Аналіз регуляторного впливу до проекту Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності
від 1 липня 2008 р.
Аналіз регуляторного впливу
до проекту Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності
Проект Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, розроблено Фондом державного майна України з метою встановлення порядку компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації (корпоратизації) державних (орендних) підприємств та приведення у відповідність із Законом України "Про управління об'єктами державної власності" та Цивільним кодексом України.
1. Визначення проблеми, яку буде розв'язано шляхом державного регулювання
Порядок передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності (далі - Порядок), затверджений наказом Фонду державного майна України від 18.02.98 №284 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.03.98 за №180/2620, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказами Фонду державного майна України від 11.06.99 №1102 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.06.99 за №420/3713) та від 15.06.2004 №1166 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.06.2004 за №788/9387, визначає механізм передачі часток (паїв, акцій), які залишилися за державним підприємством відповідно до п.7 Декрету Кабінету Міністрів України від 31.12.92 №24-92 "Про впорядкування діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств" та вартість яких вилучена в процесі приватизації з чистої вартості цілісного майнового комплексу, відповідно до п. 31 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 за №1891, або не врахована в балансі підприємства на дату оцінки.
Однак, практика застосування Порядку показала, що у деяких випадках Фонд державного майна не може прийняти об'єкт передачі у зв'язку з тим що він не може бути класифіковано як об'єкт приватизації групи Е; оформлення права власності Фондом на частки (паї, акції) обмежується законодавством країни місцезнаходження суб'єкта господарювання; об'єкт передачі обтяжений додатковими зобов'язаннями або рішенням суду; неможливо передати до Фонду частки (паї, акцій) через відсутність об'єкта передачі або суб'єкта господарювання, частки (паї, акції) якого підлягають передачі. Саме це викликало необхідність внесення змін в зазначений Порядок та інші нормативно-правові акти у даній сфері правового регулювання.
Крім того, інформація, надана регіональними відділеннями Фонду державного майна України щодо інвентаризації довгострокових фінансових інвестицій, які не увійшли до статутних фондів господарських товариств, утворених в процесі приватизації (корпоратизації), а також неодноразові звернення регіональних відділень до центрального апарату Фонду стосовно проблемних питань, пов'язаних з довгостроковими фінансовими інвестиціями, підтвердили необхідність упорядкування даної нормативної бази.
2. Визначення цілі державного регулювання
Метою державного регулювання даного проекту Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, є приведення Порядку у відповідність з вимогами Закону України "Про управління об'єктами державної власності" та Цивільним кодексом України, а також встановлення порядку компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації (корпоратизації) державних (орендних) підприємств, які не можуть бути передані до Фонду державного майна України, або прийняті Фондом державного майна України з додержанням встановлених законодавством вимог.
3. Альтернативні способи досягнення встановлених цілей
В даному випадку вбачається за можливе визначити два альтернативні способи досягнення встановлених цілей.
1. Залишити існуючий Порядок передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності . Але цей спосіб не є ефективним і не врегульовує особливості господарських та цивільних відносин, встановлені Цивільним кодексом України та правові основи управління об'єктами державної власності, визначені Законом України "Про управління об'єктами державної власності". Слід зазначити, що немає єдиного підходу до визначення суми компенсацій довгострокових фінансових інвестицій вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації (корпоратизації) державних (орендних) підприємств, які не можуть бути передані до Фонду державного майна України, або прийняті Фондом державного майна України з додержанням встановлених законодавством вимог, тому Фонд з метою захисту майнових прав держави (а саме - відшкодування збитків) згідно зі ст.16 Цивільного кодексу України може звернутися до суду, проте розглядання питання в судах займає значні проміжки часу .
2. Державне регулювання зазначеного питання шляхом внесення запропонованих змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності.
Зазначений спосіб сприятиме удосконаленню процедури компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації (корпоратизації) державних (орендних) підприємств, упорядкування нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання, а також врегулюванню особливостей господарських та цивільних відносин, встановлених Цивільним кодексом України і правові основи управління об'єктами державної власності, визначені Законом України "Про управління об'єктами державної власності". Тому, вважаємо єдиним прийнятним методом забезпечення досягнення цілей державного регулювання затвердження наказу Фонду державного майна України "Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 18.02.98 №284 та затвердження Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб`єктів підприємницької діяльності".
4. Механізм, який пропонується застосувати для роз'яснення проблеми, і відповідні заходи
По-перше, внесення змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності.
Зміни і доповнення до Порядку передбачають поширення Порядку на:
- частки (паї, акції), які не були переоформлені на державні органи приватизації відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 31.12.92 №24-92;
- частки (паї, акції), вартість яких була вилучена в процесі приватизації (корпоратизації) державних підприємств або не врахована в балансі підприємства на дату оцінки.
Також Змінами і доповненнями до Порядку встановлюється порядок компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації державних (орендних) підприємств, у випадках:
- неможливості передачі до Фонду часток (паїв, акцій) через відсутність об'єкта передачі або суб'єкта господарювання, частки (паї, акції) якого підлягають передачі;
- неможливості прийняття Фондом об'єкта у зв'язку з тим що:
- об'єкт передачі не може бути класифіковано як об'єкт приватизації групи Е;
- оформлення права власності Фондом на частки (паї, акції) обмежується законодавством країни місцезнаходження суб'єкта господарювання;
- об'єкт передачі обтяжений додатковими зобов'язаннями або рішенням суду.
По-друге, для реалізації п.9 Порядку, внести зміни до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891, щодо визначення розміру грошової компенсації вартості часток (паїв, акцій) у випадку неможливості передачі часток (паїв, акцій) через відсутність об'єкта передачі або суб'єкта господарювання, частки (паї, акції) якого підлягають передачі, або у випадках неможливості прийняття Фондом об'єкта, а саме:
"Для випадків, коли об`єкт передачі відсутній, а також коли прийняття Фондом об`єкта неможливо, сума компенсації визначається за результатами незалежної оцінки, яка проводиться відповідно до законодавства про оцінку майна та оціночну діяльність. При цьому дата оцінки визначається на останнє число місяця, в якому Фондом було прийнято рішення про грошову компенсацію вартості таких об`єктів. Оцінка проводиться із застосуванням бази, що відповідає ринковій вартості, визначеній відповідно до національних стандартів оцінки. Замовником оцінки виступає Фонд. Відбір суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання здійснюється на конкурсних засадах у порядку, що встановлюється Фондом. Якщо у випадках, зазначених у цьому абзаці, балансова вартість об`єкта на дату оцінки державного (орендного) підприємства, що проводилась з метою визначення статутного фонду акціонерного товариства, створеного в процесі приватизації (корпоратизації), не перевищує 5000 гривень, сума компенсації визначається відповідно до абзацу третього.
У разі неповноти, недостовірності, а також відсутності інформації, що міститься у вихідних даних про об`єкт передачі, об`єкт інвестиції, частка (пай, акції) якого оцінюється, іншої інформації, необхідної для оцінки, сума компенсації визначається на підставі ціни, за якою об`єкт передачі був відчужений акціонерним товариством, збільшеної на коефіцієнт, який розраховується на підставі встановлених Національним банком України облікових ставок, починаючи з дати отримання акціонерним товариством коштів внаслідок відчуження або дати укладання відповідного договору (у разі відсутності інформації про дату отримання коштів), до дати прийняття Фондом рішення про компенсацію. У разі відсутності інформації про ціну, за якою об`єкт був відчужений, та у випадку, коли прийняття Фондом об`єкта неможливо, сума компенсації визначається на підставі балансової вартості такого об`єкта на дату оцінки державного (орендного) підприємства, що проводилася з метою визначення статутного фонду акціонерного товариства, яке було створене в процесі приватизації (корпоратизації). У разі відсутності інформації про дату відчуження об`єкта та у випадку, коли прийняття Фондом об`єкта неможливо, коефіцієнт визначається на підставі добутку облікових ставок за період від дати виникнення зобов`язання щодо передачі Фонду такого об`єкта до дати прийняття Фондом рішення про компенсацію.
Для випадків, коли відсутній об`єкт інвестиції у зв`язку з його ліквідацією, банкрутством тощо, сума компенсації визначається в порядку, зазначеному в абзаці третьому".
5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта Впровадження цього регуляторного акту дозволить удосконалити та оптимізувати окремі норми Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, які є недоцільними та привести окремі нормативно-правові акти, у даній сфері правового регулювання, у відповідність до Закону України "Про управління об'єктами державної власності".
Можливість досягнення визначених цілей у разі прийняття Змін і доповнень до Порядку полягає у дотриманні норм, які встановлюються цим актом.
6. Очікуванні результати прийняття акта Прийняття Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, сприятиме вдосконаленню українського законодавства в сфері господарської діяльності та системи відносин між державою та бізнесом, а також, оптимізації процедури передачі до Фонду державного майна України наявних довгострокових фінансових інвестицій, вартість яких не була включена до статутних капіталів підприємств (або не врахована при визначенні розміру статутного фонду) створених в процесі приватизації (корпоратизації) та виявлених в процесі інвентаризації цих інвестицій Фондом.
Від впровадження регуляторного акта негативних результатів не очікується.
Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:
Об'єкт впливу | Вигоди | Витрати |
---|---|---|
Держава | Збільшення надходжень до Державного бюджету України в результаті надходжень від компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації державних (орендних) підприємств; посилення контролю за обліком та ефективним використанням корпоративних прав держави. | Витрати відсутні |
Суб'єкти господарювання | Здійснення ефективної господарської діяльності в прозорому нормативно-правовому полі; підвищенням ефективності використання майна підприємств; впорядкування бухгалтерського обліку приватизованих підприємств. | Додаткові витрати відсутні |
7. Показники результативності акта
Основними показниками результативності акта є:
Показники результативності | Прогнозні показники |
---|---|
Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта | Надходження до державного бюджету |
Кількість суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта | Ті, на яких поширюватиметься дія акта |
Розмір коштів, що витрачатиметься суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, пов'язаними з виконанням вимог акта | Витрати, пов'язані з передачею часток (паїв, акцій) до Фонду державного майна України або виплата компенсації |
Час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, пов'язаний з виконанням вимог акта | Від 7 до 30 днів |
Рівень поінформованості суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб стосовно основних положень регуляторного акта | Оприлюднення інформації щодо нормативно-правового акта в засобах масової інформації: друкованих виданнях, мережі Інтернет. |
8. Обґрунтування строку чинності акта
Обмежень строку регуляторного акта немає, що дасть змогу розв'язати проблеми та досягти цілі державного регулювання. Термін чинності регуляторного акта - відповідно до законодавства після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта
Стосовно регулятивного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах строків, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.
Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні показники результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового обстеження.
Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.
У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюється на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Голова Фонду | В. Семенюк-Самсоненко |