A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу наказу Фонду державного майна України "Про Порядок нарахування пені за несвоєчасно сплачені дивіденди на корпоративні права держави"

від 26 травня 2009 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
наказу Фонду державного майна України "Про Порядок нарахування пені за несвоєчасно сплачені дивіденди на корпоративні права держави"

1. Опис проблеми

Відповідно до додатку 8 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" Фонд державного майна України здійснює контроль за справлянням (стягненням) дивідендів до загального фонду Державного бюджету України. Згідно з абзацем 9 статті 59 та абзацем 3 статті 60 цього ж закону Фонд державного майна має нараховувати пеню за несвоєчасно сплачені дивіденди на корпоративні права держави.

На сьогоднішній день відсутній порядок нарахування пені за несвоєчасно сплачені дивіденди на державну частку.

Механізм щодо нарахування Фондом державного майна пені за несвоєчасно сплачені господарським товариством, у статутному капіталі якого є корпоративні права держави, та господарським товариством, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) якого знаходиться у статутному капіталі господарського товариства, частка держави якого складає не менше 50 відсотків, дивіденди на державні корпоративні права або частину чистого прибутку визначено статтею 59 Закону України "Про державний бюджет України на 2009 рік", але він є не чітким та не конкретизованим. Зокрема, даним механізмом не визначено джерело погашення суми нарахованої пені; момент сплати господарським товариством пені; рахунки, на які зараховується пеня.

З метою усунення вищезазначених недоліків чинної нормативної бази та на виконання статей 59 та 60 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" Фонд державного майна України визначає порядок нарахування пені за несвоєчасно сплачені дивіденди на корпоративні права держави.

2. Цілі прийняття акта

Головними цілями прийняття регуляторного акта є заповнення нормативного вакууму щодо нарахування пені за несвоєчасно сплачені господарським товариством, у статутному капіталі якого є корпоративні права держави, та господарським товариством, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) якого знаходиться у статутному капіталі господарського товариства, частка держави якого складає не менше 50 відсотків, дивіденди на державні корпоративні права за результатами фінансово-господарської діяльності за 2008 рік або частину чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності за 2006, 2007 та 2008 роки; встановлення відповідальності суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів на державну частку; збільшення надходжень дивідендів до Державного бюджету України; посилення контролю з боку держави в особі Фонду за своєчасною сплатою господарськими товариствами дивідендів на державну частку.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей

У цьому випадку є два альтернативних способи досягнення встановлених цілей.

3.1. Прийняття такого акта іншим органом виконавчої влади, що суперечитиме статтям 59 та 60 Закону України "Про державний бюджет України на 2009 рік", тобто є неприпустимим.

3.2. Прийняття регуляторного акта "Про Порядок нарахування пені за несвоєчасно сплачені дивіденди на корпоративні права держави" сприятиме визначенню чіткого механізму та порядку нарахування пені на несвоєчасно сплачені господарським товариством дивіденди на корпоративні права держави; збільшенню доходної частини Державного бюджету України; посиленню контролю з боку Фонду за своєчасною сплатою господарськими товариствами дивідендів на державну частку.

Таким чином, виходом із цієї ситуації є прийняття регуляторного акту "Про Порядок нарахування пені за несвоєчасно сплачені дивіденди на корпоративні права держави".

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

У запропонованому проекті передбачено нарахування пені за несвоєчасно сплачені господарським товариством дивіденди або частину чистого прибутку на корпоративні права держави у двох випадках:

1. Нарахування пені на дату фактичного погашення господарським товариством суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу;

2. Нарахування пені на несплачені господарським товариством нараховані дивіденди або частину чистого прибутку.

У першому випадку, нарахування пені здійснюється на дату фактичного погашення суми боргу (частини прибутку) за кожний календарний день прострочення платежу. При частковому погашенні боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку боргу.

З метою досудового урегулювання питання щодо необхідності сплати нарахованої пені, Фонд державного майна звертається до господарського товариства з письмовою претензією, в якій обов'язково зазначається підстава нарахування пені, кількість днів, за які нарахована пеня, та сума нарахованої пені.

У другому випадку, у разі несплати господарським товариством нарахованих дивідендів на корпоративні права держави або частини чистого прибутку, Фонд державного майна забезпечує подання позову до судової інстанції з вимогою сплатити борг по дивідендам або частині чистого прибутку на державну частку з урахуванням пені на дату його подання.

5. Обгрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Вплив зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Оцінка можливості впровадження регуляторного акта та виконання його вимог є високою.

Досягненням установлених цілей у разі прийняття регуляторного акта буде підвищення ефективності управління корпоративними правами держави; встановлення відповідальності суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів (частини чистого прибутку); збільшення доходної частини державного бюджету; посилення контролю з боку Фонду за своєчасною сплатою господарськими товариствами дивідендів на державну частку.

Реалізація регуляторного акта не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.

Запровадження зазначеного регуляторного акта забезпечить високу ймовірність досягнення поставлених цілей.

6. Очікувані результати

Впровадження цього регуляторного акта дасть змогу:

- підвищити відповідальність суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів;

- збільшити надходження дивідендів до Державного бюджету України;

- посилити контроль з боку Фонду за своєчасною сплатою господарськими товариствами дивідендів на державну частку.

7. Обгрунтування строку чинності акта

Регуляторний акт чинний протягом терміну реалізації статей 59 та 60 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік". Термін чинності регуляторного акта - відповідно до законодавства після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

8. Показники результативності акта

У разі запровадження регуляторного акта буде виконано вимогу статтей 59 та 60 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік".

Регуляторний акт обов'язковий для виконання Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та Фондом майна Автономної Республіки Крим, суб'єктами управління корпоративними правами держави, суб'єктами господарювання,.

Розподіл вигод і витрат для суб'єктів регуляторного акта у зв'язку з прийняттям запропонованого акта наведено у таблиці.

Суб'єкти Вигоди Витрати
Держава, як акціонер Реалізація законних інтересів держави як акціонера в частині отримання доходу від володіння корпоративними правами. Жодних
Держава в особі органу управління корпоративними правами держави Збільшення надходжень до Державного бюджету України, встановлення відповідальності суб'єктів господарювання за порушення порядку виплати в установлений строк дивідендів або частини чистого прибутку; посилення контролю за своєчасною сплатою господарськими товариствами дивідендів на державну частку. Жодних
Рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень регуляторного акта високий.

9. Заходи для відстеження результативності регуляторного акта

9.1. Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах термінів, встановлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.

Повторне відстеження здійснюється через місяць після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через квартал, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Встановлені кількісні та якісні показники результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового обстеження.

Періодичне відстеження здійснюється раз у квартал, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Встановлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються зі значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюються на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

9.2. Результати надходжень до доходної частини Державного бюджету України від володіння корпоративними правами держави щомісячно подаються до Міністерства фінансів України.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом стратегії корпоративного управління Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел. 200-33-60, ел. адреса: Lesya@spfu.gov.ua).

Заступник Голови ФондуС. Бухаленков