Про затвердження Порядку списання об'єктів державної власності
від 3 липня 2007 р.
Проект
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від _________ 2007 р. | Київ | № ____ |
Про затвердження Порядку списання об'єктів державної власності
Відповідно до статті 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок списання об'єктів державної власності, що додається.
2. Органам виконавчої влади у місячний строк з дня набрання чинності цією постановою привести свої нормативно-правові акти у відповідність до цієї постанови.
Прем'єр-міністр України | В. ЯНУКОВИЧ |
Проект
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від ___________ 2007 р. № ____ |
Порядок списання об'єктів державної власності
1. Цей Порядок визначає організаційно-господарські процедури реалізації державою права державної власності через відповідні суб'єкти управління та встановлює механізм списання об'єктів державної власності.
2. Порядок визначає процедури та порядок списання майна, закріпленого за державними казенними підприємствами, державними комерційними підприємствами (їх об'єднаннями), установами і організаціями, державного майна, переданого в безстрокове безоплатне користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, державного майна, що не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі (далі - майно суб'єктів господарювання).
Загальні положення
3. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
об'єкти державної власності (далі - майно) - матеріальні цінності, які відповідно до нормативно-правових актів визнаються основними засобами, та об'єкти незавершеного будівництва (незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи);
списання майна - процедура вибуття шляхом ліквідації (знищення) майна, що відповідає критеріям, передбаченим пунктом 5 цього Порядку;
Інші терміни, які використовуються у цьому Порядку, вживаються у значеннях, визначених відповідними законодавчими та нормативно-правовими актами, що регулюють правовий режим власності відповідного державного майна та питання управління державним майном, його оцінки та бухгалтерського обліку.
4. Дія цього Порядку не поширюється на цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів, на державне майно, правовий режим якого встановлюється відповідними законами (житловий фонд, військове майно, державний матеріальний резерв, об'єкти цивільної оборони тощо).
5. Списанню підлягає майно, яке не може бути в установленому порядку відчужене, безоплатно передане іншим державним підприємствам, установам чи організаціям або щодо якого не можуть бути визначені інші способи управління (або такі дії є неможливими та/або економічно недоцільними), та відповідає одному з таких критеріїв:
а) морально чи фізично зношене майно, яке не придатне для подальшого використання суб'єктом господарювання (у тому числі у зв'язку з будівництвом, розширенням, реконструкцією та технічним переоснащенням суб'єкта господарювання);
б) пошкоджене внаслідок аварії чи стихійного лиха (за умови, що відновлення його є неможливим);
в) виявлене в результаті інвентаризації як нестача. Списання майна, визначеного цим підпунктом, проводиться лише після відшкодування вартості цього майна.
Морально зношена комп'ютерна техніка, яка придатна для подальшого використання, може передаватися до сфери управління місцевих державних органів виконавчої влади з подальшим її закріпленням за відповідними закладами, установами, організаціями.
Прийняття рішення про списання майна
6. Списання майна проводиться безпосередньо суб'єктом господарювання, на балансі якого перебуває це майно, після отримання на це згоди (крім майна, визначеного абзацом другим цього пункту) відповідного суб'єкта управління об'єктами державної власності (далі - суб'єкт управління).
Списання повністю амортизованих основних фондів державного комерційного підприємства первісною (переоціненою) вартістю до 1 тис. грн. проводиться за рішенням керівника підприємства відповідно до цього Порядку (за винятком підприємств, щодо яких прийняте рішення про приватизацію).
Списання майна може здійснюватися лише за умови врахування особливостей правового режиму окремого майна, наявності встановлених законодавчими актами обтяжень чи обмежень стосовно розпорядження майном.
Списання нерухомого майна, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання, рухомого складу залізничного транспорту, що передані в безстрокове безоплатне користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, обов'язково погоджується з Фондом державного майна.
Списання об'єктів незавершеного будівництва додатково погоджується з державним органом приватизації за місцезнаходженням суб'єкта господарювання (крім витрат на проектно-вишукувальні роботи).
Списання виноградників здійснюється відповідно до цього Порядку з дотриманням вимог, встановлених статтею 2 Закону України "Про виноград та виноградне вино".
Списання майна, яке перебуває на балансі суб'єкта управління, здійснюється за рішенням цього суб'єкта управління відповідно до цього Порядку.
7. Для розгляду документів та підготовки висновків і пропозицій щодо прийняття суб'єктом управління рішень про списання майна суб'єкт управління створює комісію з розгляду питань списання майна, склад якої, регламент роботи і повноваження затверджуються розпорядчим актом суб'єкта управління з урахуванням вимог пунктів 19-21 цього Порядку.
8. Кабінет Міністрів України надає згоду на списання майна лише суб'єктам господарювання, стосовно яких виконує функції з управління, у випадках, встановлених цим Порядком.
У разі, якщо відповідно до цього Порядку списання майна потребує згоди Кабінету Міністрів України, то за дорученням Кабінету Міністрів України всі необхідні дії, передбачені цим Порядком, організовуються та проводяться Фондом державного майна України разом з іншими органами, визначеними Кабінетом Міністрів України.
Після виконання всіх необхідних процедур, передбачених цим Порядком, Фонд державного майна України в установленому порядку готує та подає на розгляд Кабінету Міністрів України проект відповідного рішення (погодженого з іншими відповідними органами) стосовно надання згоди на списання майна, якщо інше не передбачено цим Порядком.
9. Для розгляду питання про списання майна суб'єктом господарювання до відповідного суб'єкта управління подаються:
1) звернення суб'єкта господарювання про списання майна;
2) техніко-економічне обґрунтування необхідності списання майна, яке має містити необхідні економічні та/або технічні розрахунки, що підтверджують необхідність списання майна, інформацію про очікуваний фінансовий результат від списання майна та його вплив на виконання фінансового плану (для державних підприємств), а також напрямки використання очікуваних від списання коштів;
3) відомість про майно, яке пропонується до списання, згідно з даними бухгалтерського обліку (за винятком об'єктів незавершеного будівництва) за встановленою формою (додаток 1);
4) інформація про об'єкти незавершеного будівництва (проектно-вишукувальні роботи): дата початку будівництва, дата припинення будівництва, затверджена загальна вартість, вартість виконаних робіт на дату припинення будівництва (ким і коли затверджено завдання на проектування, загальна кошторисна вартість проектно-вишукувальних робіт, кошторисна вартість виконаних проектно-вишукувальних робіт до їх припинення, стадії виконання робіт);
5) інформація про земельну ділянку, на якій розташоване нерухоме майно, із зазначенням подальшого використання земельних ділянок, які будуть вивільнятися, а також копії відповідних підтверджуючих документів, зокрема державного акта на право постійного користування землею, кадастрового плану;
6) довідка, підписана керівником суб'єкта господарювання, про наявність обтяжень чи обмежень стосовно розпорядження майном, яке пропонується до списання (разом із відповідними підтверджувальними документами);
7) документи за результатами роботи комісії зі списання майна, передбачені пунктом 15 цього Порядку (акти на списання подаються без заповнення розділів щодо результатів списання майна).
У разі списання майна, визначеного абзацом четвертим та п'ятим пункту 6 цього Порядку, документи додатково подаються до відповідного державного органу приватизації.
Державний орган приватизації у 30-денний строк розглядає подані документи та погоджує списання такого майна, або відмовляє у погодженні з одночасним внесенням пропозиції суб'єкту управління щодо приватизації майна, визначеного абзацом п'ятим пункту 6 цього Порядку.
У разі потреби суб'єкт управління може затребувати додаткові документи, необхідні для прийняття рішення (технічні паспорти, суднові документи, витяги з реєстрів, висновки спеціалізованих організацій, договори (проекти договорів) тощо).
Вичерпний перелік додаткових документів надсилається суб'єкту господарювання у 10-денний строк з дати надходження документів, зазначених у підпунктах 1-7 цього пункту.
10. Рішення про надання чи відмову в наданні згоди на списання майна приймається протягом 30 робочих днів з дати надходження до суб'єкта управління документів, зазначених у пункті 9 цього Порядку, та погодження відповідного державного органу приватизації (у разі списання майна, визначеного абзацом четвертим та п'ятим пункту 6 цього Порядку).
Рішення про надання згоди на списання майна приймається відповідним суб'єктом управління у формі розпорядчого акта, яким можуть визначатися умови списання майна, а про відмову в наданні такої згоди - у формі листа.
Суб'єкт управління відмовляє у наданні згоди на списання майна у разі, якщо:
- майно не відповідає критеріям, визначеним у пункті 5 цього Порядку;
- прийняття суб'єктом управління рішення щодо інших шляхів використання майна, запропонованого до списання;
- неподання суб'єктом господарювання всіх документів, передбачених цим Порядком, або подання не належним чином оформлених документів, а також при наявності у документах суперечностей;
- техніко-економічне обґрунтування доцільності списання майна не містить необхідних економічних та/або технічних розрахунків, що підтверджують необхідність списання майна;
- відповідно до законодавства встановлена заборона щодо розпорядження майном.
Створення суб'єктом господарювання комісії зі списання майна, її завдання та повноваження
11. Для визначення непридатності майна і встановлення неможливості та/або неефективності проведення його відновлювального ремонту чи неможливості застосування інших шляхів його використання, а також для оформлення документації на списання цього майна розпорядчим актом керівника суб'єкта господарювання утворюється комісія зі списання майна (далі - комісія) у складі:
голови комісії:
- заступник керівника суб'єкта господарювання;
- головного бухгалтера або його заступника;
- працівників інженерних, технічних, технологічних, будівельних, обліково-економічних та інших служб суб'єкта господарювання;
- представників суб'єкта управління та інших фахівців, залучених суб'єктом управління (за вимогою суб'єкта управління).
13. У разі потреби та/або у разі необхідності врахування галузевих особливостей списання майна суб'єкти управління можуть залучати до складу комісії фахівців відповідного міністерства (іншого центрального органу виконавчої влади), органу місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, правоохоронних органів та інших (за згодою).
При списанні майна, яке передане в безстрокове безоплатне користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, до складу комісії в обов'язковому порядку включаються представники державного органу приватизації за місцезнаходженням майна та місцевих органів виконавчої влади.
14. Комісія зі списання майна:
а) проводить у встановленому законодавством порядку інвентаризацію майна, яке пропонується до списання, та за її результатами складає акт за встановленою формою (додаток 2);
б) проводить огляд майна, використовуючи при цьому необхідну технічну документацію (технічні паспорти, поетажні плани, відомості дефектів та інші документи), а також дані бухгалтерського обліку;
в) установлює економічну (технічну) доцільність чи недоцільність відновлення та/або подальшого використання майна та вносить відповідні пропозиції;
г) установлює конкретні причини списання майна: виявлене як нестача, фізичне або моральне зношення, реконструкція, порушення технічних (технологічних) умов експлуатації чи зберігання, аварія та інше;
ґ) установлює можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів об'єкта, який підлягає списанню;
д) здійснює контроль за вилученням із списаного майна придатних вузлів, деталей та матеріалів, а також деталей і вузлів, що містять дорогоцінні метали та дорогоцінне каміння, визначає їх кількість, вагу та контролює здачу на відповідний склад і оприбуткування на відповідних балансових рахунках;
е) складає відповідно до законодавства акти на списання майна за встановленими типовими формами.
15. За результатами роботи комісія складає протокол засідання комісії, до якого додаються:
- акт інвентаризації майна, яке пропонується до списання;
- акти технічного стану майна, яке пропонується до списання;
- акти на списання майна;
- інші документи (про аварії, стихійне лихо, висновки відповідних інспекцій, державних органів тощо, за наявності).
Протокол підписується всіма членами комісії. Члени комісії, які мають зауваження до протоколу засідання комісії, надають письмові обґрунтування щодо цих зауважень чи незгоди з протоколом.
В актах технічного стану майна вказуються дані, які характеризують об'єкт: рік виготовлення або будівництва, дата введення його в експлуатацію, кількість проведених поліпшень (модернізації, модифікації, добудови, дообладнання, реконструкції), стан основних частин, деталей і вузлів, конструктивних елементів.
В акті на списання майна детально вказуються причини списання майна та робиться висновок щодо економічної (технічної) недоцільності та/або неможливості відновлення майна.
При списанні майна, яке вибуло внаслідок аварій, до акта на списання додається належним чином оформлена копія акта про аварію, в якій пояснюються причини, що призвели до аварії.
Протокол засідання комісії, акт інвентаризації, акти на списання майна та технічного стану затверджуються керівником суб'єкта господарювання.
Списання державного майна, що не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі
16. Списання державного майна, що не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі (в тому числі у процедурах банкрутства), здійснюється з ініціативи господарського товариства чи суб'єкта управління. Списання такого майна проводиться за рішенням відповідного суб'єкта управління та з урахуванням наявних договірних зобов'язань щодо цього майна.
17. Господарським товариством в обов'язковому порядку включаються до складу комісії зі списання майна представники суб'єкта управління та інші фахівці, залучені суб'єктом управління відповідно до пункту 13 цього Порядку.
У разі визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури комісія зі списання майна утворюється ліквідатором у складі: голови комісії - ліквідатора господарського товариства та членів комісії - представників суб'єкта управління та інших фахівців, залучених суб'єктом управління та ліквідатором.
18. Для прийняття рішення про списання майна господарським товариством до відповідного суб'єкта управління подаються документи, передбачені пунктом 9 цього Порядку.
19. Розгляд документів здійснюється комісією з розгляду питань списання майна, утвореною суб'єктом управління відповідно до пункту 7 цього Порядку (у разі відсутності такої комісії строк її утворення не може перевищувати 5 робочих днів).
20. Після надходження до суб'єкта управління повного пакета документів, визначених пунктом 9 цього Порядку ( у тому числі погодження відповідного державного органу приватизації - при списанні майна, визначеного абзацом третім пункту 6 цього Порядку), комісія з розгляду питань списання майна у 20-денний строк розглядає їх та готує висновки і пропозиції щодо прийняття суб'єктом управління рішень про списання майна.
У разі необхідності комісія з розгляду питань списання майна за рішенням суб'єкта управління може проводити додатковий огляд майна, що пропонується для списання (у такому разі строк підготовки висновків і пропозицій комісії збільшується на строк огляду майна).
Висновки та пропозиції комісії з розгляду питань списання майна оформлюються протоколом.
21. На підставі висновків та пропозицій комісії з розгляду питань списання майна суб'єктом управління протягом 10 робочих днів приймається рішення про списання майна.
Рішення про списання майна приймається суб'єктом управління у формі розпорядчого акта, яким затверджується перелік майна, що підлягає списанню, та на підставі якого укладається договір про списання майна із визначенням умов його списання. Рішення про відмову в списанні майна приймається у формі листа. Типова форма договору про списання майна затверджується Фондом державного майна.
Суб'єкт управління протягом 3 робочих днів направляє проект договору про списання майна господарському товариству з пропозицією укласти такий договір.
Суб'єкти управління здійснюють контроль за виконанням умов договорів про списання майна, а у разі їх порушення вживають відповідних заходів.
22. Суб'єкт управління визначає відповідно до законодавства подальші шляхи використання оборотних та необоротних активів, отриманих в результаті списання майна, що не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі.
23. При списанні майна, яке не ввійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі, кошти, отримані від здачі вторинної сировини (металобрухту тощо), деталей і вузлів, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, спрямовуються до Державного бюджету України.
Процедура ліквідації майна
24. Розбирання та демонтаж майна, яке пропонується до списання, проводиться тільки після отримання згоди відповідного суб'єкта управління (якщо інше не передбачено цим Порядком) на списання цього майна (крім випадків, які потребують невідкладного проведення таких дій, зокрема недопущення аварій, усунення пошкоджень, заподіяних внаслідок аварії чи стихійного лиха, з обов'язковим оформленням відповідних документів).
25. Демонтаж, розбирання та списання з балансу майна відповідно до цього Порядку забезпечується безпосередньо суб'єктом господарювання, на балансі якого перебуває це майно.
26. Усі деталі, вузли й агрегати розібраного та демонтованого обладнання, які придатні для ремонту іншого обладнання чи для подальшого використання, а також матеріали, отримані від ліквідації майна, оприбутковуються з відображенням на рахунках бухгалтерського обліку запасів.
Непридатні для використання деталі та матеріали оприбутковуються як вторинна сировина (металобрухт тощо).
27. Оцінка придатних деталей, вузлів, агрегатів, матеріалів, сировини, отриманих унаслідок списання об'єктів основних засобів, здійснюється відповідно до законодавства.
28. Вилучені після демонтажу майна деталі і вузли, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, підлягають здачі суб'єктам господарювання, які здійснюють діяльність із збирання та первинної обробки брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на підставі ліцензій, одержаних відповідно до вимог Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".
29. Забороняється знищувати, викидати, здавати в лом з кольорових і чорних металів техніку, апаратуру, прилади та інші вироби, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, без попереднього їх вилучення й одночасного оприбуткування придатних для подальшого використання деталей.
30. Кошти, одержані внаслідок списання майна (крім майна, визначеного пунктом 23 цього Порядку), спрямовуються відповідно до вимог чинного законодавства України.
31. У місячний термін після закінчення процедури розбирання, демонтажу та оприбуткування суб'єкти господарювання, на балансі яких перебувало це майно, подають до суб'єктів управління звіт про списання майна (за встановленою формою - додаток 3), підписаний комісією та затверджений керівником суб'єкта господарювання.
У разі наявності зауважень до звіту суб'єкт управління повертає його суб'єкту господарювання для усунення недоліків.
Суб'єкт господарювання протягом 10 робочих днів усуває недоліки, вказані суб'єктом управління, та подає звіт на новий розгляд.
32. Процедура списання майна вважається закінченою після виконання суб'єктами господарювання умов списання майна та надання суб'єкту управління звіту про списання майна.
Прикінцеві положення
33. Керівник суб'єкта господарювання та члени комісії забезпечують згідно із законодавством подання суб'єкту управління достовірної інформації, передбаченої цим Порядком.
34. Керівники суб'єктів господарювання організовують та забезпечують дотримання процедур списання майна відповідно до цього Порядку.
35. Суб'єкти управління забезпечують у межах своїх повноважень та відповідно до законодавства здійснення контролю за дотриманням порядку списання державного майна та цільовим використанням коштів.