Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок відчуження майнових об'єктів, що належать до основних фондів і є державною власністю"
від 30 листопада 2006 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок відчуження майнових об'єктів, що належать до основних фондів і є державною власністю"
1. Опис проблеми
Загальними нормами, які регулюють відчуження майнових об'єктів, що належать до основних фондів державних підприємств, є норми, встановлені статтями 75 та 77 Господарського кодексу України.
Проте, Господарським кодексом України не встановлюється порядок відчуження суб'єктами господарювання (у т. ч. і державними підприємствами) майнових об'єктів, що є державною власністю і віднесені до основних фондів, і фактично обмежена участь державних органів приватизації у цих процесах.
На сьогодні відсутній нормативно-правовий документ, який би встановлював єдиний порядок відчуження майнових об'єктів, що є державною власністю і належать до основних фондів суб'єктів господарювання.
Крім того, на сьогодні є достатні підстави стверджувати, що відсутність вищезазначеного порядку вже має системні негативні наслідки щодо забезпечення економічних інтересів держави як власника при здійсненні суб'єктами господарювання відчуження державних основних фондів, а саме: відсутній системний аналіз цих процесів (і як наслідок некерованість цих процесів із боку держави); проводиться продаж майна не конкурентними способами та без проведення незалежної оцінки вартості майна; проводиться відчуження майнових об'єктів, що
забезпечують ведення основної виробничої діяльності суб'єктів господарювання (їх структурних підрозділів).
Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок відчуження майнових об'єктів, що належать до основних фондів і є державною власністю" розроблено у зв'язку з необхідністю:
а) установлення єдиного порядку відчуження майнових об'єктів, що є державною власністю і належать до основних фондів суб'єктів господарювання, яким би визначалися:
- чіткі критерії, яким має відповідати державне майно, що підлягає відчуженню;
- перелік документів, які мають подаватися до відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності для прийняття рішення про надання згоди (дозволу) на відчуження майнових об'єктів;
- способи відчуження державних майнових об'єктів, що віднесені до основних засобів, та порядок їх застосування;
- порядок проведення аукціонів, конкурсів по відчуженню майнових об'єктів;
- особливості відчуження окремих видів майна - в залежності від його правового режиму;
- напрямки та порядок використання коштів, отриманих у результаті відчуження майнових об'єктів;
2. Цілі і завдання прийняття пропонованого акта
Метою розробки зазначеного проекту постанови Кабінету Міністрів України є реалізація державою права державної власності у державному секторі економіки через систему організаційно-господарських заходів та повноважень щодо впорядкування процесів відчуження державних майнових об'єктів та керованості цих процесів з боку держави як власника із залученням до цих процесів державних органів приватизації.
Досягнення цієї мети має здійснюватися шляхом створення єдиних (уніфікованих) підходів щодо порядку прийняття відповідними органами управління та державними органами приватизації рішень про надання згоди (дозволу) на відчуження майнових об'єктів, визначення способів продажу майна та порядку їх застосування, змін умов продажу, порядку розрахунків за придбане майно, проведення загального аналізу процесів відчуження майнових об'єктів державної власності, що, в свою чергу, дасть можливість уникнути економічних та фінансових збитків держави при здійсненні відчуження майнових об'єктів державної власності.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей.
Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
Проектом регуляторного акта запроваджуються вимоги щодо додаткового погодження в установленому порядку з Фондом державного майна України відчуження державними підприємствами нерухомого майна, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання та рухомого складу залізничного транспорту, а також установлюються лише конкурентні засади продажу державних основних фондів.
Установлення Кабінетом Міністрів України вищезазначеного порядку та залучення державних органів приватизації до цих процесів дає змогу запровадити такі основні заходи для вирішення проблемних питань:
- установлення чітких критеріїв, яким має відповідати державне майно, що підлягає відчуженню;
- визначення переліку документів, які мають подаватися до відповідних державних органів приватизації та органів управління для прийняття рішення про надання згоди (дозволу) на відчуження майнових об'єктів і регламентування дій державних органів приватизації та органів управління при проведенні цих процедур;
- установлення способів відчуження державних майнових об'єктів, що віднесені до основних засобів, та порядок їх застосування;
- запровадження єдиного порядку проведення аукціонів, конкурсів по відчуженню суб'єктами господарювання, установами (організаціями) майнових об'єктів;
- обумовлення особливостей відчуження окремих видів майна - в залежності від його правового режиму;
- на підставі врахування особливостей правового режиму державного майна, визначення напрямків та порядку використання коштів, отриманих у результаті відчуження майнових об'єктів;
- (організаціями) майнових об'єктів, що є державною власністю і віднесені до основних фондів.
5. Вірогідність досягнення поставлених цілей
Запровадження зазначеного проекту регуляторного акта Кабінету Міністрів України забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
6. Очікувані результати
Позитивні:
- підвищення контролю за ефективністю використання державних майнових об'єктів суб'єктами господарювання, установами (організаціями);
- удосконалення системи організаційно-господарських заходів щодо реалізації державою права державної власності;
- створення єдиних (уніфікованих) підходів щодо порядку прийняття відповідними державними органами приватизації та органами управління рішень про надання згоди (дозволу) на відчуження майнових об'єктів та порядку відчуження суб'єктами господарювання, установами (організаціями) цих державних майнових об'єктів;
- створення передумов для оновлення основних фондів суб'єктами господарювання та підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання шляхом збільшення інвестування їх виробничої діяльності за рахунок коштів, отриманих в результаті відчуження майнових об'єктів.
7. Обґрунтування строку чинності акта
Строк дії запропонованої постанови Кабінету Міністрів України до її скасування в установленому законодавством порядку.
8. Показники результативності акта:
- вплив держави через відповідні суб'єкти управління об'єктами державної власності на забезпечення найбільш ефективних шляхів використання державного майна;
- створення сприятливих умов для оновлення основних фондів суб'єктами господарювання та підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання;
- забезпечення контрольованості та прозорості відчуження суб'єктами господарювання, установами (організаціями) майнових об'єктів, що віднесені до основних фондів і є державною власністю;
- збільшення надходжень до Державного бюджету України.
9. Заходи для відстеження результативності акта
9.1. Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах строків, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.
Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового відстеження.
Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.
У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюється на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
9.2. Узагальнення та аналіз звітності суб'єктів господарювання, установ (організацій) про відчуження державного майна та рішень відповідних суб'єктів управління об'єктами державної власності щодо надання згоди (дозволу) на відчуження державних майнових об'єктів у кількісному та вартісному виразі.
9.3 Оприлюднення інформації про процеси відчуження в засобах масової інформації (друкованих виданнях, мережі Інтернет).
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом банкрутства, санації та реструктуризації Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 200-36-59)
Голова Фонду | В. Семенюк |