A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна"

від 15 лютого 2009 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна"

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 01.12.2008 № 57800/1/1-08 відповідно до листа Мінекономіки України від 30.12.2008 № 3201-23/617 Фонд державного майна розробив зміни до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891, (далі - Методика), пов'язані з визначенням розміру компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) у випадку неможливості їх отримання для подальшої приватизації. Така ситуація виникає у зв'язку з відсутністю часток (паїв, акцій) або суб'єкта господарювання, частка (пай, акції) якого підлягають передачі, або неможливістю оформлення державним органом приватизації правонаступництва на корпоративні права держави, або у випадку, коли часта (паї, акції) обтяжені додатковими зобов'язаннями (рішенням судових органів) або не можуть бути визнані відповідно до законодавства об'єктами приватизації групи Е.

З метою урегулювання сторонами зазначених вище проблем пропонується внесення змін до Методики, які дадуть змогу визначити розмір компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) у випадку неможливості їх отримання державним органом приватизації, а також до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі в майні суб'єктів підприємницької діяльності, затвердженого наказом Фонду державного майна від 18.02.98 № 284, які визначать порядок такої компенсації.

2. Мета і шляхи її досягнення

Внесення змін до Методики дасть змогу визначати розмір компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) у випадку неможливості їх отримання за єдиними правилами, що сприятиме об'єктивності отриманих результатів.

Суть найважливіших положень запропонованого проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" полягає в такому.

У зв'язку з можливою наявністю декількох причин відсутності отримання державним органом приватизації часток (паїв, акцій), пропонується декілька шляхів визначення розміру компенсації державному органу приватизації їх вартості.

Для випадків, коли частки (паї, акції) відсутні, або відсутня можливість оформлення правонаступництва державного органу приватизації на корпоративні права держави, або у випадку, коли частки (паї, акції) обтяжені додатковими зобов'язаннями (рішенням судових органів), розмір компенсації визначається за результатами незалежної оцінки частки (паю, акцій).

Для випадків, коли частки (паї, акції) обтяжені додатковими зобов'язаннями (рішенням судових органів), базою оцінки може бути інвестиційна вартість. Замовником оцінки виступає державний орган приватизації. Якщо у випадках, зазначених у попередньому та цьому абзацах, розмір частки (паю, пакета акцій) становить менш як 10 відсотків статутного капіталу суб'єкта господарювання, частка (пай, акції) якого підлягають передачі державному органу приватизації, та (або) номінальна вартість частки (паю, акцій) не перевищує 5000 гривень, розмір компенсації визначається шляхом проведення стандартизованої оцінки відповідно до наступного абзацу.

У разі неповноти, недостовірності або відсутності інформації про частку (пай, акції), що міститься у вихідних даних, та іншої інформації, необхідної для оцінки, розмір компенсації визначається на підставі ціни, за якою частка (пай, акції) були відчужені відкритим акціонерним товариством, збільшеної на коефіцієнт, що розраховується на підставі встановлених Національним банком облікових ставок, починаючи з дати отримання акціонерним товариством коштів внаслідок відчуження або дати укладання відповідного договору, залежно від того, яка подія відбулася раніше (далі - дата відчуження), до дати прийняття державним органом приватизації рішення про компенсацію. У разі відсутності інформації про ціну, за якою частка (пай, акції) були відчужені, розмір компенсації визначається на підставі балансової вартості такого об'єкта на дату оцінки державного (орендного) підприємства, що проводилася з метою визначення статутного капіталу акціонерного товариства, яке було створене в процесі приватизації (корпоратизації). У разі відсутності інформації про дату відчуження частки (паю, акцій) сума компенсації визначається на підставі ціни, за якою частка (пай, акції) були відчужені відкритим акціонерним товариством, збільшеної на коефіцієнт, що розраховується на підставі встановлених Національним банком облікових ставок, починаючи з дати реєстрації відкритого акціонерного товариства як суб'єкта господарювання до дати прийняття державним органом приватизації рішення про компенсацію.

У разі відсутності суб'єкта господарювання, частка (пай, акції) якого підлягають передачі, у зв'язку з його ліквідацією тощо або коли часта (пай, акції) не можуть бути визнані відповідно до законодавства про приватизацію об'єктами приватизації групи Е, розмір компенсації визначається шляхом проведення стандартизованої оцінки відповідно до попереднього абзацу.

3. Правові аспекти

Нормативно-правова база, що регулює питання компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) у випадку неможливості їх отримання державним органом приватизації для подальшої приватизації, включає Цивільний кодекс України, Господарський кодекс України, Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Методику оцінки майна, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891, Національний стандарт № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року №1440, та інші національні стандарти оцінки, Порядок передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, затверджений наказом Фонду державного майна України від 18.02.98 № 284.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту не потребує додаткових матеріальних витрат.

5. Позиція заінтересованих органів

З метою виконання статті 21 Закону України "Про засади держаної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" проект нормативно-правового акта буде надісланий Державному комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.

З метою з'ясування позиції заінтересованих органів після оприлюднення проект нормативно-правового акта відповідно до порядку, встановленого Регламентом Кабінету Міністрів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950, буде надісланий таким заінтересованим органам: Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Державному комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Наглядовій раді з питань оціночної діяльності, Міністерству юстиції.

6. Регіональний аспект

Проект акта не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць та не впливає на регіональний розвиток.

7. Громадське обговорення

Проект нормативно-правового акта було розроблено Фондом державного майна як державним органом, який відповідно до законодавства здійснює повноваження, пов'язані з державним регулюванням оціночної діяльності, разом з представниками саморегулівних організацій оцінювачів (Українського товариства оцінювачів та Асоціації фахівців оцінки). Проект нормативно-правового акта разом з повідомленням про його оприлюднення та аналізом регулятивного впливу розміщений на офіційному сайті Фонду державного майна України для одержання зауважень і пропозицій.

Таким чином головний розробник проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна" вжив максимально вичерпних заходів для оприлюднення проекту зазначеного нормативно-правового акта з метою забезпечення широкого громадського обговорення його положень не тільки професіоналами в сфері оцінки майна, а також усіма бажаючими взяти участь у обговоренні членами суспільства.

8. Прогноз результатів

Прийняття постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики оцінки майна":

сприятиме захисту майнових прав та інтересів держави у випадках неможливості отримання державними органами приватизації часток (паїв, акцій), що належать державі;

дасть змогу визначати розмір компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) у випадку неможливості їх отримання за єдиними правилами, що сприятиме об'єктивності отриманих результатів.

В. о. Голови ФондуД. Парфененко

"___" _________________ 2009 р.