A A A K K K

Аналіз реґуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до ст. 9 Закону України "Про професійних творчих працівників та творчі спілки" щодо переважного права творчих спілок на укладання договору найму приміщень державної або комунальної власності

від 31 травня 2010 р.

АНАЛІЗ РЕҐУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до ст. 9 Закону України "Про професійних творчих працівників та творчі спілки" щодо переважного права творчих спілок на укладання договору найму приміщень державної або комунальної власності

1. Опис проблеми

Відповідно до п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 10.07.1998 № 1058 "Про передачу нерухомого майна творчим спілкам" органам місцевого самоврядування рекомендовано передати творчим спілкам у власність або довічне користування будинки (приміщення) комунальної власності.

Проте на сьогодні у м. Києві та інших регіонах України непоодинокими є випадки виселення творчих спілок із приміщень, які вони займали на законних підставах для здійснення своєї статутної діяльності, зокрема безпідставно розриваються або не продовжується строк дії договорів оренди.

Як приклад,18 грудня 2008 року Київська міська рада без попередження спілок (орендарів) прийняла рішення № 861-1/861 "Про внесення доповнень до рішення Київради від 24.06.2009 № 322/1532 "Про затвердження переліку будинків, які підлягають реконструкції або реставрації за залучені кошти". До зазначеного переліку увійшли будинки за адресами:

- вул. Пушкінська, 32, літера А, у якому розміщені Національна спілка композиторів України, Київська організація Національної спілки композиторів України та Національний ансамбль солістів "Київська камерата" (зазначений об'єкт включено до додатку 3 вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України від 10.07.1998 № 1058);

- вул. Рейтарська, 27, у будинку розміщена Національна спілка майстрів народного мистецтва України.

Крім цього, більше трьох років органи місцевого самоврядування м. Києва не продовжують договір оренди приміщень по вул. Майбороди (Мануїльського), 25-б Спілці дизайнерів України, які вона займає з 1988 року. Будинки за зазначеними адресами є знаними в Україні культурно-мистецькими осередками.

Таким чином, вирішення вищевикладеної проблеми має велике значення для подальшого розвитку та збереження національної культури.

2. Цілі прийняття акта

Основними цілями прийняття регуляторного акту є надання переважного права творчим спілкам, у разі закінчення строку договору найму приміщення державної та комунальної власності, на укладання договорів найму, за умови належного виконання творчими спілками обов'язків цих договорів, виключно для здійснення їх статутної діяльності.

Крім цього, прийняття зазначеного регуляторного акту сприятиме припиненню виселення органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування творчих спілок із займаних ними на законних підставах приміщень (творчих майстерень), у яких вони здійснювали свою статутну діяльність, шляхом непродовження строку дії укладених договорів найму приміщень державної та комунальної форм власності.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей

Першою альтернативою до запропонованого регуляторного акта - не надання переважного права творчим спілкам, у разі закінчення строку дії договору найму приміщення державної та комунальної власності, на укладання договорів найму таких приміщень. Однак, це може призвести лише до заглиблення існуючої проблеми і жодним шляхом не сприятиме її вирішенню.

Можлива і друга альтернатива внесення змін до ст. 9 Закону України "Про професійних творчих працівників та творчі спілки" щодо переважного права творчих спілок на укладання договору найму приміщень державної або комунальної власності, адже це сприятиме запобіганню практики виселення органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування творчих спілок із займаних ними на законних підставах приміщень (творчих майстерень), у разі припинення строку дії договорів найму такого майна.

4. Опис механізмів і заходів, для вирішення проблеми

Для вирішення проблеми, пов'язаної із виселенням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування творчих спілок із займаних ними на законних підставах приміщень державної та комунальної форм власності, для здійснення своєї статутної діяльності, пропонується надати творчим спілкам, у разі закінчення строку дії договору найму цих приміщень, переважне право на укладання договору найму такого майна, за умови належного виконання обов'язків за таким договором, здійснення виключно статутної діяльності та без права передачі цього майна у піднайм.

5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Позитивним фактором прийняття запропонованого законопроекту є запобігання практики позбавлення творчих спілок права користування приміщеннями державної та комунальної власності для здійснення своєї статутної діяльності у разі припинення строку дії договорів найму таких приміщень.

Негативним фактором у прийнятті запропонованого регуляторного акта може бути обмеження суб'єктів управління у здійсненні ними повноважень щодо розпорядження майном.

6. Очікувані результати

Сфера впливу Вигоди Витрати
Держава Збереження української національної культури, сприяння розвитку національних творчих спілок, вдосконалення їх діяльності щодо творення національної культури та мистецтв Відсутні
Творчі спілки Посилення державної підтримки творчих спілок Відсутні

Таким чином, на підставі аналізу вигод та витрат, можна зробити висновок про доцільність запровадження такого регулювання.

7. Обґрунтування строку чинності акта

Обмежень строку дії регуляторного акта немає, що дасть змогу розв'язати існуючі проблеми та досягти намічених цілей.

8. Показники результативності акта

Показником результативності запропонованого акту є зменшення кількості випадків виселення органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування творчих спілок із займаних ними на законних підставах приміщень державної та комунальної форм власності, у яких вони здійснюють свою статутну діяльність.

9. Заходи для відстеження результативності регуляторного акта

Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження.

Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом, а також може бути здійснене і після набрання чинності цим регуляторним актом.

Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом.

Періодичне відстеження планується здійснювати раз у три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження. Визначені кількісні значення показника результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, визначених під час повторного відстеження.

Голова ФондуО. Рябченко