A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу постанови КМУ "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2010 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави"

від 1 грудня 2010 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2010 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави"

1. Опис проблеми

Законами України про Державний бюджет України на відповідні роки передбачено, що господарські товариства, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, сплачують до державного бюджету дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності у відповідному році пропорційно розміру державної частки (акцій, паїв) у їх статутних капіталах у розмірі базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів.

Відповідно до пп. "ж" п. 3 ст. 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Фонд державного майна України здійснює разом з центральним органом виконавчої влади з питань економіки та Міністерством фінансів України формування дивідендної політики та забезпечує її реалізацію в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 5 Порядку формування та реалізації дивідендної політики держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.07 №702 базові нормативи та строки перерахування до державного бюджету дивідендів щороку затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна України.

Необхідно зауважити, що базовий норматив розробляється з урахуванням галузевих особливостей, виду господарської діяльності та обсягу прибутку, одержаного господарськими організаціями у минулих роках, на підставі показників, передбачених державним бюджетом і основними напрямами бюджетної політики на наступний бюджетний період, та прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку.

Суб'єкти управління корпоративними правами держави, відповідно до затверджених базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів забезпечують реалізацію дивідендної політики держави шляхом здійснення заходів щодо прийняття у межах корпоративних прав рішень про визначення розміру, порядку та строків виплати дивідендів господарськими товариствами.

Ст. 30 Закону України "Про акціонерні товариства" передбачає сплату дивідендів у строк не пізніше шести місяців після закінчення звітного року.

У разі порушення термінів сплати дивідендів, нормативно не передбачені повноваження суб'єктів управління корпоративними правами держави щодо заходів впливу на порушників. Тому проектом постанови КМУ передбачено у разі невиплати господарським товариством дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2010 році до державного бюджету до 1 липня 2011 року, суб'єктами управління корпоративними правами держави здійснюються заходи щодо розірвання контракту з керівником такого товариства .

З метою, виконання вищеперерахованих нормативно-правових актів, забезпечення надходжень у 2011 році до державного бюджету дивідендів від господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави та встановлення відповідальності суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів на державну частку Фондом державного майна розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2010 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави".

2. Цілі прийняття акта

Головними цілями прийняття регуляторного акта є забезпечення надходжень у 2011 році до державного бюджету дивідендів від господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави; забезпечення суб'єктами управління корпоративними правами держави прийняття у межах корпоративних прав вищим органом управління відповідного товариства рішень про нарахування дивідендів; посилення відповідальності суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів на державну частку.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей

У цьому випадку є два альтернативних способи досягнення встановлених цілей.

3.1. Прийняття такого акта іншим органом виконавчої влади, що суперечитиме Закону України "Про управління об'єктами державної власності" та постанові Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку формування та реалізації дивідендної політики держави" від 12.05.07 №702, тобто є неприпустимим.

3.2. Прийняття постанови КМУ "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2010 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави" сприятиме забезпеченню надходжень у 2011 році до державного бюджету дивідендів від господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави; посилення відповідальності суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів на державну частку.

Таким чином, для забезпечення вимог законодавчих та нормативних актів з питань здійснення дивідендної політики держави, прийняття постанови КМУ "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2010 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави" є необхідним.

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

У запропонованому проекті пропонується затвердити базовий норматив відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2010 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави у розмірі 30%.

Суб'єкти управління корпоративними правами держави, у межах корпоративних прав, забезпечують прийняття вищим органом управління відповідного товариства рішення про нарахування дивідендів у розмірі 30% від чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності господарських товариств у 2010 році.

Також, суб'єкти управління корпоративними правами держави у разі не сплати господарським товариством дивідендів за результатами діяльності у 2010 році до державного бюджету до 1 липня 2011 року вживають заходи щодо розірвання контракту з керівником такого товариства.

5. Обгрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Вплив зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Оцінка можливості впровадження регуляторного акта та виконання його вимог є високою.

Досягненням установлених цілей у разі прийняття регуляторного акта буде підвищення ефективності управління корпоративними правами держави; посилення відповідальності суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів; забезпечення надходження дивідендів до Державного бюджету України; посилення контролю з боку суб'єктів управління корпоративними правами держави за своєчасною сплатою господарськими товариствами дивідендів на державну частку.

Реалізація регуляторного акта не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.

Запровадження зазначеного регуляторного акта забезпечить високу ймовірність досягнення поставлених цілей.

6. Очікувані результати

Впровадження цього регуляторного акта дасть змогу:

- забезпечить надходження дивідендів до Державного бюджету України;

- забезпечити суб'єктами управління корпоративними правами держави прийняття у межах корпоративних прав вищим органом управління господарського товариства рішень про нарахування дивідендів;

- посилити відповідальність суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів;

- посилити контроль з боку суб'єктів управління корпоративними правами держави за своєчасною сплатою господарськими товариствами дивідендів на державну частку.

7. Обгрунтування строку чинності акта

Обмежень строку регуляторного акта немає, однак дія постанови поширюється на розподіл прибутку господарських товариств, отриманого тільки за результатами фінансово-господарської діяльності у 2010 році. Термін чинності регуляторного акта - постанова набирає чинності з 01 січня 2011 року.

8. Показники результативності акта

У разі запровадження регуляторного акта буде виконано вимогу законів України про Державний бюджет України на відповідні роки, Закону України "Про управління об'єктами державної власності" та постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку формування та реалізації дивідендної політики держави" від 12.05.07 №702.

Регуляторний акт обов'язковий для виконання Фондом державного майна України, міністерствами та іншими суб'єктами управління корпоративними правами держави.

Розподіл вигод і витрат для суб'єктів регуляторного акта у зв'язку з прийняттям запропонованого акта наведено у таблиці.

Суб'єкти Вигоди Витрати
Держава, як акціонер Реалізація законних інтересів держави як акціонера в частині отримання доходу від володіння корпоративними правами. Жодних
Суб'єкти управління корпоративними правами держави Посилення відповідальності суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів; посилення контролю за своєчасною сплатою господарськими товариствами дивідендів на державну частку. Жодних

Рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень регуляторного акта високий.

9. Заходи для відстеження результативності регуляторного акта

9.1. Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах термінів, встановлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.

Повторне відстеження здійснюється через 3 місяці після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через півроку, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Встановлені кількісні та якісні показники результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового обстеження.

Періодичне відстеження здійснюється раз у півроку, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Встановлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються зі значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюються на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

9.2. Результати моніторингу надходжень дивідендів до доходної частини Державного бюджету України від володіння корпоративними правами держави щомісячно подаються до Міністерства фінансів України. Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом стратегії корпоративного управління Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел. 200-35-04, ел. адреса: Lesya@spfu.gov.ua).

Перший заступник Голови ФондуЄ. Іванов