Пояснювальна записка до проекту Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності
від 29 червня 2011 р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності
1. Обгрунтування необхідності прийняття Положення
З метою реалізації вимог Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (далі - Закон про оцінку) Фонд державного майна України (ФДМУ) розробив Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою. Вищезазначене Положення затверджене наказом ФДМУ від 25.11.2003 № 2100 і зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за № 1194/8515. Чинне Положення визначає процедуру конкурсного відбору органами приватизації суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання, що отримали сертифікат суб'єкта оціночної діяльності, а також суб'єктів оціночної діяльності в сфері оцінки земель, які отримали ліцензії на виконання землеоціночних робіт, та виконавців робіт із землеустрою, що отримали ліцензію на проведення робіт із землеустрою.
Разом з тим, практика проведення органами приватизації конкурсів з відбору суб'єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою свідчить про те, що процедури обрання переможців (для проведення робіт з оцінки майна (експертної грошової оцінки земельних ділянок) та виконання землевпорядних робіт) дещо відрізняються одна від одної. Так, учасники конкурсу з відбору виконавців робіт із землеустрою дуже часто пропонують розробити різні види документації із землеустрою, що мають забезпечити визначений умовами конкурсу результат. Розгляд пропозицій землевпорядників, як правило, потребує детального аналізу запропонованих учасниками конкурсу проектів завдань на виконання робіт із землеустрою та переліків вихідної документації. З огляду на це можливо доцільно було б передбачити двоступеневу процедуру проведення конкурсів з відбору виконавців робіт із землеустрою. Разом з тим, для обрання суб'єкта оціночної діяльності встановлення декількох етапів проведення конкурсу недоцільно. Крім того, на думку ФДМУ, склад комісій з конкурсного відбору суб'єктів оціночної діяльності і виконавців робіт із землеустрою має відрізнятися: до складу комісії з відбору виконавців робіт із землеустрою доцільно залучати більше фахівців у сфері землевпорядних робіт.
З огляду на вищезазначене є нагальна потреба в розробленні нової редакції Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності.
2. Мета і шляхи її досягнення
Метою розроблення нової редакції Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності є приведення його у відповідність до чинних нормативно-правових актів з питань оцінки майна (експертної грошової оцінки земельних ділянок), а також оптимізація процедури обрання суб'єктів оціночної діяльності ФДМУ, його регіональними відділеннями та Фондом майна Автономної Республіки Крим. У новій редакції документа будуть, зокрема, враховані вимоги законодавства щодо перебування оцінювачів у штатному складі суб'єкта господарювання та залучення їх за цивільно-правовими договорами; можливості залучення суб'єкта оціночної діяльності, який має спеціальний дозвіл на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, тощо. Вдосконалено також механізм залучення суб'єктів оціночної діяльності у разі повторного проведення оцінки майна або виявлення під час оцінки факту значного збільшення обсягу робіт з оцінки майна.
3. Правові аспекти
Правовою підставою розроблення нормативно-правового акта є Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація нормативно-правового акта не потребує додаткових коштів з Державного бюджету України.
5. Позиція заінтересованих органів
Проект нової редакції Положення потребує погодження з Державним комітетом з питань регуляторної політики та підприємництва України та Державним агентством земельних ресурсів України. Проект нової редакції Положення підлягає правовій експертизі, що проводиться Міністерством юстиції України.
6. Регіональний аспект
Проект нормативно-правового акта не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
7. Запобігання корупції
У проекті нормативно-правового акта відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
8. Громадське обговорення
Відповідно до статті 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань проект нормативно-правового акта разом з повідомленням про його оприлюднення та аналізом регуляторного впливу розміщений на офіційному сайті Фонду державного майна України для одержання зауважень і пропозицій.
Таким чином, Фонд державного майна України вжив максимально вичерпних заходів для оприлюднення проекту зазначеного нормативно - правового акта з метою забезпечення широкого громадського обговорення його положень.
9. Позиція соціальних партнерів
Проект нової редакції Положення не стосується соціально-трудової сфери.
10. Прогноз результатів
Прийняття нової редакції Положення дасть змогу розмежувати процедуру конкурсного відбору органами приватизації суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання, що отримали сертифікат суб'єкта оціночної діяльності, а також суб'єктів оціночної діяльності в сфері оцінки земель, які отримали ліцензії на виконання землеоціночних робіт, та виконавців робіт із землеустрою, що отримали ліцензію на проведення робіт із землеустрою.
Прийняття нової редакції Положення буде сприяти оптимізації та прозорості процесу обрання переможців конкурсу.
Директор Департаменту оціночної діяльності | М. Горяйнов |