A A A K K K

Про результати перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу

№ 3029 від 23 листопада 2005 р.

ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ

НАКАЗ

24.11.2005м. КиївN 3029

Про результати перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу

На виконання вимог чинного законодавства України щодо здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договір) та наказу Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 30 жовтня 1997 року N1160 "Про організацію виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року N1012" Фондом, його регіональними відділеннями та Фондом майна АР Крим у третьому кварталі 2005 року перевірено стан виконання покупцями державного майна умов укладених договорів.

Проконтрольовано виконання умов за 1697 договорами (32,7 відсотка всіх договорів, які підлягають контролю протягом поточного року). Перевірками виявлено 189 договорів (11,1 відсотка кількості перевірених), умови яких не виконуються належним чином. З метою усунення допущених покупцями порушень умов договорів органами приватизації протягом кварталу з ними проводилась відповідна робота.

Загальні обсяги інвестицій, внесених у підприємства України з наростаючим з 1995 року підсумком, становлять 4 774,96 млн.грн., 552,9 млн.дол. США та 72,0 млн.євро і в цілому перевищують обсяги, передбачені на цей період умовами договорів. У тому числі у стратегічно важливі для економіки і безпеки держави підприємства їх внесено на загальну суму 2 899,6 млн.грн., 394,2 млн. дол. США і 0,6 млн. євро. Тобто більше половини всіх інвестицій (57 відсотків) надійшло саме у ці підприємства, кількість договорів купівлі-продажу пакетів акцій яких у загальній кількості договорів з інвестзобов'язаннями складає лише 12,2 відсотка.

Зафіксовано створення на підприємствах нових робочих місць. Реалізуються інші зобов'язання покупців.

Поряд з цим, у зв'язку з неналежним виконанням ряду умов договорів, недовнесено інвестицій на загальну суму 384,17 млн.грн. і 13,1 млн. дол.США. Мають місце випадки неналежного виконання інших умов договорів.

За виявленими порушеннями органами приватизації вживались до покупців передбачені законодавством і договорами купівлі-продажу заходи впливу.

Продовжувалася робота з розірвання договорів купівлі-продажу за невиконання покупцями об'єктів приватизації взятих зобов'язань та повернення таких об'єктів у державну власність з метою їх повторного продажу. Станом на початок жовтня 2005 року у державну власність повернуто 190 об'єктів. Ще за 208 об'єктами така робота триває. З числа повернутих у державну власність об'єктів вже повторно продано 96 об'єктів. Сума коштів, отриманих від повторного продажу становить майже 65 млн.грн. і перевищує отриману від першого продажу суму у 2,1 раза. За рештою 84 повернутими у державну власність об'єктами робота щодо їх повторного продажу продовжується.

Регіональними відділеннями Фонду, як свідчать перевірки діяльності окремих з них, допускаються суттєві порушення нормативних вимог у частині оформлення документів про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, погодження подальшого відчуження об'єктів приватизації, внесення змін до договорів купівлі-продажу тощо.

Регіональне відділення ФДМУ по Київській області надало свій звіт до Фонду із запізненням на тиждень. Звіт не містить аналізу результатів контролю, прикладів, узагальнюючих даних.

У зв'язку з викладеним

Н А К А З У Ю:

1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого у третьому кварталі 2005 року, (додається).

2. Звернути увагу начальника Регіонального відділення ФДМУ по Київській області Михайленка В.А. на недотримання регіональним відділенням терміну представлення звіту до Фонду та незадовільну якість матеріалів.

3. Департаменту постприватизаційного супроводження Фонду, регіональним відділенням Фонду, Фонду майна АР Крим:

  • здійснити у четвертому кварталі 2005 року перевірки стану виконання укладених договорів купівлі-продажу в обсягах, що забезпечують виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо загальнорічних обсягів контролю;
  • приділити особливу увагу стану виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави;
  • при виявленні фактів невиконання покупцями об'єктів приватизації взятих зобов'язань застосовувати до них заходи впливу у повній відповідності до вимог чинного законодавства.
4. Регіональним відділенням Фонду, Фонду майна АР Крим:

  • при підготовці чергових звітів проаналізувати виявлені протягом року порушення умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації за їх видами та причинами. Результати навести у звітах разом з пропозиціями щодо усунення проблем;
  • проаналізувати стан документального оформлення результатів контролю умов договорів купівлі-продажу державного майна, подальшого відчуження об'єктів приватизації, внесення змін до договорів купівлі-продажу на предмет відповідності вимогам нормативних документів. Вжити заходів щодо приведення документів у частині їх складу та змісту до вищезазначених вимог. Проінформувати Фонд про здійснену роботу разом з черговими звітами регіональних відділень Фонду;
  • при здійсненні роботи по формуванню умов продажу об'єктів приватизації залучати до участі у ній фахівців підрозділів контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна. При відпрацюванні умов продажу об'єктів приватизації забепечувати конкретність та однозначність їх формулювань.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду Потімкова О.Ю.

Голова ФондуВ. Семенюк

 Затверджено
Наказ Фонду державного майна України
від " 24 " листопада 2005 р. N 3029

ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого у третьому кварталі 2005 року

Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договори), постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України" та згідно з наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 27.02.04 N 372 протягом третього кварталу 2005 року проведено перевірки стану виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.

1. Загальні дані про результати контролю, здійсненого протягом третього кварталу 2005 року

На обліку органів приватизації знаходиться 11310 договорів. З них:

  • договорів купівлі-продажу пакетів акцій акціонерних товариств - 1093;
  • договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації - 7169;
  • договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва - 3048.
Із загальної кількості зазначених договорів, органами приватизації зараз контролюється виконання умов за 5190 договорами (решта 6120 договорів - це договори, умови яких уже виконані, внаслідок чого їх знято з контролю).

Протягом кварталу перевірено стан виконання умов за 1697 договорами що складає 32,7 відсотка договорів із тих, що знаходяться на контролі (додаток 1). Більшість регіональних відділень Фонду та Фонд майна АР Крим забезпечили охоплення перевірками необхідної кількості договорів, як цього вимагають відповідні нормативні та організаційно-розпорядчі документи Фонду.

Динаміка загальних показників виконання покупцями взятих зобов'язань не погіршилася. Якщо у 1996 році згідно з результатами перевірок частка договорів, за якими були виявлені порушення тих чи інших умов, становила 36,6 відсотка від їх загальної кількості, то у 1997 році вона уже склала 32,4 відсотка, у 1998 - 26,6, у 2000 - 19,7, у 2002 - 16,7, у 2004 - 13,6. У третьому кварталі 2005 року порушення умов (головним чином - прострочення договірних термінів) виявлене за 189 договорами, що складає 11,1 відсотка від загальної кількості перевірених.

При виявленні порушень умов договорів до покупців застосовувались відповідні санкції, передбачені чинним законодавством та умовами договорів.

2. Аналіз стану виконання умов договорів купівлі-продажу окремих груп об'єктів приватизації.

У розрізі окремих груп договорів, з числа перерахованих вище, стан виконання їх умов (за накопичувальним підсумком) є таким.

Найбільша кількість порушень умов фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. На сьогодні невиконання їх умов органами приватизації виявлено за 365 договорами (11,9 відсотків загальної кількості договорів цієї групи). У повному обсязі виконано умови за 1153 договорами (37,9 відсотка). Неналежне виконання умов має місце за 139 договорами (4,6 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 1391 договором (45,6 відсотка).

Найбільше договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва обліковується і контролюється регіональними відділеннями Фонду по Житомирській (365), Донецькій (219), Харківській (206), Львівській (201), (Луганській (178) областях і Фондом майна АР Крим (156). Тому більшість перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу цих об'єктів здійснено у звітному кварталі саме цими відділеннями.

Найбільша кількість договорів - 7169 стосуються купівлі-продажу об'єктів малої приватизації. З них умови у повному обсязі виконано за 4561 договором (63,6 відсотка загальної кількості цих договорів). Невиконання умов виявлене за 131 договором (майже 2,0 відсотка). Неналежне виконання умов має місце за 94 договорами (1,5 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 2383 договорами (33,2 відсотка).

Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким. На обліку органів приватизації перебуває 1093 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. За результатами здійсненої перевірки повне і своєчасне виконання умов відмічене за 808 договорами (74 відсотка їх загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущене покупцями за 11 договорами (1 відсоток). Невиконання умов зафіксоване за 87 договорами (8 відсотків). За 187 договорами (17,1 відсотка) терміни виконання умов не закінчились.

Серед вищезазначеної кількості договорів купівлі-продажу пакетів акцій 204 стосуються підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку центрального апарату Фонду знаходиться 130 таких договорів, Фонду майна АР Крим та регіональних відділень Фонду - 74.

Стан виконання цих договорів такий:

  • за 149 договорами, що становить 73,04 відсотка, умови виконано у повному обсязі;
  • за 20 договорами (9,8 відсотка) зобов'язання знаходяться в стадії виконання (інвестиційні зобов'язання та інші зобов'язання, виражені у грошовій формі, виконані, а за іншими зобов'язаннями кінцеві терміни виконання ще не закінчились);
  • за 32 договорами (15,69 відсотка) кінцеві терміни внесення інвестицій та виконання інших зобов'язань ще не закінчились;
  • за 3 договорами (1,47 відсотка) зафіксовано невиконання їх умов. На сьогодні здійснюються заходи щодо забезпечення безумовного їх виконання, а в разі недосягнення позитивних результатів, будуть вжити заходи із розірвання цих договорів та повернення пакетів акцій у державну власність (така робота ведеться за 1 договором).

3. Дані щодо стану виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш характерних умов договорів.

Найбільш значна частина порушень стосується порядку розрахунків за придбані об'єкти приватизації. Протягом кварталу це порушення встановлено за 42 договорами (2,5 відсотка перевірених договорів). Найбільше таких випадків встановлено регіональними відділеннями по місту Києву (15 договорів), Житомирській області (9), Херсонській (4), Луганській (3) та Закарпатській (2) областях.

Недотримання порядку термінів державної реєстрації нової форми власності на придбані покупцями об'єкти приватизації встановлено загалом за 29 договорами (1,7 відсотка перевірених договорів). Зрив термінів виконання цього зобов'язання виявлено регіональними відділеннями Фонду по Харківській (за 7 договорами), Дніпропетровській, Полтавській та Чернігівській областях (за 4 договорами кожним), та деякими іншими регіональними відділеннями. Поряд з недисциплінованістю покупців, однією з причин несвоєчасної реєстрації також є і зволікання органів місцевого самоврядування у оформлені реєстрації.

Факти невиконання зобов'язань щодо збереження виду діяльності приватизованих об'єктів протягом кварталу виявлено за 7 договорами (0,5 відсотка перевірених договорів). Порушення цієї умови зафіксовано регіональними відділеннями Фонду по Запорізькій (3 договори), Харківській (2) та Кіровоградській (1) областях та центральним апаратом Фонду (1). Так, Регіональним відділенням ФДМУ по Харківській області при перевірці стану виконання умов договору купівлі-продажу будівлі аптеки зафіксовано невиконання покупцем (фізична особа) умови щодо використання цього об'єкта для забезпечення населення району лікарськими засобами і предметами медичного призначення. Тому, регіональним відділенням здійснюється робота щодо розірвання договору та повернення об'єкта приватизації у державну власність для його повторного продажу. Регіональним відділенням ФДМУ по Запорізькій області в ході здійснення перевірки виконання умов договору дитячого оздоровчого табору "Дружба" встановлено, що покупцем (приватний підприємець) не виконується умова щодо надання оздоровчих послуг населенню. Регіональним відділенням відповідно до законодавства застосовано до покупця штрафні санкції у сумі 4,05 тис.грн.

Факти порушень виконання покупцями зобов'язань щодо збереження або збільшення обсягів виробництва продукції (послуг) впродовж звітного кварталу було зафіксовано за 3 договорами (0,2 відсотка перевірених договорів). Такі порушення встановлені центральним апаратом Фонду та Регіональними відділеннями ФДМУ по Одеській та Чернігівській областях. Наприклад, центральним апаратом Фонду за результатами перевірки виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Авіаційно-транспортне підприємство "Артем-Авіа" (покупець - ТОВ "ДФК "Славутич-Капітал") встановлено, що на підприємстві не збережені досягнуті обсяги виробництва. Так, за І півріччя 2004 року обсяги виробництва становили 3053,0 тис.грн., а за 1 півріччя 2005 року вони зменшились до 364,0 тис.грн. Тому, центральним апаратом здійснюється робота із застосування до покупця відповідних санкцій.

На контролі органів приватизації знаходиться 345 договорів (6,6 відсотка загальної кількості договорів, що знаходяться на контролі), які містять умову щодо збереження кількості робочих місць та 252 (майже 5 відсотків) - щодо створення нових.

Протягом звітного кварталу стан виконання зазначених умов було проконтрольовано відповідно за 128 та 70 вказаними договорами. Невиконання цих зобов'язань не зафіксовано. Перевірки показали, що внаслідок належного виконання власниками об'єктів приватизації умов договорів, на підприємствах створено 1052 робочих місця. Приклади збереження та створення нових робочих місць внаслідок належного виконання новими власниками взятих зобов'язань є такі:

  • в Автономній республіці Крим за договором купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Глорія" (м. Судак) покупцем (фізична особа) виконано зобов'язання щодо збереження 7 робочих місць та додатково створено 35 нових робочих місць; покупцем (ТОВ "Комерційна компанія") пакета акцій ВАТ "Пансіонат "Море" (м. Алушта) на виконання зобов'язання щодо збереження 46 робочих місць підсумковою перевіркою встановлена наявність 443 робочих місць (в тому числі 25 нових робочих місць було створено впродовж звітного кварталу);
  • у Полтавській області за договором купівлі-продажу цілісного майнового комплексу "Кафе "Станція Полтава" встановлено, що покупцем (ТОВ "Натаір") збережено 30 робочих місць, як це передбачалось відповідною умовою договору, та додатково створено 4 нових робочих місця.
Крім того, в ході проведення перевірок органами приватизації виявлена значна кількість прикладів створення нових робочих місць на підприємствах, де договорами такі зобов'язання покупців передбачені не були. Перевірками виявлено 25 таких договорів, за якими створено 1048 нових робочих місць. Так, наприклад у м. Хмельницький за договором купівлі-продажу цілісного майнового комплексу учбово-курсового комбінату покупець (Хмельницький інститут бізнесу) створив 28 нових робочих місць. Мають місце також і інші приклади.

Результати перевірок стану виконання інвестиційних зобов'язань та інших зобов'язань, виражених у грошовій формі показали таке.

Вказані зобов'язання містять 844 договори купівлі-продажу пакетів акцій (у тому числі стратегічно важливих підприємств - 161), 415 договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації і 57 - об'єктів незавершеного будівництва.

Загалом ними передбачено внесення до підприємств протягом 1995-2010 років інвестицій та інших коштів на загальну суму 8915,76 млн. грн., 943,4 млн. дол. США та 19,26 млн. євро. Фактично інвестицій та інших коштів з 1995 року до початку четвертого кварталу 2005 року надійшло на загальну суму 4774,96 млн.грн., 552,9 млн.дол.США та 72 млн.євро, що у перерахунку в національну валюту складає 6,72 млрд. грн. Це перевищує обсяги, передбачені на цей період умовами договорів (4529,9 млн. грн., 517,5 млн. дол. США., 19,26 млн. євро).

За окремими групами договорів із числа зазначених інвестиції розподіляються так.

Договорами купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств передбачено надходження до них до 2010 року 8220,77 млн.грн., 938,4 млн. дол. США та 19,26 млн.євро. У тому числі надходження на стратегічно важливі підприємства мають скласти 4863,45 млн.грн., 714,87 млн.дол.США та 0,4 млн.євро. У період з 1995 року до цього часу їх надійшло:

  • за всіма договорами купівлі-продажу пакетів акцій 4563,052 млн. грн., 551,34 млн. дол. США та 72,004 млн. євро;
  • у тому числі за договорами купівлі-продажу пакетів акцій стратегічно важливих підприємств - 2899,56 млн.грн., 394,18 млн.дол.США та 0,86 млн.євро.
Договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва передбачено виконання їх покупцями зобов'язань, які мають грошове вираження, у період до 2010 року на загальну суму 396,53 млн.грн. та 4,01 млн.дол.США. За даними перевірок вже внесено 47,9 млн.грн. і 0,3 млн.дол.США.

За договорами купівлі-продажу об'єктів малої приватизації аналогічними зобов'язаннями покупців передбачено виконання заходів у період до 2010 року на загальну суму 298,45 млн. грн. і 1,02 млн.дол. США. Фактично надійшло 164,03 млн.грн. і 1,28 млн.дол.США.

Слід відмітити, що найбільшу зацікавленість інвесторів викликають підприємства базових галузей економіки, а саме: чорної та кольорової металургії (обсяг внесених інвестицій склав 1922,4 млн.грн. та 247,14 млн.дол.США), машинобудування та металообробки (936,38 млн.грн. та 36,24 млн.дол.США), енергетичної та паливної промисловості (706,23 млн.грн., 57,92 млн.дол.США та 71,14 млн.євро).

Аналіз напрямків залучення інвестицій свідчить, що більша частина із залучених інвестицій направляється на технічне переозброєння та реконструкцію виробництва (обсяг внесених інвестицій склав 2345,14 млн.грн., 270,58 млн.дол.США), що є необхідним для розвитку виробничої бази з метою випуску конкурентноспроможної продукції та виходу на нові ринки збуту.

Наступними напрямками залучення інвестицій за кількісними показниками є погашення заборгованості підприємств, у тому числі із заробітної плати (обсяг внесених інвестицій склав 900,02 млн.грн., 81,32 млн.дол.США та 71,1 млн.євро) і поповнення обігових коштів підприємств (457,26 млн.грн. та 142,68 млн. дол.США).

Загальне перевищення фактичних інвестиційних надходжень у підприємства у порівнянні з плановими досягнуто за рахунок випередження покупцями термінів виконання інвестиційних зобов'язань (та перевиконання їх обсягів) за рядом договорів.

Поряд з тим, за деякими договорами зафіксовано недовнесення інвестицій у визначені договорами строки. Загальна сума недовнесення інвестицій до запланованих договорами обсягів станом на кінець вересня 2005 року склала 384,17 млн.грн. та 13,1 млн.дол.США. З них за договором купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Херсонобленерго" заборгованість з інвестування підприємства склала 303,94 млн.грн.

4. Заходи, вжиті державними органами приватизації з метою усунення фактів порушень умов продажу об'єктів приватизації.

У випадках порушення покупцями зобов'язань органами приватизації здійснювалась передбачена законодавством відповідна претензійно-позовна робота*.

Загальна сума штрафів та пені, стягнутих органами приватизації за весь період здійснення ними контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу (з 1995 року), склала 11,5 млн. грн. та 149,9 тис.дол.США (у тому числі протягом третього кварталу цього року стягнуто 20,6 тис.грн.). При цьому, вжиттю найбільш радикального заходу - розірванню договору купівлі-продажу - завжди передує спільна з покупцем і підприємством робота, спрямована на пошук можливості врегулювання проблеми, що виникла.

Після використання всіх можливостей досудового врегулювання проблем в напрямку забезпечення реалізації умов продажу об'єктів приватизації здійснювались дії з розірвання (визнання недійсними) договорів та повернення об'єктів приватизації в державну власність з метою повторного його продажу більш ефективному власнику.

Станом на 01.10.2005 у власність держави повернуто 190 об'єктів приватизації (з яких 78 - пакети акцій, 34 - цілісні майнові комплекси і 78 - об'єкти незавершеного будівництва); ще за 208 договорами претензійно-позовна робота щодо їх розірвання (визнання недійсними) і повернення об'єктів приватизації у державне управління до повторного продажу продовжується (з них 51 - пакети акцій, 36 - цілісні майнові комплекси та 121 - об'єкти незавершеного будівництва).

З числа повернутих у державну власність об'єктів приватизації повторно продано 96 об'єктів. У їх числі:

41 - пакетів акцій;

36 - об'єктів незавершеного будівництва;

19 - цілісних майнових комплексів.

Загальна сума коштів, одержаних від повторного продажу повернутих об'єктів, склала майже 65 млн.грн. (для порівняння: від першого продажу цих об'єктів було одержано 31,22 млн.грн.).

За рештою 84 повернутими у державну власність об'єктами робота щодо їхнього повторного продажу продовжується.

5. Приклади результатів здійсненої роботи по забезпеченню реалізації умов договорів купівлі-продажу.

Перевірками фіксуються конкретні приклади поліпшення виробничого та фінансового стану приватизованих підприємств внаслідок успішної реалізації власниками взятих зобов'язань.

Так, за результатами конкурсу з продажу пакета акцій ВАТ "Луцький автомобільний завод", розміром 81,11 відсотка статутного фонду цього товариства, його власником у 2000 році стало закрите акціонерне товариство "Український промислово-інвестиційний концерн" (договір купівлі-продажу від 25.04.2000 NКПП-260). Умовами конкурсу та договору було передбачено забезпечення з боку власника здійснення на підприємстві комплексу заходів, зорієнтованих на досягнення взаємопов'язаних цілей - відродження та розвитку виробництва автомобілів на підприємстві, оздоровлення його

фінансово-економічного стану та, на цій основі, реального використання трудових ресурсів, поліпшення умов праці та її оплати.

Здійснюваний Фондом контроль за діями власника по реалізації ним умов договору, аналіз загальних показників ефективності заходів за результатами їх впровадження, дають підстави для висновку про позитивну результативність всього здійсненого в рамках договору для долі підприємства.

Завдяки збереженню власником необхідних інженерних та виробничих ресурсів, вдалому поєднанню досвіду менеджменту заводу з інвестиційним потенціалом власника, життєдіяльність підприємства було реанімовано. Так, якщо протягом 1999 року, тобто до приватизації підприємства, було випущено лише 23 автомобілі, то вже у 2003 році - 11,5 тис. штук, а у 2004 році - 22,6 тис. автомобілів (при зобов'язанні власника: досягти обсягів виробництва автомобілів до 2004 року не менше 10,0 тис.шт.). Заводом, крім виробництва автомобілів ЛуАЗ, освоєно складання та надання послуг по автомобілях ВАЗ, УАЗ, КІА, ISUZU, HYUNDAI, ІЖ, Фотон (що здійснюється заводом у різні роки у різній конкретній номенклатурі у залежності від потреб ринку).

Підгрунттям для всього цього стала реалізація передбачених договором заходів з модернізації потужностей підприємства. До неї відноситься докорінне, на сучасній технічній основі, переобладнання збирального виробництва, впровадження сучасного фарбувального устаткування тощо.

Інвестором погашено прострочену кредиторську заборгованість підприємства з виплати заробітної плати, платежів до бюджету та відрахувань до Пенсійного фонду у сумі 4,6 млн.грн.

В результаті на підприємстві створено нові робочі місця (на час приватизації 792, на кінець 2004 року - 909), регулярно виплачується заробітна плата. Все це супроводжується планомірними заходами щодо створення на заводі умов праці, що відповідали б міжнародним стандартам. Відмінним є стан побутових приміщень, які утримуються належно до санітарно-гігієнічних норм.

Загальні результати реалізації умов приватизації Луцького автомобільного заводу характеризуються такими показниками:

N,N п.п.Найменування показникаОдиниця виміруРік
1999 (до приватизації)2004
1Обсяг продукції у порівняних цінахТис.грн.467,0446342,7
2Обсяг реалізованої продукціїТис.грн.1158,5437214,7
3Автомобілі, всьогоШт.2322639
4Кількість працюючихЧол.792909
5Прибуток (+), збиток (-)Тис.грн.-4470+29511

До позитивних прикладів результатів роботи органів приватизації, спрямованої на забезпечення реалізації покупцями об'єктів приватизації умов договорів купівлі-продажу, виявлених при здійсненні перевірок у звітному кварталі, слід віднести такі.

В Автономній республіці Крим за договором купівлі-продажу дитячого піонерського табору відпочинку ім. Терлецького у містечку Форос покупцем

(СП ТОВ "Істінвестментс") збережено профіль цього об'єкта, внесено 80 млн.грн. інвестицій (замість 5,5 млн.грн, передбачених договором), створено додатково 215 нових робочих місць (договором передбачено створення 25 робочих місць), територія табору та розташовані на ній будівлі повністю реконструйовані та переобладнанні, проведені роботи щодо укріплення берега, побудований дитячий майданчик.

У Херсонській області покупцем (ТОВ "Херсонтара") цілісного майнового комплексу Херсонського заводу з виробництва гофрокартону, виконані умови щодо погашення кредиторської заборгованості підприємства. Крім того, покращився його фінансовий стан: за І півріччя 2005 року дохід від реалізації товарів зріс порівняно з І півріччям 2004 року з 8250,1 тис. грн. до 10052,2 тис.грн., збільшились витрати на оплату праці з 497,7 тис.грн. до 640,4 тис. грн. Чистий прибуток на цьому підприємстві станом 01.07.05 склав 170,7 тис.грн.

У Донецькій області за договором купівлі-продажу піонерського табору ім. В.Дубровіна (Першотравневий р-н, с.Урзуф) покупцем (ВАТ "Донецьккокс) інвестовано в цей об'єкт 960,9 тис. грн. (замість запланованих договором 400 тис.грн). На ці кошти були відремонтовані спальні корпуси, реконструйовані літні будинки, встановлена сучасна система водопостачання, відбудовано шлях. Крім того, створено 19 робочих місць (при зобов'язанні створити 7 робочих місць).

6. Загальні питання роботи по забезпеченню реалізації умов продажу державного майна, що потребують уваги органів приватизації

У звітах Фонду вже робився наголос на необхідності докорінного підвищення якості роботи органів приватизації в частині вжиття всіх необхідних заходів до покупців державного майна з метою повної реалізації ними взятих перед державою зобов'язань та належного контролю за цим. Перевірки ж діяльності окремих регіональних відділень Фонду, у тому числі і за зазначеними напрямками, свідчать про наявність суттєвих недоліків у цій роботі. Порушуються нормативні вимоги у частині оформлення документів, належного підтвердження результатів контролю, строків розгляду звернень тощо. Не завжди адекватною є якість рішень, що приймаються при розгляді конкретних питань. Зазначене свідчить, що керівникам регіональних відділень Фонду необхідно вжити належних заходів до підвищення вимогливості у роботі, її дисципліни.

У цій частині також важливу роль повинні відігравати дані, які чітко характеризують результативність роботи по продажу державного майна під певні зобов'язання його покупців щодо поліпшення виробничого, фінансово-економічного стану підприємств, вирішення соціальних питань, та заходи, вжиті органами приватизації у процесі контролю, для забезпечення їх виконання покупцями. На сьогодні у матеріалах регіональних відділень не наводиться інформація (або її приклади), яка достатньо розкривала б зв'язок, між заходами, вжитими регіональним відділенням в процесі контролю за ходом виконання умов конкретного договору при виникненні певної проблеми, та наслідками цього. Тобто не має підтвердження ефективність зусиль органу приватизації у досягненні мети приватизації об'єкта.

Дані, що наводяться у квартальних звітах регіональних відділень щодо кількості виявлених порушень умов договорів, мають значну "амплітуду". У звітному кварталі частка договорів з порушеннями тих чи інших умов, виявлених у різних регіонах, коливається від 0 до 42,9 відсотка перевірених (додаток 1). Співставлення ж цих даних по результатах роботи у різних кварталах показує на наявність значного їх розбігу у одних і тих же регіонах у різних періодах. Причиною цього може бути належність об'єктів, договори купівлі-продажу яких переважно перевірялися у конкретному кварталі, до певної групи об'єктів приватизації (наприклад - об'єкти незавершеного будівництва), за договорами купівлі-продажу яких як правило виявляється значна кількість порушень умов. Або причиною може бути зосередження уваги регіонального відділення у даному кварталі на договорах купівлі-продажу, де мають місце систематичні випадки певного недотримання покупцями взятих зобов'язань. Можуть бути і інші причини. Вважаємо за доцільне, при підготовці регіональними відділеннями чергового звіту, здійснити аналіз отриманих ними за рік даних щодо кількості виявлених порушень умов договорів купівлі-продажу у розрізах груп об'єктів приватизації та умов договорів, що найчастіше порушуються, з прив'язкою до причин цього (наприклад: недостатнього законодавчого забезпечення можливостей адекватних дій органів приватизації стосовно певних об'єктів або впливу з боку органів приватизації на покупців у разі неналежного виконання ними певних зобов'язань тощо).

З метою подальшого нормативного забезпечення роботи, про яку йдеться, у всіх її аспектах, буде активізовуватись нормотворча та методична робота. Постановою Верховної Ради України від 22.09.2005 N2896-ІV передбачена необхідність подання на її розгляд проекту Державної програми приватизації на 2005-2007 роки та законопроектів з питань приватизації.

Одночасно Фондом здійснюється розробка проектів нормативних актів, передбачених зазначеними законопроектами. Інформація щодо цього детально розкрита у попередніх звітах Фонду.

Треба відмітити поліпшення дисципліни регіональних відділень у частині термінів надання своїх звітів Фонду. Виключення складають тільки матеріали Регіонального відділення Фонду по Київській області, яке представило їх із запізненням на тиждень і тільки у табличному вигляді без супроводження належним аналізом та висновками.

___________________________________
* Дані наведено за накопичувальним підсумком з урахуванням завершеної у звітному кварталі роботи по започаткованих у попередніх періодах справах.

Директор Департаменту постприватизаційного супроводженняЮ.Нікітін


Завантажити Додаток