Аналіз регуляторного впливу наказу ФДМУ "Про затвердження змін і доповнень до Положення про порядок продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств за кошти на відкритих грошових регіональних аукціонах через Державну акціонерну компанію "Національна мережа аукціонних центрів"
від 1 червня 2009 р.
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
наказу Фонду державного майна України "Про затвердження змін і доповнень до Положення про порядок продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств за кошти на відкритих грошових регіональних аукціонах через Державну акціонерну компанію "Національна мережа аукціонних центрів"
1. Опис проблеми
Відповідно до Державної програми приватизації на 2000-2002 роки, затвердженої Законом України від 18.05.2000 № 1723-ІІІ "Про Державну програму приватизації", одним із основних завдань приватизації є забезпечення надходження коштів від приватизації до Державного бюджету України, пріоритетами та основними завданнями - приватизація підприємств виключно за кошти; забезпечення інформаційної відкритості процесу приватизації; формування попиту на об'єкти приватизації вітчизняних та іноземних інвесторів; залучення коштів для розвитку та структурної перебудови економіки; створення сприятливих умов для появи приватних власників, які мають довгострокові інтереси у розвитку приватизованого об'єкта та здійснюють ефективне управління ним; створення умов для подальшого розвитку фондового ринку.
Одним із шляхів реалізації цих завдань є проведення відкритих грошових регіональних аукціонів (далі - аукціони), але Положення про порядок продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств за кошти на відкритих грошових регіональних аукціонах через Державну акціонерну компанію "Національна мережа аукціонних центрів", затверджене наказом Фонду державного майна України від 08.09.2000 N 1871 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25.09.2000 за N 652/4873 (далі - Положення), згідно з яким здійснюється продаж пакетів акцій акціонерних товариств на аукціонах не відповідає вимогам сьогодення та потребує удосконалення.
З метою усунення недоліків та підвищення ефективності продажу пакетів акцій ВАТ, що знаходяться в державній власності, на даних аукціонах Фонд державного майна України вносить зміни і доповнення до Положення.
2. Цілі прийняття акта
Основними цілями прийняття регуляторного акта є максимальне наближення пересічного громадянина до приватизаційних процесів в Україні, підвищення ефективності продажу пакетів акцій підприємств на аукціонах та збільшення надходження коштів до Державного бюджету України.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей
Для досягнення встановлених цілей є два альтернативних способи :
3.1. Прийняття такого акта іншим органом виконавчої, що суперечить підпункту 3 пункту 60 Державної програми приватизації на 2000-2002 роки, тобто є неприпустимим.
3.2. Прийняття регуляторного акта "Про затвердження змін і доповнень до Положення про порядок продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств за кошти на відкритих грошових регіональних аукціонах через Державну акціонерну компанію "Національна мережа аукціонних центрів" сприятиме більшому залученню інвесторів, які знаходяться безпосередньо в регіонах, підвищить ефективність продажу на аукціонах та збільшить надходження коштів до Державного бюджету.
Для виходу із ситуації, що склалася, є прийняття регуляторного акта "Про затвердження змін і доповнень до Положення про порядок продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств за кошти на відкритих грошових регіональних аукціонах через Державну акціонерну компанію "Національна мережа аукціонних центрів".
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
У запропонованому проекті приведено у відповідність з Методикою оцінки майна, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891, визначення початкової ціни пакета акцій на перших торгах; переглянуто умови визначення ціни продажу при проведенні повторних (чергових) аукціонів; передбачено можливість проведення аукціону за участю одного учасника, який подав заяву для участі в торгах, що дасть можливість збільшити залучення регіональних інвестицій, а, отже, і збільшити надходження коштів до Державного бюджету; врегульовано відносини між покупцем та реєстроутримувачем системи реєстру власників акцій ; розроблено типовий договір купівлі-продажу, що надасть упевненості покупцю під час виконання умов договору купівлі-продажу Продавцем та Організатором аукціону.
5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Вплив зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.
Оцінка можливості впровадження регуляторного акта та виконання його вимог є високою.
Досягненням установлених цілей у разі прийняття регуляторного акта буде максимальне наближення фізичних осіб та фінансових посередників до продажу пакетів акцій об"єктів групи "В", що знаходяться в державній власності, збільшення ефективності даного виду продажу та надходжень коштів до Державного бюджету України.
Реалізація регуляторного акта не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.
Очікуваними наслідками дії регуляторного акта не передбачено нанесення шкоди суб"єктам господарювання.
Запровадження зазначеного регуляторного акта забезпечить високу ймовірність досягнення поставлених цілей.
6. Очікувані результати
Впровадження цього регуляторного акта дасть змогу:
- підвищити привабливість та ефективність даного виду аукціону;
- збільшити надходження коштів до Державного бюджету України.
7. Обґрунтування строку чинності акта
Обмежень строку регуляторного акта немає, що дасть змогу розв"язати проблеми та досягти намічених цілей. Термін чинності регуляторного акта - відповідно до законодавства після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
8. Показники результативності акта
У разі запровадження регуляторного акта буде виконано вимогу рішення колегії ФДМУ від 23.04.2009 №2/2 "Про аналіз ситуації на фондовому ринку".
Регуляторний акт обов"язковий для виконання його вимог державними органами приватизації при проведенні відкритих грошових регіональних аукціонів.
Суб"єкти | Вигоди | Витрати |
---|---|---|
Державні органи приватизації | Збільшення надходження коштів до Державного бюджету України, під-вищення ефективності проведення аукціонів | Грошові кошти - відсутні |
Фізичні особи та фінансові посередники | Максимальна участь у приватизації пакетів акцій підприємств, які знахо-дяться в державній власності | Грошові кошти - витрати пов"язані з укладанням договору купівлі-продажу та оплатою винагороди Організатору аукціону у розмірі 3 відсотків (з ураху-ванням ПДВ) від суми укладеної угоди |
9. Заходи для відстеження результативності регуляторного акта
Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах термінів, встановлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки ефективності проведення аукціонів, на врегулювання яких спрямована дія акта. Якщо для визначення значень показників результативності регуляторного акта використовуються виключно статистичні дані, базове відстеження результативності може бути здійснене після набрання чинності цим регуляторним актом або набрання чинності більшістю його положень, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акта.
Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки. Встановлені кількісні та якісні показники результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового обстеження.
Періодичне відстеження здійснюється раз у три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження Встановлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються зі значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.
У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюються на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом продажу акцій на фондових ринках та проведення аукціонів Фонду державного майна України (01133, м.Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел. 200-32-91, електронна адреса: kif@spfu.gov.ua)
В.о. заступника Голови Фонду | І. Білоцерковець |