дотримано вимог Закону України "Про банки та банківську діяльність";

- регулюють правовідносини щодо продажу часток (паїв, акцій), що належать державі в майні підприємств з іноземними інвестиціями та господарських товариств;

- передбачають продаж тільки шляхом викупу або тільки шляхом конкурсу;

- не можливо досягнути результативності, оскільки процедура продажу не передбачає зобов'язання покупця щодо виконання інших умов конкурсу, таких як погашення кредиторської заборгованості, внесення інвестицій тощо;

- не мають механізму, щодо спільного продажу часток держави та інших акціонерів у статутному капіталі банку на конкурсі.

Підставою розробки регуляторного акта є доручення Віце-прем'єр-міністра України С. Тігіпка від 12.05.2010 №43734/13/1-09 щодо подання проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку продажу корпоративних прав держави у статутних капіталах банків, що знаходяться в управлінні Міністерства фінансів" на розгляд Кабінету Міністрів України та Регламент Кабінету Міністрів України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 №950.

Необхідність підготовки регуляторного акта встановлена Законом України "Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 31.10.2008 №639-IV та постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.2008 №960.

4. Механізм, який пропонується застосувати для роз'яснення проблеми і відповідні заходи

Представлений проект регуляторного акта встановлює процедуру підготовки та проведення продажу пакета акцій держави у статутному капіталі банку або спільного продажу пакета акцій держави та акцій інших акціонерів у статутному капіталі банку шляхом конкурсу. У разі, якщо конкурс не відбувся за відсутності заяв на участь у конкурсі, здійснюється викуп пакета акцій акціонерами банку.

Акт має загальнодержавний характер.

Акт доводиться до відома суб'єктів відносин через засоби масової інформації, офіційну сторінку ФДМУ в мережі Інтернет тощо.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Із змісту актів Кабінету Міністрів України з питань участі держави у капіталізації банків випливає необхідність досягнення найвищої ринкової ціни продажу акцій, що належать державі шляхом спільного продажу часток держави та інших акціонерів єдиним пакетом.

Згідно з дорученням Кабінету Міністрів України Міністерство фінансів України разом з Національним банком України узгодили та внесли пропозиції Фонду державного майна України щодо продажу корпоративних прав держави у статутних капіталах банків, що знаходяться в управлінні Міністерства фінансів України, єдиним пакетом.

Застосування такого способу продажу єдиним пакетом як конкурс з використанням відкритості пропонування ціни за принципом аукціону дозволить досягти найвищої ринкової ціни продажу акцій.

Умови продажу конкурсів, крім сплати ціни пакета акцій, можуть передбачати зобов'язання покупця щодо виконання інших умов конкурсу, таких як погашення кредиторської заборгованості, внесення інвестицій, тощо. Упровадження цього регуляторного акта дасть змогу здійснювати процедуру підготовки та проведення продажу пакета акцій держави у статутному капіталі банку або спільного продажу пакета акцій держави та акцій інших акціонерів у статутному капіталі банку шляхом конкурсу, викупу.

6. Характеристика очікуваних соціально-економічних наслідків запровадження передбачених заходів

Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.

Згідно з статтею 2 Закону України "Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 31.10.2008 №639-IV кошти від продажу корпоративних прав держави у статутних капіталах банків зараховуються до Державного бюджету України і спрямовуються Міністерством фінансів України на погашення або на вимогу Національного банку України на достроковий викуп державних облігацій України, придбаних Національним банком України.

7. Очікувані результати прийняття акта

Очікувані результати прийняття акта становлять надходження до Державного бюджету коштів, отриманих від приватизації, у сумі не менш як 16,974 млрд. грн.

Реалізація проекту не потребує додаткових витрат з державного бюджету. Витрати на заходи, пов'язані з продажем корпоративних прав держави у статутних капіталах банків, здійснюватиметься за рахунок передбачених у Державному бюджеті України коштів, що спрямовуються на заходи, пов'язані з проведенням приватизації державного майна, за програмою класифікації видатків та кредитування державного бюджету 3502020.

Витрати суб'єктів господарювання становлять здійснення реєстраційного внеску за подання заяви на участь у конкурсі у розмірі 17 грн.

Прийняття зазначеного проекту постанови сприятиме поверненню коштів, витрачених на капіталізацію банків, до Державного бюджету України та підвищенню ефективності діяльності державних органів у фінансово-кредитній сфері.

8. Показники результативності акта

Прогнозні значення показників результативності регуляторного акта встановлюються такі:

- надходження до Державного бюджету коштів, отриманих від приватизації, у сумі не менш як 16,974 млрд. грн.

- дія регуляторного акта буде поширюватиметься на 20 суб'єктів господарювання

- розмір коштів, що витрачатимуться суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта становить здійснення реєстраційного внеску у розмірі 17 грн. для участі у конкурсі відповідно до вимог чинного законодавства.

- регуляторний акт доводиться до відома суб'єктів господарювання та фізичних осіб через засоби масової інформації. Регуляторний акт оприлюднено на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України в мережі Інтернет тощо.

Дія регуляторного акта не передбачає витрат Державного бюджету.

У сегменті ринку банківських послуг здійснюється покращення макроекономічної ситуації та заходи, які були вжиті Національним банком України для стабілізації грошової одиниці, мали позитивний вплив на стан грошово-кредитної сфери.

Зокрема, починаючи з другої половини лютого 2010 року на міжбанківському ринку спостерігалося збільшення пропозиції іноземної валюти, що сприяло зміцненню гривні і дало змогу Національному банку України відновити операції з купівлі іноземної валюти.

Також стійкою є тенденція до відновлення ресурсної бази банків. Так у січні - липні 2010 року обсяг коштів населення в банківській системі збільшився на 17,7 %, а коштів юридичних осіб - на 9,1 %. Левова частка приросту коштів населення та весь обсяг приросту коштів юридичних осіб припадають на депозити в національній валюті, що свідчить про підвищення довіри до гривні, а також про зменшення інфляційних і девальваційних очікувань.

Стабільне відновлення ресурсної бази банків та достатній рівень ліквідності на фоні зменшення цінового тиску сприяли зниженню вартості коштів у національній валюті. Як результат середньозважена вартість кредитів у національній валюті зменшилася з 19,6 % у грудні 2009 року до 13,5 % у липні 2010 року.

Водночас зазначені позитивні тенденції поки що не активізували процеси кредитування, оскільки фінансовий стан значної кількості підприємств - потенційних позичальників після кризи все ще залишається важким, а вартість кредитних ресурсів (навіть в умовах тенденції до її зниження) - досить високою.

Впровадження процедури продажу пакетів акцій банків, у яких держава прийняла участь у капіталізації призведе до оздоровлення банківського сектору, та як наслідок позитивно вплине на стан грошово-кредитної сфери. Кошти від продажу корпоративних прав держави у статутних капіталах банків зараховуються до Державного бюджету України і спрямовуються Міністерством фінансів України на погашення або на вимогу Національного банку України на достроковий викуп державних облігацій України, придбаних Національним банком України.

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись шляхом базового, повторного та періодичного відстеження його результативності.

Базове відстеження результативності зазначеного проекту регуляторного акта здійснюватиметься до дати набрання ним чинності шляхом опрацювання, аналізу статистичних даних на ринку банківських послуг та у кредитно-грошовій сфері.

Повторне відстеження планується здійснити через рік після набрання чинності регуляторним актом, в результаті якого відбудеться порівняння показників базового та повторного відстеження. Всі показники результативності будуть визначатися у числовій та монетарній формі. Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено один раз на кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності регуляторного акта.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом підготовки та проведення конкурсів Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел. 200-33-74).

Голова ФондуО. Рябченко