Пояснювальна записка до проекту Закону України "Про Державну програму приватизації на 2007-2009 роки"
від 12 квітня 2007 р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України
"Про Державну програму приватизації на 2007-2009 роки"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Проект Закону України "Про Державну програму приватизації на 2007-2009 роки" розроблено відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна" та доручення Кабінету Міністрів України від 30.08.2006 № 30844/0/1-06.
Термін дії чинної Державної програми приватизації розраховано на 2000-2002 роки. Відповідно до чинного законодавства Програма діє до затвердження чергової Державної програми приватизації.
Сучасний стан розвитку ринкових перетворень вимагає перегляду принципів та підходів до процесу реформування власності. У зв'язку з цим виникла необхідність прийняття нової Державної програми приватизації, яка б відповідала стратегічному курсу країни, а також визначала нові вимоги до процесу приватизації державного майна, чіткі і обґрунтовані критерії віднесення підприємств до таких, що підлягають приватизації, встановлювала завдання щодо оптимізації розміру державного сектору економіки.
2. Цілі і завдання прийняття акта
Ціллю прийняття цього законопроекту є визначення комплексу заходів, спрямованих на організаційне та правове забезпечення процесу приватизації державного майна на новий трьохрічний період (2007-2009 роки), шляхом прийняття Верховною Радою України нового програмного документу.
Відповідно до цілі прийняття Програми приватизації на 2007-2009 роки встановлюються завдання щодо:
приватизації об'єктів, подальше перебування у державній власності яких є економічно недоцільним;
забезпечення надходження до Державного бюджету України коштів від приватизації державного майна у сумі, передбаченій у Законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
3. Загальна характеристика і основні положення проекту акта
Підготовлений законопроект передбачає внесення Державної програми приватизації на період 2007-2009 роки.
Проект Програми передбачає виконання робіт з приватизації протягом терміну дії цього документу, виходячи з наступних концептуальних підходів:
проведення приватизації на даному етапі спрямовується на підвищення віддачі від державного майна відповідно до встановлених завдань щодо надходження коштів до Державного бюджету у вигляді податків, дивідендів, орендних, концесійних платежів тощо, а також скорочення видатків на утримання окремих об'єктів права державної власності;
об'єкти, що підлягають приватизації, за переліком, що формується міністерствами та відомствами, та передаються органам приватизації на продаж відповідно до затверджених програм розвитку галузей (секторів) економіки, виходячи з того, що: подальше перебування цих об'єктів у державній власності не ефективно та потребує додаткових витрат бюджетних коштів на розвиток виробництва, або на їх утримання; підприємства, які пропонується приватизувати, потребують санації шляхом залучення недержавних інвестицій; об'єкти незавершеного будівництва не можуть бути добудовані за рахунок державних коштів;
перелік об'єктів приватизації, продаж яких має забезпечити виконання завдань з надходження коштів до Державного бюджету від приватизації визначає Кабінет Міністрів України та вносить його на розгляд Верховної Ради України разом з проектом закону про Державний бюджет на наступний рік;
міністерства та відомства здійснюють передприватизаційну підготовку майбутніх об'єктів приватизації з метою підвищення їх ліквідності та інвестиційної привабливості для потенційних покупців;
для створення необхідних передумов для залучення широких верств населення до процесу реалізації державного майна та розвитку завдяки цьому дрібного та середнього бізнесу при приватизації об'єктів малої приватизації (дрібних підприємств, їх структурних підрозділів, окремих об'єктів нерухомого та рухомого майна. об'єктів незавершеного будівництва) здійснюється максимальне спрощення процедур продажу;
продаж контрольних пакетів акцій, цілісних майнових комплексів великих підприємств, що має забезпечити виконання завдань з надходження коштів до Державного бюджету, здійснюється виключно на конкурентних засадах з максимальним залученням потенційних покупців, без встановлення кваліфікаційних вимог до учасників конкурсів (торгів, аукціонів, продажу через фондові біржі). Відбір переможця при цьому здійснюється виключно виходячи з найбільшої ціни, запропонованої за об'єкт продажу;
договори купівлі-продажу контрольних пакетів акцій, цілісних майнових комплексів підприємств повинні містити зобов'язання переможця конкурсу (торгів, аукціону) щодо подальшої діяльності об'єкта приватизації;
з метою оптимізації складу державного портфелю корпоративних прав, уникнення розпорошення державних зусиль, пов'язаних з управлінням дрібними пакетами акцій, такі об'єкти мають підлягати першочерговому продажу за процедурами, що забезпечують максимальну ліквідність таких об'єктів;
підвищення прозорості при приватизації державного майна забезпечується через: широке застосування конкурентних способів приватизації (аукціонів, конкурсів, продаж акцій через фондові біржі); розміщення в оголошеннях правдивої та достатньої інформації для участі майбутніх учасників у конкурсах (в тому числі конкурсах з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціонах із зниженням ціни лоту, без оголошення ціни аукціонах, біржових торгах); уникнення зміни умов проведення конкурсів (аукціонів).
Проект включає комплекс заходів щодо фінансового, законодавчого забезпечення та інформаційного забезпечення виконання Програми, а також заходи щодо завершення сертифікатної приватизації.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
На даний час законодавство України з питань приватизації складається з Закону України "Про приватизацію державного майна", який є базовим законодавчим актом цієї сфери правового регулювання, Закону України "Про Державну програму приватизації", яка визначає цілі, пріоритети та умови приватизації на 2000-2002 роки, а також законів, які регулюють особливості приватизації окремих сфер та галузей економіки, зокрема, "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України та міністерств і інших центральних органів виконавчої влади.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація цього законопроекту не потребує додаткових матеріальних витрат з Державного бюджету України, крім передбачених цим проектом.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття акта
Запропонований законопроект забезпечить подальший розвиток та удосконалення процесів приватизації, продаж об'єктів приватизації за ринковими цінами, вирішення проблем приватизації попередніх років, підвищення відкритості та прозорості процесу реформування державної власності.
Результати його реалізації сприятимуть підвищенню соціально-економічної ефективності виробництва шляхом залучення ефективних власників, створенню конкурентного середовища, як умови для зростання економіки країни і добробуту населення.
Голова Фонду державного майна України | В. Семенюк |
"____" __________2007 р.