A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про Державну програму приватизації на 2010-2014 роки"

від 14 грудня 2009 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про Державну програму приватизації на 2010-2014 роки"

1. Опис проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання

Проект Закону України "Про Державну програму приватизації на 2010-2014 роки" розроблено Фондом державного майна України відповідно до доручення Першого віце-прем'єр-міністра України О. Турчинова від 21.10.09 № 28130/21/1-09.

Приватизація державного майна досі здійснюється відповідно до пріоритетів, умов та механізмів приватизації, передбачених чинною Державною програмою приватизації на 2000-2002 роки, яка діє до затвердження нової Державної програми приватизації.

Подальше реформування соціально-економічної сфери, розв'язання актуальних проблем економіки потребують перегляду принципів та підходів до процесу приватизації, удосконалення процесів приватизації, прийняття нової Державної програми приватизації, яка відповідатиме сучасним економічним реаліям.

Підготовка і прийняття нової Державної програми приватизації зумовлена необхідністю удосконалення законодавства з питань приватизації, вирішення наявних проблем у цій сфері, забезпечення взаємоузгодженості із новоприйнятим законодавством та з проектами базових законів з питань приватизації, які на сьогодні знаходяться на розгляді Кабінету Міністрів України, забезпечення виконання завдань, поставлених перед державними органами приватизації.

2. Визначення цілей державного регулювання

Метою законопроекту є визначення мети, пріоритетів та умов приватизації державного майна у 2010-2014 роках. Стратегія подальшого реформування державної власності включає здійснення заходів, спрямованих на завершення приватизації державного майна як широкомасштабного проекту трансформації державної власності, що розпочався в Україні в 1992 році, гармонізацію процесів приватизації із стратегією розвитку національної економіки та її окремих галузей.

Основною метою приватизації у 2010-2014 роках є підвищення соціально-економічної ефективності виробництва, забезпечення взаємопов'язаності стратегії приватизації державного майна із стратегією розвитку економіки України та її окремих галузей; перехід на програмні принципи ринкової трансформації у стратегічних галузях економіки під час приватизації об'єктів, яка має ґрунтуватися на програмах розвитку таких галузей; сприяння технологічному та управлінському оновленню підприємств, оптимізація частки державного сектору економіки, створення конкурентного середовища; забезпечення використання коштів, отриманих від приватизації, для задоволення потреб суспільства та структурної перебудови економіки України.

3. Альтернативні способи досягнення встановлених цілей

Існує два альтернативні способи досягнення встановлених цілей:

1. Збереження чинної редакції Закону України "Про Державну програму приватизації", тобто альтернатива залишення пріоритетів, умов та механізмів приватизації, передбачених чинною Державною програмою приватизації на 2000-2002 роки, яка діє до затвердження нової Державної програми приватизації, без змін.

Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки положеннями чинної Державної програми приватизації визначено мету, пріоритети та умови приватизації на період 2000-2002 роки. Встановлені підходи до приватизації є застарілими та такими, що не відповідають економічним реаліям сьогодення, залишають неврегульованими колізії та недоліки законодавства в сфері приватизації, є не узгодженими із положеннями новоприйнятого законодавства.

Залишення чинної редакції закону без змін може мати наслідком гальмування подальшого розвитку процесу приватизації, призведе до неузгодженості положень Програми з базовими законами з питань приватизації, проекти яких знаходяться на розгляді Уряду, що негативно вплине на виконання завдань, поставлених перед державними органами приватизації.

2. Досягнення встановлених цілей шляхом підготовки Державної програми приватизації на 2010-2014 роки з урахуванням редакції проекту Державної програми приватизації на 2009-2013 роки (реєстр. № 2330 від 07.04.08), яку було підготовлено Комітетом Верховної Ради України з питань економічної політики до ІІІ читання, та враховуючи положення проектів базових законів з питань приватизації. Зазначений спосіб забезпечить удосконалення правового забезпечення приватизаційного процесу, приведення Програми у відповідність до новоприйнятого законодавства, сприятиме вирішенню проблем приватизації попередніх років, взаємоузгодженості, гармонізації приватизаційного законодавства.

Нова редакція закону створить умови для проведення ефективної, відкритої приватизації, забезпечення виконання фінансових завдань з надходжень до Державного бюджету і наповненню стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.

У зв'язку із наведеним вище, єдиним прийнятним способом досягнення встановлених цілей є прийняття Закону України "Про Державну програму приватизації на 2010-2014 роки".

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Відповідно до встановленої мети проектом Державної програми приватизації на 2010-2014 роки визначаються пріоритети приватизації на визначений період:

оптимізація структури державної власності у виробничій сфері;

урахування впливу приватизації на економічну конкуренцію та безпеку держави;

залучення до приватизації покупців, які заінтересовані у довгостроковому розвитку підприємств;

підвищення довіри покупців до процесу приватизації;

урахування індивідуальних особливостей об'єктів приватизації;

досягнення максимальної ефективності продажу об'єктів приватизації, зокрема шляхом продажу: дрібних пакетів акцій, окремо визначених об'єктів нерухомого майна, об'єктів незавершеного будівництва, збиткових підприємств під зобов'язання покупців щодо проведення їх фінансового оздоровлення, високоліквідних об'єктів для забезпечення виконання завдань з надходження коштів від приватизації;

сприяння розвиткові фондового ринку з використанням продажу акцій акціонерних товариств на фондових біржах;

збільшення обсягу надходження до державного бюджету коштів, одержуваних від приватизації, шляхом підвищення конкурентності та прозорості продажу об'єктів приватизації.

З урахуванням мети та пріоритетів встановлюються завдання:

забезпечення досягнення максимальної відкритості та прозорості всіх процедур приватизації;

здійснення приватизації об'єктів, подальше перебування яких у державній власності є економічно недоцільним;

зосередження на індивідуальній приватизації, зокрема підприємств, які згідно з Програмою належать до групи Г, за умови, що всі етапи та процедури приватизації передбачають врахування індивідуальних особливостей підприємств та ринку його товарів ( робіт, послуг);

досягнення максимальної глибини приватизації об'єктів, розпочатої до набрання чинності цією Програмою;

забезпечення надходження до державного бюджету коштів, одержуваних від приватизації, в сумі, передбаченій законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Для забезпечення виконання встановлених завдань та досягнення визначеної мети приватизації, керуючись рішенням РНБОУ від 15.02.2008 "Про забезпечення національних інтересів і національної безпеки у сфері приватизації та концептуальні засади їх реалізації" проектом Програми передбачено проведення приватизації об'єктів стратегічних галузей економіки країни відповідно до програм розвитку таких галузей.

Програми розвитку цих галузей затверджуватимуться Кабінетом Міністрів України і мають містити галузеві особливості приватизації.

Проектом Програми запроваджується планування процесу приватизації, упорядковується процес формування прогнозованих завдань і визначення об'єктів, приватизацію яких планується розпочати.

Визначаються заходи щодо здійснення передприватизаційної підготовки об'єктів права державної власності.

Внесено уточнення до існуючої класифікації об'єктів приватизації для забезпечення чіткого визначення груп об'єктів з метою раціонального та ефективного застосування способів приватизації. Приватизація державного майна здійснюватиметься у способи, визначені новою редакцію Закону України "Про приватизацію державного майна" - на аукціоні; на конкурсі з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону; на відкритих торгах; на фондових біржах; шляхом викупу - для об'єктів малої приватизації.

Проектом Програми встановлюється порядок застосування способів приватизації для кожної групи об'єктів.

Значна увага у Програмі приділена особливостям приватизації об'єктів, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави або мають ознаки домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг) - група Г. Продаж пакетів акцій, єдиних майнових комплексів таких підприємств здійснюватиметься на конкурентних засадах (на конкурсі з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціоні, відкритих торгах).

Проект містить положення, що регламентують спрощення процедур продажу об'єктів, які протягом останніх років залишаються не реалізованими на аукціонах, конкурсах, по яких відсутній попит покупців. Для таких об'єктів запроваджуються конкурентні способи прискореного продажу - аукціони за методом зниження ціни та аукціони без оголошення ціни.

Проектом максимально розширена сфера дії продажу пакетів акцій на фондових біржах. Передбачено застосування інструментів фондового ринку практично у всіх випадках реалізації об'єктів, не проданих за конкурсом.

Програма містить норми щодо особливостей приватизації об'єктів, діяльність яких регулюється окремим законодавством - науково-дослідні і проектно-конструкторські організації та установи, підприємства агропромислового комплексу, холдингові компанії, підприємства, діяльність яких пов'язана з використанням надр, об'єкти, розташовані у зоні гарантованого добровільного відселення з території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

З метою сприяння приватизації і формування позитивного іміджу України на міжнародній арені, забезпечення відкритості приватизаційних процесів, Програмою передбачено підвищення рівня інформованості потенційних покупців, розкриття повної інформації про умови продажу об'єктів приватизації, покупців, відомостей про хід і результати приватизації в Україні та за її межами.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Серед ризиків впливу зовнішніх чинників на дію акту слід відмітити ризики, пов'язані з:

- нестабільною політичною ситуацією в країні, яка негативно впливає на дії потенційних інвесторів;

- впливом світової фінансової кризи на економіку країни та поведінку потенційних покупців.

Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:

- вирішити проблему недосконалості законодавчого забезпечення механізмів приватизації державного майна;

- врегулювати питання підготовки об'єктів приватизації до продажу;

- вдосконалити механізми, процедури приватизації державного майна, забезпечити їх спрощення;

- досягти максимальної ефективності приватизації державного майна шляхом застосування способів приватизації відповідно до класифікації об'єктів приватизації;

- залучити до процесу приватизації широке коло потенційних покупців;

- врахувати під час приватизації індивідуальні особливості об'єктів приватизації, зокрема об'єктів, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави або мають ознаки домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг);

- збільшити глибину реформування державної власності;

- забезпечити високу поінформованість громадян про процеси реформування відносин власності, підвищити відкритість та прозорість приватизації;

- забезпечити виконання фінансових завдань з надходження коштів від приватизації до державного бюджету, наповнення стабілізаційного фонду Державного бюджету України.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

Очікуваними наслідками дії акта не передбачено нанесення шкоди суб'єктам господарювання.

Контроль за проведенням приватизації державного майна, виконанням Державної програми приватизації на відповідний період здійснюється щомісяця, щоквартально, щорічно.

6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта

Прийняття законопроекту забезпечить подальший розвиток та удосконалення процесів приватизації, підвищення ефективності продажу об'єктів приватизації, вирішення проблем приватизації попередніх років, підвищення відкритості та прозорості процесу реформування державної власності.

Проект Державної програми приватизації на 2010-2014 роки разом з проектами базових законів з питань приватизації сприятиме гармонізації законодавства, формуванню досконалої правової основи для проведення ефективної приватизації, дозволить удосконалити механізми та процедури здійснення приватизаційного процесу, підвищити його економічну ефективність, сприятиме створенню конкурентного середовища, як умови для зростання економіки країни і добробуту населення.

Прийняття закону забезпечить прискорення процесу приватизації, збільшення надходжень до Державного бюджету і наповнення стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Акт набирає чинності з дня його опублікування у засобах масової інформації відповідно до законодавства України. Строк дії нової Державної програми приватизації розраховано на п'ять років (2010-2014 роки) для реалізації поставленої мети, виконання завдань приватизації протягом визначеного періоду.

8. Визначення показників результативності регуляторного акта

Показниками результативності регуляторного акта є :

- показники приватизації відповідно до Державної програми приватизації:

- кількість приватизованих об'єктів державної власності, у тому числі за групами (у тому числі разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані);

- надходження коштів від продажу об'єктів до Державного бюджету;

- результати виконання покупцями взятих зобов'язань за договорами купівлі - продажу.

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акта у разі його прийняття

9.1. Щомісячне інформування Президента України, Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади з питань фінансової політики про хід виконання Програми;

9.2. щоквартальне надання аналітичної довідки про хід приватизації державного майна та виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України та центральному органу виконавчої влади з питань фінансової політики;

9.3. щорічне надання звіту про результати виконання Програми Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України;

9.4. оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації, зокрема, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на веб-сайті Фонду державного майна України та в Інтернеті.

Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься відстеження, у строки, установлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Вид даних для відстеження - аналітична довідка про хід приватизації державного майна та виконання нової Державної програми приватизації, в тому числі показники приватизації державного майна.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності та виконання програмних документів Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).

В. о. Голови Фонду державного майна УкраїниД. Парфененко

"____" __________2009 р.