A A A K K K

Про затвердження Положення про порядок здійснення контролю за розпорядженням активами, що належать господарським товариствам

від 5 лютого 2006 р.

ПРОЕКТ

ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ

НАКАЗ

_________________м. Київ_________________

Про затвердження Положення про порядок здійснення контролю за розпорядженням активами, що належать господарським товариствам

На виконання п. 44 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Основних концептуальних підходів до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави" від 11.02.2004 р. N 155 та з метою захисту майнових інтересів акціонерів під час здійснення операцій розпорядження майном господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить більше ніж 50 відсотків,

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Положення про порядок здійснення контролю за розпорядженням активами, що належать господарським товариствам (додається).

2. Директору Департаменту фінансового аналізу О.Поліщуку та директору Юридичного департаменту О.Шмуляру подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Заступнику директора Департаменту з питань корпоративних відносин Й.Войцеховському та Директору Департаменту міждержавних відносин та спільних підприємств О.Курлову забезпечити прийняття органами управління господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить більше 50 відсотків плюс 1 акція, внутрішнього Положення про розпорядження майном товариства, розробленого відповідно до норм цього Положення .

4. Визнати таким, що втратив дію, наказ Фонду державного майна України від 17.06.2004 N1194 "Про затвердження Положення про порядок здійснення контролю за розпорядженням майном господарських товариств".

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого заступника Голови Фонду.

Голова ФондуВ. Семенюк

ПРОЕКТ

 ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного майна України
_____________N_______

Положення про порядок здійснення контролю за розпорядженням активами, що належать господарським товариствам

1. Загальні положення

1.1. Це Положення розроблено з метою здійснення контролю за ефективністю використання майна та підвищення ефективності управління корпоративними правами держави, відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України, Законів України "Про господарські товариства", "Про власність", "Про державну програму приватизації", постанови Верховної Ради України від 07.07.92 N 2558-ХІІ "Про Тимчасове положення про Фонд державного майна України", постанови Кабінету Міністрів України від 15.05.2000 N 791 "Про управління корпоративними правами держави" та інших нормативно-правових актів.

1.2. Це Положення визначає порядок здійснення контролю за розпорядженням активами, які є власністю господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить більше 50 відсотків (далі-активи), в частині продажу, списання, обміну, передачі в оренду, безоплатної передачі, консервації (розконсервації), внесків до статутних фондів інших юридичних осіб майна господарських товариств (далі - операції розпорядження майном).

1.3. Дія цього Положення на господарські товариства, в тому числі холдингові, державні (національні) компанії, у яких функції управління корпоративними правами держави здійснює Фонд державного майна України або уповноважений ним орган виконавчої влади (далі - Орган управління корпоративними правами);

1.4. Виконавчий орган господарського товариства без згоди органів управління, на які відповідно до статуту та цього Положення покладено повноваження щодо контролю за розпорядженням майном, не має права здійснювати операції розпорядження майном.

1.5. Порядок здійснення контролю за розпорядженням майном господарських товариств, контрольні пакети акцій яких знаходяться у власності контролюючого підприємства (далі - Компанії), визначається погодженим з Органом управління корпоративними правами та затвердженим спостережною радою внутрішнім положенням про розпорядження та використання активів Компанії і підприємств, що входять до її складу, з урахуванням норм, визначених їхніми статутами.

1.6. У період до проведення перших загальних зборів акціонерів та набуття в процесі приватизації прав власності на акції господарського товариства іншими акціонерами питання про розпорядження майном господарських товариств розглядаються Фондом державного майна України, або іншими органами виконавчої влади, що здійснюють управління державними корпоративними правами.

1.7. Якщо питання щодо операцій розпорядження майном розглядається загальними зборами товариства, згода на здійснення відповідної операції розпорядження майном оформляється окремим дорученням (довіреністю) відповідальному представнику, який виконує функції з управління пакетом акцій, що належить державі, та який братиме участь у загальних зборах.

1.8. Орган управління корпоративними правами не погоджує операції розпорядження майном у разі, якщо вони можуть призвести до збитків товариства, до зменшення власного капіталу, є недостатньо об­рунтованими чи не відповідають вимогам цього Положення.

1.9. Рішення про погодження операцій розпорядження майном оформлюються Органом управління корпоративними правами за встановленою формою згідно з додатком N1, якщо таке рішення прийнято стосовно майна господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить 100 відсотків, у інших випадках за формою згідно з додатком N2.

1.10. Майно, яке є предметом операцій розпорядження майном, оцінюється відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність".

1.11. Орган управління корпоративними правами та органи управління господарським товариством погоджують проведення відповідних операцій розпорядження активами з зацікавленими органами виконавчої влади, якщо ці операції можуть привести до зниження виробничого потенціалу підприємства, зменшення обсягу випуску конкурентноспроможної продукції, товарів (виконання послуг), зниження інвестиційної привабливості.

1.12. Документи, які подаються до Органу управління корпоративними правами для розгляду і прийняття в межах його повноважень рішення щодо операцій розпорядження майном, підписуються керівником і головним бухгалтером та скріплюються печаткою підприємства.

1.13. Термін дії документів, які надаються для розгляду, не може перевищувати 3-х місяців від дати, станом на яку проводилася інвентаризація чи оцінка.

1.14. Надані Органу управління корпоративними правами документи не підлягають поверненню заявникові незалежно від кінцевого результату розгляду.

1.15. У випадках порушення зазначеного Порядку розпорядження майном посадові особи підприємства притягуються до відповідальності у порядку, встановленому законодавством.

1.16. Рішення щодо операцій розпорядження майном є обов'язковими для виконання господарськими товариствами.

1.17. У разі порушення провадження у справі про банкрутство підприємства, на період дії процедури розпорядження майном, Орган управління корпоративними правами держави та орган управління товариством приймають рішення по управлінню майном виключно за погодженням з розпорядником майна та відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

1.18. У процесі реструктуризації господарського товариства операції розпорядження здійснюються в порядку, визначеному Положенням про порядок реструктуризації підприємств, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 12.04.02 N667 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.05. 2002 р. за N 414/6702.

1.19. Передача майна товариства в заставу здійснюється відповідно до норм, визначених Законами України "Про заставу" "Про іпотеку" "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень" та наказом Фонду державного майна України "Про погодження органами приватизації умов договорів застави майна" від 06.02.01 N163 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.02.2001 р. за N 171/5362.

2. Порядок розгляду господарським товариством питань щодо проведення операцій розпорядження майном

2.1. З метою розгляду та підготовки висновків і пропозицій щодо проведення операцій розпорядження майном на підприємстві наказом керівника підприємства створюється постійно діюча комісія з питань розпорядження майном господарського товариства (далі - Комісія).

2.2. Комісія створюється у складі:

голови Комісії - керівника підприємства або його заступника; членів Комісії: - головного бухгалтера або уповноваженого ним працівника бухгалтерії (на підприємствах, де штатним розписом посаду головного бухгалтера не передбачено, - особи, на яку покладено обов'язки ведення бухгалтерського обліку);

- керівників структурних підрозділів.

2.3. На підставі щорічної інвентаризації майна, яка проводиться згідно з інструкцією по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 11.08.94 N 69 (із змінами і доповненнями) та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 26. 08.1994 р. за N 202/412, Комісія проводить аналіз використання наявних необоротних активів, виявляє непрофільні та/або такі, які тривалий час не використовуються у виробництві, готує і подає виконавчому органу на затвердження план використання майна (технічного переозброєння, реконструкції, введення нових потужностей, списання, реалізації тощо) на наступний фінансовий рік.

2.4. До обов'язків Комісії належать:

  • огляд кожного об'єкта (предмета) або групи об'єктів згідно даних аналітичного обліку на підприємстві;
  • встановлення придатності об'єкта до відновлення і подальшої експлуатації, використовуючи при цьому необхідну технічну документацію, а також дані бухгалтерського обліку;
  • встановлення причин, які призвели до списання об'єкта;
  • встановлення можливості використання окремих частин чи матеріалів зі списаного об'єкта і визначення їх вартості, виходячи з вартості подібних частин та матеріалів;
  • здійснення контролю за вилученням, після списання цінностей, придатних вузлів, деталей та матеріалів із кольорових і дорогоцінних металів, з визначенням їх кількості, ваги та їх здаванням на відповідний склад;
  • надання пропозицій щодо подальшого використання майна;
  • складання та затвердження за результатами перевірки відповідних актів.
2.5. Виконавчий орган товариства на підставі пропозицій та висновків Комісії, в межах норм, визначених законодавством та цим Положенням, готує проект рішення щодо операцій розпорядження майном, погоджує його з наглядовою радою та направляє Органу управління корпоративними правами для прийняття відповідного рішення.

3. Порядок відчуження майна

3.1. Особливості реалізації

3.1.1. Комісія надає пропозиції про реалізацію майна у разі недоцільності консервації основних засобів сьогодні та в майбутньому (обладнання морально застаріло, має значний фізичний знос, утримання або модернізація його потребує значних коштів та негативно впливає на собівартість та ціноутворення).

3.1.2. Реалізація майна товариства здійснюється на конкурентних засадах - через біржі, на аукціоні або за конкурсом.

3.1.3. Кошти, отримані від реалізації необоротних активів, є власністю господарського товариства. Напрями використання коштів, отриманих від реалізації зазначених активів, визначаються органом управління товариства, який приймає відповідне рішення.

3.1.4. Господарські товариства з метою прийняття рішення про реалізацію майна подають до Органу управління корпоративними правами такі документи:

  • лист-звернення з техніко-економічним об­рунтуванням доцільності реалізації майна;
  • протокол засідання виконавчого органу та наглядової ради щодо розгляду питань, порушених у зверненні товариства;
  • копія документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, яке реалізується;
  • фінансова звітність станом на останню звітну дату (форма N1 "Баланс", форма N3 "Звіт про рух грошових коштів" з розшифровкою статей 180, 190, 200, форма N5 "Примітки до річної фінансової звітності" (розділи I-V);
  • довідка про вартість відчужуваного майна згідно з даними бухгалтерського обліку;
  • акт про інвентаризацію майна, яке пропонується до продажу;
  • акт про технічний стан майна;
  • звіт про незалежну оцінку майна;
  • рецензія звіту про незалежну оцінку майна, здійснена Фондом державного майна;
  • довідка виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном.
3.1.5. За результатами відчуження майна, у 30-денний термін після здійснення операції, до Органу управління корпоративними правами надається звіт за формою згідно з додатком N3.

3.2. Особливості обміну

3.2.1. Основні засоби господарського товариства можуть бути обмінені на основні засоби, що перебувають у власності інших суб'єктів господарювання.

3.2.2. Різниця між вартістю основних засобів, визначена незалежною оцінкою активів, які обмінюються, компенсується товариству (або іншій стороні) шляхом перерахування грошових коштів у сумі, яка дорівнює різниці у вартості активів, у терміни, визначені договором міни.

3.2.3. Господарські товариства з метою прийняття рішення щодо обміну майна подають до Органу управління корпоративними правами такі документи:

  • письмове звернення з техніко-економічним об­рунтуванням доцільності обміну майна;
  • згода другої сторони на обмін;
  • протокол виконавчого органу та наглядової ради щодо обміну майна;
  • довідка про вартість майна, яке підлягає обміну згідно з даними бухгалтерського обліку;
  • фінансова звітність станом на останню звітну дату (форма N1 "Баланс", форма N3 "Звіт про рух грошових коштів" з розшифровкою статей 180, 190, 200, форма N5 "Примітки до річної фінансової звітності" (розділи I-V);
  • акт про інвентаризацію майна, яке підлягає обміну;
  • дані технічного огляду об'єктів обміну;
  • звіти про незалежну оцінку об'єктів обміну;
  • рецензія звіту про оцінку майна;
  • копія документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, яке обмінюються;
  • довідка виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном, яким обмінюються.
3.2.4. У місячний термін після прийняття Органом управління корпоративними правами рішення щодо обміну майна виконавчим органом товариства оформлюються договір міни та акт приймання-передачі майна.

3.2.5. За результатами обміну майна, у 30 денний термін після здійснення операції, Органу управління корпоративними правами надається звіт за формою згідно з додатком N4.

3.3. Особливості безоплатної передачі

3.3.1. Майно господарського товариства може бути безоплатно передано у разі прийняття органами управління товариства такого рішення відповідно до норм чинного законодавства України.

3.3.2. Підставою для здійснення передачі майна до комунальної власності є рішення органів управління товариством та відповідне рішення органів місцевого самоврядування (територіальної громади).

3.3.3. Безоплатна передача майна в якості надання благодійної допомоги здійснюється за рішенням наглядової ради та за погодженням з Органом управління корпоративними правами.

3.3.4. Господарські товариства з метою прийняття рішення щодо безоплатної передачі майна подають до Органу управління корпоративними правами такі документи:

  • письмове звернення з об­рунтуванням доцільності безоплатної передачі майна;
  • протокол виконавчого органу та наглядової ради товариства щодо безоплатної передачі майна;
  • перелік майна, яке передається безоплатно, із зазначенням таких даних: рік будівництва або випуску, місцезнаходження, стисла характеристика, інвентарний N, первісна та балансова (залишкова) вартість;
  • копія документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, яке є об'єктом безоплатної передачі;
  • фінансова звітність станом на останню звітну дату (форма N1 "Баланс", форма N3 "Звіт про рух грошових коштів" з розшифровкою статей 180, 190, 200) форма N5 "Примітки до річної фінансової звітності" (розділи I-V);
  • довідка виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном.
3.3.5. У місячний термін після прийняття рішення щодо безоплатної передачі майна виконавчим органом оформлюються відповідні цивільні угоди та акти приймання-передачі майна.

3.3.6. За результатами безоплатної передачі майна, у 30 денний термін після здійснення операції, до Органу управління корпоративними правами надається звіт за формою згідно з додатком N5 .

3.4. Особливості передачі майна в якості внеску до статутних фондів юридичних осіб

3.4.1. Майно господарського товариства (крім списаного) може бути передано в якості внеску до статутних фондів юридичних осіб, створених за участю товариства, в обмін на корпоративні права.

3.4.2. Установчими документами новоствореного суб'єкта господарювання має передбачається, що розмір корпоративних прав держави у таких товариствах становить більш як 50 відсотків статутного фонду. При цьому створення товариств на базі майна підприємств-монополістів і тих, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

3.4.3. Рішенням щодо передачі майна в якості внеску до статутних фондів юридичних осіб можуть бути визначені додаткові умови розпорядження таким майном.

3.4.4. Господарським товариством, в межах його корпоративних прав, ведеться контроль за діяльністю створеної за його участю юридичної особи. За результатами фінансово-господарської діяльності здійснюється аналіз виконання заходів, визначених бізнес-планом, та надаються пропозиції щодо забезпечення прибуткової діяльності або робиться висновок про доцільність подальшого функціонування господарського товариства.

3.4.5. Господарські товариства з метою прийняття рішення щодо передачі майна господарських товариств в якості внеску до статутних фондів юридичних осіб подають до Органу управління корпоративними правами такі документи:

  • лист-звернення про наміри здійснення майнових внесків до статутних фондів інших юридичних осіб;
  • бізнес-план, який повинен містити техніко-економічне об­рунтування мети та доцільності заснування іншої юридичної особи, розрахунок прогнозованого економічного ефекту;
  • проект установчих документів нової юридичної особи;
  • перелік майна, що пропонується передати як внесок до статутного фонду господарського товариства, із зазначенням дати введення його в експлуатацію, інвентарного номера, первісної та балансової (залишкової) вартості;
  • копія документа, що підтверджує право власності господарського товариства на нерухоме майно, яке передбачається внести до статутного фонду;
  • звіт про незалежну оцінку майна, яке передбачається внести до статутного фонду;
  • рецензія звіту про незалежну оцінку майна, здійсненого Фондом державного майна України;
  • фінансова звітність станом на останню звітну дату (форма N1 "Баланс", форма N5 "Примітки до річної фінансової звітності" (розділи I-V);
  • довідка виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном, яке передбачається внести до статутного фонду юридичної особи, що створюється.
3.4.6. У разі створення підприємств з іноземними інвестиціями до переліку, зазначеному у пункті 3.4.5., додатково надаються:

  • документ, що підтверджує реєстрацію іноземного інвестора в країні місцезнаходження. Цей документ повинен бути нотаріально засвідчений, перекладений українською мовою і легалізований в встановленому порядку;
  • довідка від банківської установи, в якій офіційно відкрито рахунок іноземного інвестора в країні його місцезнаходження. Зазначений перекладений документ повинен бути українською мовою і легалізований в установленому порядку.
3.4.7. Після прийняття рішення про створення нової юридичної особи, її реєстрації в установленому порядку, призначення особи, якій надається право розпорядчого підпису, відкриття спеціального рахунку для перерахування грошових коштів (якщо такий внесок передбачено установчими документами) оформляється акт приймання-передачі майна, що вноситься до статутного фонду створюваного товариства.

3.4.8. Акт приймання-передачі майна складається в довільній формі і повинен обов'язково містити таку інформацію:

  • поіменний (або за групами основних засобів) перелік та опис майна, що передається;
  • технічні параметри;
  • вартість майна, яку визначено в установленому порядку.
3.4.9. За результатами передачі майна як внеску до статутних фондів юридичних осіб, у 30 денний термін після здійснення операції, до Органу управління корпоративними правами надається звіт за формою згідно з додатком N6 до Положення.

4. Порядок списання майна

4.1. Основні засоби та інші необоротні активи списуються з балансу підприємства у разі, коли відновлення їх є неможливим або економічно недоцільним, що підтверджено відповідним актом і коли вони не можуть бути в установленому порядку реалізовані.

4.2. Списанню підлягають матеріальні цінності, які:

  • непридатні для використання внаслідок фізичного та морального зносу, форс-мажорних обставин (аварій, стихійного лиха, атмосферного впливу, пожежі, крадіжки), є будівлями, спорудами, що підлягають знесенню у зв'язку з будівництвом нових об'єктів або зруйновані внаслідок атмосферного впливу і тривалого використання;
  • виявлені в результаті інвентаризації як нестача;
  • морально застаріли;
  • не придатні для використання у зв'язку з будівництвом, розширенням, реконструкцією і технічним переобладнанням підприємств, цехів або інших об'єктів.
4.3. Нарахування повного зносу не може бути підставою для списання необоротних активів, якщо вони придатні для експлуатації.

4.4. В акті на списання, який складається Комісією, висвітлюються причини вибуття об'єкта (стан основних частин, деталей і вузлів, конструктивних елементів) та об­рунтовується недоцільність і неможливість його відновлення.

4.5. При списанні матеріальних цінностей, які вибули внаслідок аварії, до акта про списання додається копія акта про аварію з поясненням причин, які викликали аварію, та оцінка подальших збитків і залишкової вартості майна, та вказуються заходи, що вжиті до винних осіб.

4.6. Після прийняття рішення про списання матеріальних цінностей акти на списання, складені Комісією, затверджуються керівником підприємства.

4.7. Розбирання, демонтаж основних засобів до затвердження актів (отримання дозволу) на списання не допускаються.

4.8. Після ліквідації (списання) майна оприбутковуються та підлягають зберіганню ті його частини (деталі, вузли), які можуть бути додатково реалізовані або підлягають зберіганню згідно вимог чинного законодавства або використані під час капітальних, середніх та інших ремонтів аналогічних засобів виробництва.

4.9. Основні засоби, що списані і не підлягають реалізації, можуть бути реалізовані як вторинна сировина (брухт) після їх ліквідації.

4.10. Комісії під час ліквідації (списання) основних засобів, що вміщують дорогоцінні метали, необхідно дотримуватись вимог Положення про порядок приймання і переробки відходів і лому дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння у вигляді відходів та лому, затвердженого спільним наказом Міністерства фінансів України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Національного банку України від 23.06.94 N54/11/161/91/15, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 08.07.94 за N158/367.

4.11. Господарські товариства з метою прийняття рішення щодо списання майна подають до Органу управління корпоративними правами такі документи:

  • звернення господарського товариства з об­рунтуванням доцільності списання майна;
  • протокол засідання виконавчого органу та наглядової ради щодо питання списання майна;
  • копія документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, яке підлягає списанню;
  • довідка про вартість такого майна згідно з даними бухгалтерського обліку;
  • акт про інвентаризацію майна;
  • акт про технічний стан майна;
  • довідка виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном, яке підлягає списанню;
  • акт на списання майна, складений Комісією.
4.12. За результатами списання майна, у 30 денний термін після здійснення операції, Органу управління корпоративними правами надається звіт за формою згідно з додатком N7 Положення.

5. Порядок передачі майна в оренду (найм)

5.1. Об'єктом оренди може бути будь-яке нерухоме і рухоме майно, яке належить до необоротних активів, щодо яких немає обмежень у частині його оренди.

5.2. Оренда структурних підрозділів господарських товариств не повинна порушувати виробничо-господарську цілісність, технологічну єдність підприємства.

5.3. Рішення щодо передачі в оренду нерухомого майна приймаються:

  • виконавчим органом товариства, за погодженням з наглядовою радою, у разі, якщо загальна площа становить до 200 кв. м ;
  • наглядовою радою товариства, за погодженням з Органом управління корпоративними правами, якщо площа перевищує 200 кв.м.
5.4. Повноваження щодо прийняття рішення про передачу в оренду окремого індивідуально визначеного майна розподіляються таким чином:

Балансова вартість основних засобів на останню звітну датуОрган, що приймає рішення
Виконавчий орган товаристваНаглядова рада*Вищий орган управління/ Орган управління корпоративними правами
млн. грн.(%)(%)(%)
До 1 10 Від 10 до 20 Від 20
1-5 5 Від 5 до 10 Від 10
**5-10 2,5 Від 2,5 до 5 Від 5
10 і більше 1 Від 1 до 2 Від 2
((%- відношення вартості майна, що передається в оренду до балансової вартості основних засобів на останню звітну дату.)

* Рішення приймається вищим органом товариства за погодженням з Органом управління корпоративними правами у разі, якщо корпоративні права держави становлять не менше 50% вартості статутного фонду;
* Органом управління корпоративними правами, якщо корпоративні права держави становлять 100% вартості статутного фонду.
** Рішення щодо передачі в оренду індивідуально визначеного майна, на підприємствах балансова вартість основних засобів яких становить більше 5 млн. грн., приймається за погодженням з Органом управління корпоративними правами.

5.5. Рішення щодо передачі в оренду майна, незалежно від його вартості та розміру площ, приймається вищим органом управління товариства/ Органом управління корпоративними правами у разі:

  • передачі структурних одиниць та підрозділів господарського товариства;
  • внесення за договором оренди до обов'язків орендодавця зобов'язань по відшкодуванню орендарю вартості зроблених останнім невідокремлюваних поліпшень орендованого майна, в межах суми приросту його вартості в результаті таких поліпшень.
5.6. Господарські товариства з метою отримання погодження або прийняття рішення щодо передачі майна в оренду подають до Органу управління корпоративними правами такі документи:

  • лист - звернення про наміри передачі майна в оренду з об­рунтуванням доцільності ;
  • протокол засідання виконавчого органу та наглядової ради товариства щодо прийняття відповідного рішення;
  • бізнес-план, який повинен містити техніко-економічне об­рунтування доцільності передачі майна в оренду, розрахунок прогнозованого економічного ефекту;
  • копія документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, яке надається в оренду;
  • звіт про незалежну оцінку майна;
  • рецензія звіту про оцінку майна, здійснену Фондом державного майна України;
  • фінансова звітність станом на останню звітну дату (форма N1 "Баланс", форма N5 "Примітки до річної фінансової звітності" (розділи I-V);
  • акт технічного стану об'єктів оренди;
  • акт інвентаризації майна, яке передається в оренду;
  • довідка виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном, яке надається в оренду;
  • проект договору оренди, погоджений із сторонами договору;
  • проект договору оренди, погоджений із органом Антимонопольного комітету України, у випадку передбачених законодавством про захист економічної конкуренції, при передачі в оренду активів цілісного майнового комплексу або структурного підрозділу;
  • розрахунок орендної плати.
5.7. При передачі в оренду активів у вигляді цілісного майнового комплексу або структурного підрозділу суб'єкта господарювання, у випадках передбачених законодавством про захист економічної конкуренції, орендодавець отримує висновки органу Антимонопольного комітету про можливість оренди та умови договору оренди, а орендар отримує дозвіл Антимонопольного комітету на оренду.

5.8. При передачі майна в оренду (або при перегляді умов договору) орендодавець:

  • проводить інвентаризацію майна, що незадіяне у виробничому процесі і може надаватися в оренду;
  • проводить незалежну оцінку об'єкта оренди для визначення його вартості;
  • складає опис об'єкта, що надається в оренду (як додаток до договору оренди). Опис вміщує такі дані про основні фонди: N п/п, найменування, кількість, інвентарний N, рік випуску, рік введення в експлуатацію, первісну вартість основних фондів, залишкову вартість, % зносу, амортизаційні відрахування за рік (місяць);
  • складає акт технічного стану об'єктів оренди, де вказується (уточнюється) комплектність об'єкта, підкреслюються ознаки виробничої потужності, продуктивності, точності, враховується забезпечення метрологічних рівнів та характеристик тощо.
5.9. Строк договору суборенди не може перевищувати строку договору оренди.

5.10. Розрахунок орендної плати обумовлюється в договорі і визначається на підставі незалежної оцінки об'єкта оренди та рецензії, яку здійснює Фонд державного майна України у випадках, коли передача майна в оренду здійснюється за погодженням або рішенням Органу управління корпоративними правами.

5.11. Розмір орендної плати встановлюється договором оренди між орендодавцем та орендарем, визначається за ринковою ціною, і встановлюється у грошовій формі. При цьому мінімальний розмір не може бути нижчим за розмір орендної плати, встановлений на аналогічне державне майно.

5.12. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом корегування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції після його повідомлення Держкомстатом.

5.13. Договір оренди повинен містити відповідальність за порушення зобов'язань, визначених договором, яка визначається нормами Господарського кодексу України та діючим законодавством України.

5.14. При передачі в оренду повітряних суден авіапідприємств та авіакомпаній необхідно враховувати норми визначені, Інструкцією про порядок передачі в оренду повітряних суден авіакомпаній та авіапідприємств державної форми власності та відкритих акціонерних товариств, всі акції яких або їх частка перебувають у державній власності, затвердженою наказом Міністерства транспорту України від 10.08.01 N530.

5.15. Передача у фрахт, оренду, лізинг морських суден здійснюється відповідно до вимог Кодексу торговельного мореплавства України.

5.16. Передача майна в оренду, яке було застраховане орендодавцем, не припиняє дії договору страхування.

Договором оренди може бути встановлений обов'язок орендаря укласти договір страхування майна, що передано в оренду.

Умови страхування визначаються на підставі незалежної оцінки об'єкта оренди.

5.17. Контроль за дотриманням умов договору оренди, повнотою та своєчасністю отримання орендної плати здійснює виконавчий орган та Ревізійна комісія товариства.

5.18. За результатами передачі майна в оренду, виконавчим органом товариства щоквартально надається Органу управління корпоративними правами звіт за формою згідно з додатком N8 до Положення. На підставі звіту Орган управління корпоративними правами здійснює моніторинг договорів оренди та контроль за ефективністю використання майна, переданого в оренду.

6. Порядок консервації та розконсервації основних фондів господарських товариств

6.1. Консервацію основних фондів необхідно проводити відповідно до Положення про порядок консервації основних виробничих фондів підприємств, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.97 N1183, з урахуванням вимог цього Положення.

6.2. Господарські товариства з метою прийняття рішення щодо консервації майна подають до Органу управління корпоративними правами такі документи:

  • лист-звернення про наміри з техніко-економічним об­рунтуванням доцільності запропонованих заходів;
  • протокол виконавчого органу та наглядової ради щодо прийняття рішення з консервації та розконсервації майна;
  • акт технічного стану основних фондів на момент їх консервації;
  • дані про основні фонди, що підлягають консервації, з розподілом за групами: порядковий N, найменування, кількість, інвентарний N, рік випуску, рік введення в експлуатацію, первісна та балансова (залишкова) вартість, сума амортизаційних відрахувань (за місяць, за рік), коефіцієнт використання, термін консервації;
  • фінансова звітність станом на останню звітну дату (форма N1 "Баланс", форма N5 "Примітки до річної фінансової звітності" (розділи I-V);
  • проект консервації, затверджений і погоджений з галузевим міністерством;
  • розроблений та затверджений керівником і головним бухгалтером підприємства порядок і графік виведення з виробничого процесу основних фондів підприємств, їх консервації, та план-графік і порядок розконсервації;
  • передбачені заходи щодо забезпечення безпеки робіт під час консервації та збереження законсервованих основних фондів протягом усього терміну консервації, а також суміжних об'єктів, на технічному стані яких можуть негативно позначитися наслідки консервації;
  • розрахунок витрат з визначенням джерел фінансування витрат на консервацію основних фондів підприємства та їх розконсервацію.
  • 6.3. За результатами консервації основних фондів, у 30 денний термін після здійснення операції Органу управління корпоративними правами надається звіт за формою згідно з додатком N9 до Положення.


    Завантажити Додатки