A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна"

від 13 травня 2009 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна"

1. Опис проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання.

Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" підготовлено у зв'язку з відхиленням 19 лютого 2009 року Верховною Радою України проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2331), відповідно до доручень Першого віце-прем'єр-міністра України О. Турчинова від 01.04.2009 № 17536/0/1-09, від 28.04.2009 № 17536/2/1-09, доручення Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики від 22.04.2009 № 04-17/11-375.

Відповідно до зазначеного доручення Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики при формуванні редакції проекту використовувалася редакція проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2331), яка відпрацьована Комітетом спільно зі Спеціальною контрольною комісією Верховної Ради України з питань приватизації.

Підготовка і прийняття зазначеного законопроекту зумовлена необхідністю удосконалення базового законодавства з питань приватизації, вирішення проблем приватизації попередніх років та питань, пов'язаних з сучасними економічними реаліями, взаємоузгодженості із новоприйнятим законодавством та забезпечення реалізації норм Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2012 роки", проект якої знаходиться на розгляді Верховної Ради України (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2330).

2. Визначення цілей державного регулювання.

Метою законопроекту є удосконалення та оновлення Закону України "Про приватизацію державного майна", формування чіткої, ефективної, стабільної правової бази у сфері приватизації, досягнення прозорості, відкритості приватизаційного процесу, врегулювання прогалин законодавчого акту, забезпечення узгодження закону з новоприйнятими законодавчими актами, створення ґрунтовної законодавчої основи для реалізації положень нової Державної програми приватизації та виконання приватизаційних завдань .

3. Альтернативні способи досягнення встановлених цілей.

Існує два альтернативні способи досягнення встановлених цілей:

1. Збереження чинної редакції Закону України "Про приватизацію державного майна", тобто альтернатива залишення базового закону про приватизацію без змін.

Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки положення чинної редакції Закону України "Про приватизацію державного майна", є не узгодженими із положеннями новоприйнятого законодавства, застарілими та такими, що не відповідають економічним реаліям сьогодення, залишають неврегульованими колізії та недоліки законодавства. Залишення чинної редакції закону може мати наслідком гальмування подальшого розвитку процесу приватизації, призведе до неможливості реалізації положень нової Державної програми приватизації, яка визначає стратегію приватизації державного майна на найближчий період, і положення якої розроблено в пакеті із змінами до базових законів з питань приватизації, які забезпечать її впровадження і виконання.

2. Досягнення встановлених цілей шляхом внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" та викладення його в новій редакції. Зазначений спосіб забезпечить удосконалення правового забезпечення приватизаційного процесу, приведення базового Закону з питань приватизації у відповідність до новоприйнятого законодавства, сучасних економічних реалій, реалізацію та виконання вимог нової Державної програми приватизації, подальший розвиток приватизації.

Нова редакція закону сприятиме вирішенню проблем приватизації попередніх років, взаємоузгодженості, гармонізації приватизаційного законодавства, проведенню ефективної, відкритої приватизації, забезпеченню надходжень до Державного бюджету і наповненню стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.

У зв'язку із наведеним вище, єдиним прийнятним способом досягнення встановлених цілей є прийняття Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна".



4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми.

Законопроектом передбачено:

- визначення основних термінів, які застосовуються у законодавстві з питань приватизації;

- чітке визначення об'єктів та суб'єктів приватизації;

- уточнення формулювань та критеріїв об'єктів, які мають загальнодержавне значення та не підлягають приватизації, положень щодо затвердження переліку таких об'єктів;

- формування завдань з приватизації;

- здійснення передприватизаційної підготовки об'єктів права державної власності, порядок та заходи її проведення;

- чіткий порядок приватизації об'єктів середньої, великої та малої приватизації;

- визначення складу обмежень щодо розпорядження та використання державним майном, яке перебуває у процесі приватизації;

- удосконалення положень щодо прийняття рішень про приватизацію, роботи комісії з приватизації, затвердження планів приватизації;

- чітке визначення способів приватизації, запровадження нового способу продажу державного майна - конкурсу з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону;

- удосконалення механізмів проведення способів продажу державного майна;

- унормування питань продажу державними органами приватизації земельних ділянок державної власності, на яких розташовані об'єкти, що підлягають приватизації;

- удосконалення інформаційної складової процесу приватизації, забезпечення відкритості та прозорості приватизації шляхом розміщення повної та достовірної інформації про всі етапи приватизації;

- збереження пільг та соціальних гарантій для працівників підприємств, що приватизуються;

- уточнення норм та положень щодо зобов'язань покупців об'єктів приватизації, укладення договорів купівлі-продажу, посилення відповідальності нових власників за результати господарювання приватизованих підприємств у післяприватизаційний період, забезпечення беззбиткової діяльності придбаних підприємств та сплати податків до бюджетів усіх рівнів;

- вдосконалення механізму та посилення державного контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, укладених в процесі приватизації.

Впровадження удосконалених законопроектом механізмів і процедур приватизації державного майна забезпечить ефективність, прискорення, відкритість приватизації, збільшення надходжень до Державного бюджету і наповнення стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта.

Серед ризиків впливу зовнішніх чинників на дію акту слід відмітити ризики, пов'язані з:

- нестабільною політичною ситуацією в країни, яка негативно впливає на дії потенційних інвесторів;

- впливом світової фінансової кризи на економіку країни та поведінку потенційних покупців.

Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:

- вирішити проблему недосконалості законодавчого забезпечення механізмів приватизації державного майна;

- виконати вимоги нової Державної програми приватизації

- врегулювати питання підготовки об'єктів приватизації до продажу;

- вдосконалити механізми, процедури приватизації державного майна, забезпечити їх спрощення;

- забезпечити надходження до бюджету, наповнення стабілізаційного фонду Державного бюджету України;

- збільшити глибину реформування державної власності;

- вдосконалити контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу новими власниками об'єктів приватизації;

- забезпечити високу поінформованість громадян про процеси реформування відносин власності, підвищити відкритість та прозорість приватизації.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

Очікуваними наслідками дії акта не передбачено нанесення шкоди суб'єктам господарювання.

Контроль за проведенням приватизації державного майна, виконанням Державної програми приватизації на відповідний період здійснюється щомісяця і щоквартально.

6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта.

Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом створення досконалої, чіткої, прозорої законодавчої бази з питань приватизації державного майна, удосконалення механізмів та процедур здійснення приватизаційного процесу та його прискорення, сприятиме гармонізації законодавства в сфері приватизації, формуванню сталої правової основи для проведення ефективної, відкритої приватизації, створенню конкурентного середовища, як умови для зростання економіки країни, добробуту населення.

Прийняття закону забезпечить виконання норм нової Державної програми приватизації, збільшення надходжень до Державного бюджету і наповнення стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта.

Акт набирає чинності з дня його опублікування у засобах масової інформації відповідно до законодавства України. Обмеження строку дії акту немає.

8. Визначення показників результативності регуляторного акта.

Показниками результативності регуляторного акта є :

- показники приватизації відповідно до Державної програми приватизації:

- кількість приватизованих об'єктів державної власності, у тому числі за групами (у тому числі разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані);

- надходження коштів від продажу об'єктів до Державного бюджету;

- кількість укладених договорів купівлі - продажу об'єктів приватизації;

- результати виконання покупцями взятих зобов'язань за договорами купівлі - продажу.

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акта у разі його прийняття.

9.1. Щомісячне інформування Президента України, Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади з питань фінансової політики про хід виконання Програми;

9.2. щоквартальне надання аналітичної довідки про хід приватизації державного майна та виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України та центральному органу виконавчої влади з питань фінансової політики;

9.3. оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації, у тому числі шляхом розміщення її на офіційній сторінці Фонду державного майна України в мережі Internet.

Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься відстеження, у строки, установлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Вид даних для відстеження - аналітична довідка про хід приватизації державного майна та виконання нової Державної програми приватизації, в тому числі показники приватизації державного майна.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності та виконання програмних документів Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).

В. о. Голови Фонду державного майна УкраїниД. Парфененко